Ιδιαίτερα ανθεκτικός εμφανίστηκε ο Όμιλος των Ελληνικών Πετρελαίων στο εννιάμηνο, καθώς η μείωση της εσωτερικής ζήτησης λόγω περιορισμού των μετακινήσεων, αντισταθμίστηκε σε σημαντικό βαθμό από την καλύτερη λειτουργία τις εξαγωγές και την αξιοποίηση ευκαιριών στη διεθνή αγορά πετρελαιοειδών.
Αναλυτικότερα, τα συγκρίσιμα κέρδη EBITDA ανήλθαν στα €66 εκατ. στο γ΄ τρίμηνο, ενώ στο εννιάμηνο διαμορφώθηκαν στα €256 εκατ. Σημειώνεται ότι στο τρίτο τρίμηνο σημειώθηκε σημαντική υποχώρηση των διεθνών περιθωρίων διύλισης σε αρνητικά επίπεδα κατά μέσο όρο, που σε συνδυασμό με την υποχώρηση της ζήτησης στην εγχώρια αγορά καυσίμων και την ενδυνάμωση του ευρώ, διαμόρφωσαν τις δυσμενέστερες συνθήκες ιστορικά για τον κλάδο διύλισης παγκοσμίως. Επιπλέον, σημαντική πρόκληση ήταν η ανάγκη λήψης πρόσθετων μέτρων υγείας και ασφάλειας στις εγκαταστάσεις και τους χώρους εργασίας λόγω της πανδημίας. Τα αυξημένα επίπεδα αποθεμάτων προϊόντων, σε συνδυασμό με τη μείωση παραγωγής και διαθεσιμότητας αργών πετρελαίων, καθώς και την αναιμική ανάκαμψη της παγκόσμιας ζήτησης πετρελαιοειδών, οδήγησαν τα διεθνή ενδεικτικά περιθώρια σε αρνητικά επίπεδα, τα χαμηλότερα που έχουν καταγραφεί ιστορικά. Το παρατεταμένο περιβάλλον χαμηλών περιθωρίων καθιστά ζημιογόνα τη λειτουργία για πολλά διυλιστήρια παγκοσμίως, αλλά και στην περιοχή, με κάποια να προχωράνε σε προσωρινή διακοπή λειτουργίας ή και οριστική παύση, ή μετατροπή δραστηριοτήτων. Σε ό,τι αφορά την εγχώρια αγορά, η ζήτηση καυσίμων κίνησης ανέκαμψε από τα χαμηλά του Β’ Τριμήνου, παρ’ όλα αυτά παραμένει σημαντικά χαμηλότερη σε σχέση με πέρυσι, ιδιαίτερα στους κλάδους αεροπορίας και ναυτιλίας.
Σε αυτές τις ιδιαίτερα δυσμενείς συνθήκες και παρά το πρόγραμμα εκτεταμένης συντήρησης πενταετίας στο διυλιστήριο Ασπροπύργου, τα διυλιστήρια του Ομίλου διατήρησαν υψηλά επίπεδα λειτουργίας. Οι συνολικές πωλήσεις ανήλθαν στους 3,7 εκατ. τόνους (-9%), λόγω της υποχώρησης της εγχώριας αγοράς, με την πτώση να είναι μεγαλύτερη στους κλάδους αεροπορικών
και ναυτιλιακών καυσίμων, ενώ οι εξαγωγές σημείωσαν αύξηση, καθώς η διαχείριση αποθεμάτων και η υλοποίηση πράξεων εμπορίας contango συνετέλεσαν στον ομαλό εφοδιασμό, με σημαντικά οικονομικά οφέλη.
Αναφορικά με τα Δημοσιευμένα κατά ΔΠΧΑ Αποτελέσματα, η υποχώρηση των τιμών αργού και προϊόντων προς το τέλος του Γ’ Τριμήνου οδήγησε σε ζημιές από αποτίμηση αποθεμάτων ύψους €42 εκατ., διαμορφώνοντας τα Δημοσιευμένα Κέρδη EBITDA στα €19 εκατ.. Ο Όμιλος συνέχισε να βελτιώνει την κεφαλαιακή του διάρθρωση, παρά το ιδιαίτερα δυσμενές περιβάλλον, αντλώντας επιπλέον ρευστότητα, τόσο από τις διεθνείς κεφαλαιαγορές, αλλά και από το τραπεζικό σύστημα, με ιδιαίτερα ευνοϊκούς όρους. Εντός του Δ’ Τριμήνου, αναμένεται να ολοκληρωθούν οι διαπραγματεύσεις για την αναχρηματοδότηση των πιστωτικών γραμμών ύψους €900 εκατ. που λήγουν στους επόμενους έξι μήνες, βελτιώνοντας περαιτέρω το προφίλ ωρίμανσης των δανειακών υποχρεώσεων του Ομίλου. Το χρηματοοικονομικό κόστος είναι μειωμένο κατά 14% στο εννεάμηνο, στα €78 εκατ., τα χαμηλότερα επίπεδα των τελευταίων ετών.
Σχολιάζοντας τα αποτελέσματα ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΠΕΤΡΕΛΑΙΑ, Ανδρέας Σιάμισιης, επεσήμανε τα εξής:
“Επιχειρηματικά, κατά τη διάρκεια του Γ’ Τριμήνου, αντιμετωπίσαμε το δυσμενέστερο ιστορικά διεθνές περιβάλλον διύλισης. Ήδη, πολλά διυλιστήρια στην περιοχή μας έχουν μειώσει την παραγωγή τους, ενώ κάποια προχωρούν και σε περιορισμό, ή διακοπή δραστηριοτήτων. Παρά τη μικρή ανάκαμψη που σημείωσε η παγκόσμια οικονομία σε σχέση με το προηγούμενο τρίμηνο, η αγορά καυσίμων παραμένει σε σημαντικά χαμηλότερα επίπεδα, καθώς η πανδημία επηρεάζει τόσο τον τουρισμό, όσο και τις μετακινήσεις γενικότερα. Λειτουργικά, οι προκλήσεις εξακολουθούν να είναι ιδιαίτερες, με κυρίαρχο μέλημα την ασφάλεια και την υγεία των εργαζομένων μας, αλλά και την αδιάλειπτη λειτουργία της εφοδιαστικής αλυσίδας.
Σε αυτό το περιβάλλον, καταφέραμε να διατηρήσουμε την παραγωγή μας σε υψηλά επίπεδα, αυξάνοντας τις εξαγωγές μας, ενώ εκμεταλλευτήκαμε έγκαιρα τις όποιες εμπορικές ευκαιρίες παρουσιάστηκαν στη διεθνή αγορά, ώστε να μετριάσουμε -όσο ήταν δυνατό- τις επιπτώσεις από την αρνητική συγκυρία.
Ιδιαίτερη σημασία για εμάς, έχει η ολοκλήρωση με ασφάλεια και επιτυχία του προγράμματος συντήρησης και αναβάθμισης του μεγαλύτερου διυλιστηρίου μας
στον Ασπρόπυργο, ένα απαιτητικό έργο, λόγω της πολύ μεγάλης κλίμακας των εργασιών σε σύντομο χρονικό διάστημα, καθώς και τις επιπλέον δυσκολίες διαχείρισης των θεμάτων υγείας και ασφάλειας λόγω COVID-19. Με αυτή την ευκαιρία, θα ήθελα εκ μέρους της Διοίκησης να συγχαρώ όλους τους συναδέλφους που συμμετείχαν σε αυτό. Η πλήρης επαναλειτουργία του διυλιστηρίου τις επόμενες μέρες θα βοηθήσει και στις οικονομικές αποδόσεις, αλλά και στη βελτίωση των περιβαλλοντικών επιδόσεών του.
Σε ό,τι αφορά στην υλοποίηση της στρατηγικής μας, κάναμε σημαντικά βήματα σε σχέση με το μεγάλο έργο ΑΠΕ στην Κοζάνη. Ολοκληρώσαμε επιτυχώς τη συναλλαγή και την εξασφάλιση χρηματοδότησης με ιδιαίτερα θετικούς όρους, έχοντας την έμπρακτη εμπιστοσύνη από τις διεθνείς κεφαλαιαγορές και την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης (EBRD).
Ταυτόχρονα, συνεχίσαμε και ενισχύσαμε την προσφορά μας στην αντιμετώπιση της πανδημίας, κυρίως σε ό,τι αφορά την υποστήριξη του Εθνικού Συστήματος Υγείας, με την ουσιαστική αύξηση της δυνατότητας διεξαγωγής μοριακών ελέγχων και την ενίσχυση των ΜΕΘ.
Στους επόμενους μήνες το περιβάλλον αναμένεται να παραμείνει δύσκολο, με τα σενάρια ανάκαμψης να προβλέπουν ουσιαστική βελτίωση μετά τα μέσα του 2021. Η αναιμική ανάκαμψη στην αγορά πετρελαιοειδών δεν είναι αρκετή για να δώσει ουσιαστική επάνοδο σε προηγούμενα επίπεδα και στόχος μας παραμένει να διαχειριστούμε με τον καλύτερο τρόπο τις επιπτώσεις από την κρίση του COVID-19 στις δραστηριότητές μας και στις επιδόσεις μας. Ταυτόχρονα, και παρά τα θεσμικά προβλήματα που υφίστανται στην αγορά ενέργειας, σκοπεύουμε να εκμεταλλευτούμε τη περίοδο αυτή για να υλοποιήσουμε τα σχέδια ανάπτυξης σε πιο καθαρές μορφές ενέργειας, καθώς και την επιτάχυνση του ψηφιακού μετασχηματισμού στις δραστηριότητες μας, ώστε να οδηγήσουμε τον Όμιλο σε πιο ισχυρή θέση για το μέλλον”.
Τα περιθώρια διύλισης κατέγραψαν μικρή ανάκαμψη κατά το Δ’ Τρίμηνο, καθώς τα υψηλά αποθέματα προϊόντων σημειώνουν σταδιακή πτώση, κυρίως λόγω μείωσης διυλιστικής παραγωγής. Σε κάθε περίπτωση, τα διεθνή περιθώρια παραμένουν σημαντικά χαμηλότερα από το μέσο όρο των προηγουμένων ετών, ενώ η ανάκαμψη της ζήτησης αναμένεται να επηρεαστεί αρνητικά από τα νέα περιοριστικά μέτρα στην Ευρώπη. Το διυλιστήριο Ασπροπύργου ολοκλήρωσε με ασφάλεια και επιτυχία την προγραμματισμένη διακοπή λειτουργίας του για
εκτεταμένο πρόγραμμα συντήρησης και αναβάθμισης όλων των μονάδων, συνολικού κόστους άνω των €130 εκατ., με σημαντικές παρεμβάσεις σε θέματα περιβάλλοντος και ασφάλειας.