Κοσμογονία έργων υποδομής θα αρχίσει να συντελείται από το 2021 και για τα επόμενα χρόνια, όπως ανέφερε στην ομιλία του στο 4ο Αναπτυξιακό Συνέδριο Θεσσαλονίκης, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής.
Το συνέδριο διοργάνωσε το Ελληνικό Ινστιτούτο Έρευνας και Ανάπτυξης και ο υπουργός περιέγραψε το πλάνο στο οποίο θα κινηθεί η κιυβέρνηση. Όπως τόνισε, “η κυβέρνηση δεν λαϊκίζει για τα μεγάλα έργα και δεν λέει μεγάλα λόγι χωρίς αντίκρισμα”. Πρόσθεσε δε ότι “βρισκόμαστε σε ένα κομβικό σημείο, όπου η δουλειά που έχει γίνει επί 18 μήνες αποδίδει καρπούς και το 2021 θα είναι το έτος των υποδομών”.
Ο υπουργός Υποδομών υπενθύμισε την κατάσταση που παρέλαβε στο χώρο των υποδομών, όπου δεν υπήρχε καμία ώριμη μελέτη για νέα έργα, ενώ κρίσιμα έργα ήταν μπλοκαρισμένα. Αναφέρθηκε στη μεγάλη ευκαιρία που δημιουργεί το Ταμείο Ανάκαμψης για επενδύσεις σε τομείς, που η χώρα μας έχει συγκριτικό πλεονέκτημα, λόγω της στρατηγικής της θέσης.
Τέτοια έργα είναι τα εξής:
1. Τα logistics,
2. Οι συνδυασμένες μεταφορές, με τα σιδηροδρομικά έργα και τα λιμάνια μας που μπορούν να γίνουν μεγάλα εμπορευματικά κέντρα, όπως άλλωστε απέδειξε και η επένδυση της Cosco το 2008 στο λιμάνι του Πειραιά. Πρόσθεσε δε ότι “είναι καιρός και το λιμάνι της Θεσσαλονίκης να γίνει το μεγάλο λιμάνι εξόδου για όλη τη Νοτιοανατολική Ευρώπη”.
3. Η νέα γενιά έργων υποδομής που θα αναζωογονήσουν την αγορά και θα αλλάξουν την εικόνα της χώρας. Έργα που υπηρετούν το νέο παραγωγικό μοντέλο. «Αυτή είναι η νέα εθνική στρατηγική: Η Ελλάδα να εξελιχθεί σε κόμβο υποδομών της ευρύτερης περιοχής», υπογράμμισε ο κ. Καραμανλής.
Το πλάνο έργων ξεπερνά τα 13 δισ. ευρώ και είναι το μεγαλύτερο που έχει δει η χώρα, μετά την εποχή των Ολυμπιακών Αγώνων και την περίοδο 2004-2009 που ξεκίνησαν οι νέοι αυτοκινητόδρομοι. Και τόνισε ότι πρώτα το Υπουργείο Υποδομών θέτει τις βάσεις, με κρίσιμες θεσμικές παρεμβάσεις. Ανέδειξε το ζήτημα της δημιουργίας καλύτερων έργων που να γίνονται στην ώρα τους, με διαφάνεια και απόλυτο σεβασμό στα χρήματα των φορολογούμενων. “Αυτό θέλω να είναι απολύτως σαφές σε όποιον ενδιαφέρεται να επενδύσει στη χώρα”, υπογράμμισε ο κ. Καραμανλής και αναφέρθηκε στην αναθεώρηση του νόμου 4412.
Ο κ. Καραμανλής διέκρινε τα έργα σε δυο μεγάλες κατηγορίες: Από τη μία πλευρά, τα μεγάλα έργα που η Κυβέρνηση βρήκε τελματωμένα αλλά κατάφερε να τα σώσει. Με πιο χαρακτηριστικό το Μετρό της Θεσσαλονίκης, όπου μετά από 4,5 χρόνια πολιτικών αντιπαραθέσεων δόθηκε λύση, για να παραδοθεί ολόκληρο το έργο το 2023 σε λειτουργία. Επεσήμανε μάλιστα ότι το πρόβλημα με το μεγάλο αυτό έργο δεν ήταν πότε θα τελείωνε, αλλά εάν θα τελείωνε, καθώς δεν είχε γίνει το παραμικρό στο σταθμό Βενιζέλου.
Ως προς το Μετρό της Αθήνας o κ. Καραμανλής επεσήμανε ότι “αποτελεί σπουδαίο νέο για την ελληνική οικονομία ότι μετά από τόσα χρόνια καταφέραμε να ξεμπλοκάρουμε και το διαγωνισμό για τη Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας. Το μεγαλύτερο έργο υποδομής που πρόκειται να κατασκευαστεί τα επόμενα χρόνια στην πατρίδα μας, προϋπολογισμού 1,5 δισ. ευρώ. Μετά από παλινωδίες και καθυστερήσεις ετών, μπήκε στην τελική φάση. Ενώ μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2021 ξεκινούν οι πρόδρομες εργασίες, δηλαδή τα πρώτα εργοτάξια”.
Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αναφέρθηκε επίσης στα οδικά έργα, που ξεμπλοκάρουν, με πρώτο τον Ε-65, αλλά και στον άξονα Πάτρα – Πύργος, και το Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης, η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για τον οποίο κατατέθηκε προ ημερών και σύντομα θα παρουσιαστεί η τελική χάραξη, καθώς και το Άκτιο – Αμβρακία. Η νέα γενιά έργων, θα δώσει ισχυρή ώθηση στην οικονομία και θα δημιουργήσει δεκάδες χιλιάδες άμεσες και έμμεσες θέσεις εργασίας.
4. Το νέο πρόγραμμα σιδηροδρομικών έργων. Είναι το μεγαλύτερο που έχει σχεδιαστεί στη χώρα, ύψους 3,3 δισ. ευρώ, με έμφαση ιδίως στην εμπορική μεταφορά, με συνδέσεις σε λιμάνια και αεροδρόμια και στην ολοκλήρωση του κορμού του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας στον άξονα της ΠΑΘΕ.
5. Μεγάλα έργα αντιπλημμυρικής θωράκισης, συνολικού ύψους 1,2 δισ. ευρώ. Ο σχεδιασμός αυτός περιλαμβάνει 10 αντιπλημμυρικά έργα που χρηματοδοτούνται από ΕΤΕπ και CEB και τα αντιπλημμυρικά έργα που θα εκτελέσουν οι παραχωρησιούχοι των 5 αυτοκινητοδρόμων.
6. Σημαντικά έργα στην Αττική, όπως οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού και η επέκταση της Γραμμής 2 του Μετρό προς τη Δυτική Αττική.
7. Το νέο Πρόγραμμα Επεμβάσεων Βελτίωσης Οδικής Ασφάλειας που περιλαμβάνει σημειακές παρεμβάσεις σε 7000 επικίνδυνα σημεία σε όλη τη χώρα.
8. Το πακέτο έργων αναβάθμισης αεροδρομίων, λιμανιών, διασύνδεσης υποδομών μας και συνδυασμένων μεταφορών.
9. ΤΑ μικρότερα ή μεγαλύτερα έργα που αλλάζουν την πραγματικότητα ολόκληρων περιοχών και ταυτόχρονα δίνουν τεράστια αναπτυξιακή ώθηση. Από το Καλαμάτα – Ριζόμυλος, έως το Δράμα – Αμφίπολη, τα εγγειοβελτιωτικά έργα Αμβρακίας – Αμφιλοχίας, το φράγμα του Μύρτου στο Λασίθι ή τα έργα ύδρευσης στην Κέρκυρα.
Ο κ. Καραμανλής υποσχέθηκε ότι “η Θεσσαλονίκη θα είναι πολύ διαφορετική σε λίγα χρόνια” και στάθηκε στο εμβληματικό έργο του Μετρό, τα 600 σύγχρονα λεωφορεία του ΟΑΣΘ και το “Flyover” στην Ανατολική Περιφερειακή Οδό. Τέλος, ο κ. Καραμανλής εστίασε ιδίως στην ενίσχυση του στρατηγικού ρόλου του λιμανιού της Θεσσαλονίκης, κυρίως προς τις εξαγωγές. Στο πλαίσιο αυτό εντάσσεται και το κομβικής σημασίας έργο της σιδηροδρομικής σύνδεσης του 6ου εμπορευματικού προβλήτα Θεσσαλονίκης με το διαρκώς αναβαθμιζόμενο σιδηροδρομικό δίκτυο, προϋπολογισμού 40 εκ ευρώ.