H συνεχής άνοδος της ναυλαγοράς των εμπορευματοκιβωτίων σε συνδυασμό με την εκλογή του Τζο Μπάιντεν στον προεδρικό θώκο των ΗΠΑ κάνει τους αναλυτές να εκπονούν σενάρια για την επόμενη ημέρα.
Ο ημερήσιος ναύλος έχει αγγίξει τα 40.000 δολάρια στα Post Panamax πλοία. Τον Ιανουάριο του 2020 ήταν στις 20.000 δολάρια. Αρχές του καλοκαιριού έπεσε κάτω από τις 15.000 και από τον Ιούλιο άρχισε το ράλι ανόδου.
«Το τελευταίο τρίμηνο του 2020 σημειώθηκε τεράστια αύξηση του όγκου των θαλάσσιων μεταφορών. Κυρίως από την Κίνα προς Cross Pacific ήτοι ΗΠΑ, Καναδά και νότιο Αμερική» επισημαίνουν στελέχη του κλάδου των εμπορευματοκιβωτίων:
«Αύξηση παρατηρείται και στο Intra Pacific, δηλαδή από Κίνα προς Αυστραλία, Νέα Ζηλανδία, Ταϊλάνδη Ινδονησία κα.
Φαίνεται ότι μετά το πρώτο κύμα της πανδημίας η Κίνα ανακάμπτει και τώρα ελέγχει τη ροή του εμπορίου. Ακόμη και η Ευρώπη που αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα λόγω του δεύτερου κύματος έχει αυξήσει τις εισαγωγές της από την Κίνα και την Άπω Ανατολή» και προσθέτουν:
«Ο ημερήσιος τζίρος των μεγάλης μεταφορικής ικανότητας container vessels έχει υπερδιπλασιαστεί από το καλοκαίρι και μετά, ενώ οι ναύλοι για τα μικρότερου μεγέθους έχουν αυξηθεί στο ίδιο διάστημα κατά 50%».
Σύμφωνα με διεθνείς οικονομικούς αναλυτές το 2021 άρχισε ελπιδοφόρα για τον κλάδο ειδικά για τα μεγάλης μεταφορικής ικανότητας πλοία. Τα Post-Panamax Containerships άγγιξαν τα 36.000 δολάρια τον Ιανουάριο, ναύλα αυξημένα κατά 20% σε σύγκριση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα. Επίσης οι ναύλοι για τα Sub-Panamax Containerships ανέβηκαν κατά 50% σε σύγκριση με τον πρώτο μήνα του 2020.
Οι υψηλές αποδόσεις για τα μεγάλα πλοία επηρέασαν θετικά και τα μικρότερα, όπως είναι τα Handysize και Feedermax που είδαν τους ναύλους του να ανεβαίνουν για πρώτη φορά μετά το γ’ τρίμηνο του 2020.
Στις ΗΠΑ από τον Φεβρουάριο του 2020 αυξήθηκε η κίνηση στα containers αφού άρχισε η Κίνα να ανακάμπτει πρώτη από όλους από την πανδημία σε εκείνη τη φάση. Τον περασμένο Οκτώβριο η εμπορευματική κίνηση προς τις ΗΠΑ ήταν αυξημένη κατά 23% σε σύγκριση με τα υψηλά του 2019.
Τον Νοέμβριο και τον Δεκέμβριο σημειώθηκε πτώση παραμένοντας όμως σε κάθε περίπτωση σε υψηλά επίπεδα.
Σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία η Κίνα είναι η κορυφαία χώρα εξαγωγής η οποία επηρεάζει τη ναυλαγορά εμπορευματοκιβωτίων παγκοσμίως αλλά και ειδικότερα τις εισαγωγές των ΗΠΑ.
Οι Κινέζοι καλύπτουν μεγάλο μέρος των αμερικανικών αναγκών σε εμπορεύματα και από κοντά ακολουθούν οι Νοτιοκορεάτες.
Η αναμενόμενη χαλάρωση από τον Μπάιντεν της προστατευτική εμπορικής πολιτικής απέναντι στην Κίνα που είχε ακολουθήσει ο Ντόναλντ Τράμπ εκτιμάται ότι θα συμβάλει στη συνέχιση του πολύ καλού κλίματος της ναυλαγοράς των containers.
Ο αριθμός του συνόλου της χωρητικότητας όλων των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων από τα Handysize έως τα τεράστια ULCV από την Κίνα προς τις ΗΠΑ ξεπέρασε από τον περασμένο Ιούνιο έως και τον Σεπτέμβριο του 2020 τα επίπεδα του 2019 για να μειωθεί τους τελευταίους μήνες της θητείας του Τραμπ.
Οι ΗΠΑ εξαρτώνται από την Κίνα για προμήθεια ιατρικού εξοπλισμού, με τις εισαγωγές να είναι τεράστιες παρά τους υψηλούς φόρους που επέβαλε ο Τραμπ. Και αυτή η εμπορική ροή θα συνεχιστεί έως ότου εμβολιαστεί το μεγαλύτερο ποσοστό του πληθυσμού των ΗΠΑ.
Ο Μπάιντεν προς το παρόν κρατάει τα χαρτιά του “πολύ κοντά στο στήθος του “ όπως είναι η αμερικανική έκφραση αλλά ο πολιτικός τόνος που έχει υιοθετήσει δείχνει ότι θα είναι πιο συνεργάσιμος σε σύγκριση με τον Τραμπ, με τους εμπορικούς συμμάχους του. Αυτό θα οδηγήσει σε εξομάλυνση των εμπορικών σχέσεων με την Κίνα.
Επιπροσθέτως ο Τζο Μπάιντεν δίνει προβάδισμα ιεραρχικά στην τόνωση της οικονομίας άρα και της κατανάλωσης και αυτό σημαίνει ενίσχυση του κλάδου των containers αφού οι ΗΠΑ θα συνεχίσουν να εισάγουν τον μεγαλύτερο όγκο εμπορευμάτων που χρειάζονται από την Κίνα και γενικώς από την Άπω Ανατολή.
Από την άλλη ο Μπάιντεν θα δώσει έμφαση στην ανάπτυξη της εσωτερικής παραγωγής βαδίζοντας στα χνάρια του Τραμπ. Το γεγονός αυτό θα μειώσει τον όγκο των εισαγωγών αλλά είναι μία μακροπρόθεσμη επίπτωση.