Κατά την εταιρεία συμβούλων McKinsey, η πανδημία και οι προκλήσεις της οδήγησαν σε τέσσερις αλλαγές στον τρόπο ηγεσίας. Τα στελέχη των επιχειρήσεων το γνωρίζουν;
Του Αθανασίου. Χ. Παπανδρόπουλου
Κατά κύριο δε λόγο προκαλεί αλλαγές ιδιαίτερα σημαντικές για όλους και σε όλα τα επίπεδα της ανθρώπινης δραστηριότητας.
Στο πλαίσιο αυτό, η εταιρία συμβούλων επιχειρήσεων McKinsey μας ειδοποιεί ότι οι προκλήσεις της πανδημίας οδήγησαν σε τέσσερις σημαντικές αλλαγές στον τρόπο ηγεσίας των CEOs παγκοσμίως, αλλαγές που υπόσχονται ένα λαμπρότερο μέλλον τόσο για τις ίδιες τις επιχειρήσεις όσο και για την κοινωνία.
Το ερώτημα που προκύπτει είναι ένα: όταν επανέλθουμε στην κανονικότητα, θα αξιοποιήσουν τα μαθήματα από αυτό το μοναδικό momentum ή θα επιστρέψουν στα παλιά;
Δεν χωράει καμία αμφιβολία ότι τα ανώτατα ηγετικά στελέχη των επιχειρήσεων, οι περίφημοι CEO, όταν βρέθηκαν αντιμέτωποι με την κρίση, δεν είχαν και πολλές επιλογές. Έπρεπε να προχωρήσουν σε αλλαγές πριν παρασυρθούν από ένα ρεύμα που ξέφευγε του ελέγχου τους. Ως φαίνεται δε, αυτό έπραξαν.
Το άρθρο «The CEO moment: Leadership for a new era» (Η Ώρα των CEO, ηγεσία για μια νέα εποχή) της εταιρείας McKinsey, αντλώντας από συνεντεύξεις και συμβουλευτική υποστήριξη σε εκατοντάδες CEOs από την έναρξη της πανδημίας διακρίνει τις 4 σημαντικές αλλαγές στον τρόπο ηγεσίας που επέφερε η κρίση, οι οποίες αξίζει να αποτελέσουν τη νέα αντίληψη της ηγεσίας.
Κάθε κρίση κρύβει και μια ευκαιρία. Η ευκαιρία τώρα για τους ηγετικούς μάνατζερ είναι να αξιοποιήσουν τις περιπτώσεις επιτυχίας από τη διαχείριση της κρίσης και να τις προεκτείνουν στο μέλλον, αναβαθμίζοντας, όμως, τον τρόπο λειτουργίας της επιχείρησης και τη σχέση της με τους βασικούς stakeholders και τον δικό τους επιδραστικό ρόλο.
Αν υιοθετηθεί από σημαντικό αριθμό CEOs, αυτό το momentum μπορεί να αποτελέσει μία νέα εποχή ηγεσίας. Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά ο Πρόεδρος της State Bank of India Rajnish Kumar, «βρισκόμαστε σε ένα σημείο καμπής.
Οι συνέπειες αυτής της πανδημίας μπορούν να συγκριθούν σε μέγεθος με εκείνες του Β’ παγκοσμίου πολέμου. Ό,τι μάθουμε μέσα από αυτήν τη διαδικασία, δεν θα πρέπει να επιτρέψουμε να χαθεί».
Τολμηρότεροι στόχοι
Κατά τη διάρκεια της πανδημίας, πολλές επιχειρήσεις πέτυχαν το ακατόρθωτο. Μέσα σε μία εβδομάδα, εταιρείες που απασχολούσαν 100.000 υπαλλήλους γραφείου κατάφεραν να τους γυρίσουν σε καθεστώς εξ αποστάσεως εργασίας, κάνοντας τις απαιτούμενες αναπροσαρμογές σε συστήματα και πολιτικές, που υπό κανονικές συνθήκες θα χρειάζονταν χρόνια για να ολοκληρωθούν.
Η Unilever μετέτρεψε μέσα σε λίγες ημέρες γραμμές παραγωγής αποσμητικών σε γραμμές παραγωγής αντισηπτικών. Η ταχύτητα και η ευελιξία, με την οποία ανταποκρίθηκαν οι επιχειρήσεις αλλά και οι εργαζόμενοι στην αλλαγή, ήταν εντυπωσιακές.
Όπως αναφέρει η CEO της Guardian Deanna Mulligan, οι ανησυχίες του top management για την απόδοση του ανθρώπινου δυναμικού στον αυξημένο φόρτο εργασίας δεν είχαν νόημα.
Οι άνθρωποι υποκαθιστούσαν τις χαμένες ώρες της μετακίνησης προς και από το γραφείο δουλεύοντας. Αντίθετα, αυτό που χρειάστηκε να κάνουν ήταν να πάρουν μέτρα ώστε να διασφαλίσουν ότι οι εργαζόμενοί τους δεν θα εργάζονται τόσο πολύ και θα παίρνουν κανονικά τις άδειές τους.
Το συμπέρασμα που αποκόμισαν οι ηγέτες ήταν ότι αυτό που εμποδίζει τις τολμηρές αποφάσεις, τους φιλόδοξους στόχους και τα γρήγορα αποτελέσματα δεν είναι οι τεχνικοί περιορισμοί, αλλά οι προκαταλήψεις και η νοοτροπία τους για το τι είναι εφικτό, τι είναι διατεθειμένοι να κάνουν οι εργαζόμενοι, ποιες πολιτικές και γραφειοκρατικές διαδικασίες είναι παγιωμένες και δεν μπορούν να αντικατασταθούν.
Αυτή η εμπειρία τούς δίνει τη δύναμη να επανεξετάσουν τον τρόπο που δουλεύουν επιτυχημένα με τους ανθρώπους τους. Κυρίως, να μη φοβηθούν να κάνουν τολμηρές κινήσεις και να κυνηγήσουν υψηλούς στόχους ανάπτυξης, που στο παρελθόν θεωρούσαν ανέφικτους.
Στο επίπεδο αυτό, συνεπώς, σήμερα και αύριο πολλά θα εξαρτηθούν και από τους τρόπους αντίδρασης των στελεχών μέσου βεληνεκούς κυρίως, τα οποία συνεχώς… ψάχνονται.