– Aποπροσανατολισμός η Διώρυγα της Κων/πολης
Στο χαμηλότερο σημείο των τελευταίων χρόνων βρίσκεται η δημοτικότητα του Ταγίπ Ερντογάν το τελευταίο χρονικό διάστημα, σύμφωνα με δημοσίευμα των New York Times, καθώς ο Τούρκος πρόεδρος βρίσκεται αντιμέτωπος τόσο με την κρίση της πανδημίας που σαρώνει την γειτονική χώρα όσο και με την απελπιστική κατάσταση στην οποία έχει περιέλθει η τουρκική οικονομία με τους επενδυτές να προειδοποιούν πως το προσεχές χρονικό διάστημα η Τουρκία θα βρεθεί αντιμέτωπη με μία νέα νομισματική κρίση.
Σύμφωνα με την εφημερίδα, οι συνεχείς κλυδωνισμοί στην οικονομία που συνοδεύονται από την άνοδο του πληθωρισμού και την υποτίμηση της λίρας σε συνδυασμό με την ευρεία εξάπλωση του κορονοϊού στην Τουρκία που δεν εμφανίζει σημάδια κάμψης με 55.000 κρούσματα να καταγράφονται σε ημερήσια βάση, ο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν επανέφερε στο προσκήνιο το «φαραωνικό» -όπως το χαρακτηρίζουν οι NYT- εγχείρημα της δημιουργίας της Διώρυγας της Κωνσταντινούπολης.
Με τα ποσοστά του κόμματος Δικαιοσύνης και Ανάπτυξης (AKP) να βρίσκονται στα χαμηλότερα επίπεδα όλων των εποχών, ο αρθρογράφος θεωρεί τις εξαγγελίες για την κατασκευή της Διώρυγας της Κωνσταντινούπολης ως ένα τέχνασμα αντιπερισπασμού της κοινής γνώμης της Τουρκίας, σε μία προσπάθεια το ενδιαφέρον να φύγει από τα φλέγοντα ζητήματα που αντιμετωπίζει η τουρκική οικονομία και κοινωνία.
Σύμφωνα με την ιστοσελίδα Diken, η οποία επικαλείται τον μέσο όρο δεκαέξι δημοσκοπήσεων που πραγματοποιήθηκαν τους τελευταίους τρεις μήνες από εταιρείες ερευνών, ο κυβερνητικός συνασπισμός υπό το AKP του Τ. Ερντογάν έχει κατρακυλήσει στο 46% των προτιμήσεων των πολιτών σε σχέση με το 54%, όπου βρισκόταν στις αρχές του έτους.
Στο δημοσίευμα των NYT, η αρθρογράφος Καρλότα Γκαλ κάνει εκτενή αναφορά στις εξαγγελίες του Τούρκου προέδρου σχετικά με την δημιουργία της Διώρυγας της Κωνσταντινούπολης, η οποία αναμένεται να κοστίσει τουλάχιστον 9,2 δισ. δολαρίων, ενώ οι πρώτες εργασίας είναι προγραμματισμένες για τον Ιούνιο.
Η τουρκική ηγεσία, σύμφωνα με τους NYT, στοχεύει στην ισχυρή ανάπτυξη του κατασκευαστικού κλάδου και του real estate, γεγονός που θα σημάνει σημαντική αύξηση των χρημάτων στα κρατικά ταμεία, ενώ η αυξημένη ναυσιπλοΐα αναμένεται να δώσει ανάσα στην τουρκική οικονομία.
Η αρθρογράφος υπενθυμίζει παράλληλα πως τον περασμένο μήνα η κυβέρνηση Ερντογάν ενέκρινε τα σχέδια για την ανάπτυξη της μήκους 43 χλμ. Διώρυγας της Κωνσταντινούπολης που θα φθάνει από τη Μαύρη Θάλασσα μέσω της λίμνης Κιουτσούκτσεκμετζέ στην Προποντίδα, περνώντας μέσα από δάση, αγροτικές εκτάσεις και πηγές γλυκού νερού.
Όμως η κίνηση αυτή άνοιξε τη συζήτηση για τη Συνθήκη του Μοντρέ του 1936 και λίγες μέρες αργότερα – κι αφού προηγουμένως ο πρόεδρος της Βουλής, Μουσταφά Σεντόπ σχολίασε ότι ο Ερντογάν έχει την εξουσία να αποσυρθεί από τη Συνθήκη – η τουρκική αστυνομία συνέλαβε δέκα απόστρατους ναυάρχους μετά την επιστολή – μανιφέστο των ίδιων κι άλλων 93 συναδέλφων τους, με την οποία στρέφονταν κατά της κυβέρνησης για τη στάση της αναφορικά με τη Συνθήκη προειδοποιώντας ότι η Τουρκία μπορεί να βρεθεί αντιμέτωπη με δύσκολες και επικίνδυνες καταστάσεις, που θα απειλούν την εθνική ασφάλεια, αν επιδιώξει αλλαγή της Συνθήκης.
«Οι υπέρμαχοι του κοσμικού χαρακτήρα του κράτς καθώς και οι περισσότεροι Τούρκοι διπλωμάτες και ειδικοί σε θέματα εξωτερικής πολιτικής βλέπουν τη Συνθήκη του Μοντρέ ως μια νίκη της Τουρκίας και θεμελιώδη για την τουρκική ανεξαρτησία και την σταθερότητα στην περιοχή», αναφέρει το άρθρο, σημειώνοντας ότι ο Ερντογάν κι οι σύμβουλοί γνωρίζουν καλά ότι είναι αδύνατο να αλλάξει το καθεστώς της, αλλά ο Τούρκος πρόεδρος χρησιμοποιεί το θέμα για να «προκαλέσει μια καταιγίδα».
Σχολιάζοντας τα όσα συνέβησαν στον απόηχο της ανακοίνωσης του project της Διώρυγας της Κωνσταντινούπολης και της φημολογίας περί αποστασιοποίησης από τη Συνθήκη του Μοντρέ, η αναλύτρια Ασλί Αϊντιντασμπάς ανέφερε στους ΝΥΤ πως αυτός «είναι ο τρόπος με τον οποίο η κυβέρνηση [Ερντογάν] ασκεί επιρροή υπέρ του σχεδίου της Διώρυγας».
«Ο Ερντογάν ανυπομονεί για τη δημιουργία μιας διώρυγας παράλληλης προς τον Βόσπορο και ένα από τα επιχειρήματα της κυβέρνησης είναι πιθανώς ότι αυτό το νέο στενό επιτρέπει στην Τουρκία να έχει πλήρη κυριαρχία – σε αντίθεση με την ελεύθερη διέλευση του Μοντρέ», συμπλήρωσε η ίδια.