Για πολλές αεροπορικές εταιρίες το 2018 είναι μια ιδιαίτερα κακή χρονιά. Την ώρα που ορισμένες εταιρείες, όπως η Ryanair, βλέπουν τα κέρδη τους να συρρικνώνονται, άλλες αναγκάζονται ακόμη και να αναστείλουν τις δραστηριότητές τους. Η αύξηση της τιμής της κηροζίνης και των επιτοκίων αλλά και το ιδιαίτερα κοστοβόρο χαοτικό καλοκαίρι εξελίσσονται σε τεράστια δοκιμασία για τις εταιρίες. Στα χρηματιστήρια οι τιμές τους έχουν πάρει ήδη την κατιούσα. Στις δε βρετανικές προστίθεται και ο άγνωστος Χ των συνεπειών μιας μη συντεταγμένης εξόδου της Μεγάλης Βρετανίας από την ΕΕ. Η τιμή της μετοχής της βρετανικής Flybe, για παράδειγμα, υποχώρησε κατά 40%. Επίσης, τη Δευτέρα και παραπέμποντας στην κατάρρευση μικρότερων εταιριών όπως της ελβετικής Skyworks, της βελγικής VLM, των γερμανικών Small Planet και Azur Air και της κυπριακής Cobalt, η Ryanair ανακοίνωσε για πρώτη φορά μετά από πέντε χρόνια μείωση των κερδών της.
Σε πρόσφατη συνέντευξή του ο επικεφαλής της Ryanair Μάικλ Ο’ Λίρι δεν απέκλεισε το ενδεχόμενο να πληγούν μελλοντικά και μεγαλύτερες εταιρίες. Η Norwegian, για παράδειγμα, διασφάλισε μικρές ποσότητες καυσίμων σε χαμηλές τιμές και σύντομα θα κληθεί να πληρώσει τις νυν υψηλές τιμές της αγοράς. Προβληματικές περιπτώσεις θεωρούνται επίσης η σκανδιναβική SAS και η πορτογαλική TAP ενώ είναι κοινό μυστικό ότι η ιταλική Alitalia έχει ουσιαστικά χρεοκοπήσει.
Στα ύψη η κηροζίνη
Η τιμή της κηροζίνης έχει αυξηθεί τα τελευταία χρόνια κατακόρυφα, μόνον φέτος κατά σχεδόν 40%. Τον Σεπτέμβριο ξεπέρασε για πρώτη φορά μετά το 2014 το φράγμα των 90 δολαρίων ανά βαρέλι. Στα μέσα της τρέχουσας χρονιάς η Lufthansa είχε ανακοινώσει ότι το 2018 θα πρέπει να δαπανήσει συνολικά περί τα έξι δις ευρώ για κηροζίνη, περίπου 850 εκατομμύρια περισσότερα απ΄ ότι το 2017.
Το περασμένο ήταν το πρώτο καλοκαίρι μετά τη χρεοκοπία της Air-Berlin. Προκειμένου να διασφαλίσει μέρος των κερδών και των δικαιωμάτων προσγείωσης της χρεοκοπημένης εταιρίας, η θυγατρική της Lufthansa, Eurowings, προχώρησε σε σημαντική διεύρυνση της προσφοράς της. Μια από τις άμεσες συνέπειες ήταν η μείωση των τιμών των εισιτηρίων που οδήγησαν σε μείωση του τζίρου. Την ίδια ώρα οι ανεπαρκείς εναέριες και χερσαίες υποδομές οδήγησαν σε ένα χαοτικό καλοκαίρι στους αιθέρες με χιλιάδες ακυρώσεις πτήσεων και καθυστερήσεις, γεγονός που με τη σειρά του οδήγησε σε αποζημιώσεις εκατομμυρίων για τους επιβάτες. Η μικρή αεροπορική Small Planet υπέκυψε στο βάρος των απαιτήσεων.
Από τις αρχές του χρόνου η τιμή της μετοχής της Lufthansa υποχώρησε κατά 40%. Η γερμανική εταιρία δεν είναι η μόνη στην Ευρώπη που φαίνεται να βρίσκεται σε ελεύθερη πτώση. Ο δείκτης Stoxx 600 Travel & Leisure, ο οποίος περιλαμβάνει και tour-operator και αλυσίδες εστίασης από τις αρχές του χρόνου κατά 12%.
Δεδομένης της αύξησης της τιμής του πετρελαίου ο κλάδος πρέπει να προχωρήσει σε έναν έξυπνο σχεδιασμό, σχολίασε ο Ο’ Λίρι. «Το βλέπουμε στη Lufthansa που κλείνει τη βάση της στο Ντίσελντορφ ή στην Easyjet που αποχωρεί από το Πόρτο. Όλες οι αεροπορικές περιορίζουν την προσφορά τους εξαιτίας της χαμηλής τιμής των εισιτηρίων και της υψηλής τιμής του πετρελαίου». Το επόμενο διάστημα λοιπόν θα πρέπει να αναμένονται σημαντικές ανακατατάξεις στους αιθέρες.
Πηγή: www.dw.com