Στα τρωτά σημεία, σε εκείνα στο εσωτερικό της που καθιστούν την περιοχή «ανθεκτική» σε εξωτερικούς κινδύνους αλλά και στο ερώτημα κατά πόσο μπορεί η ευρωπαϊκή οικονομία να γίνει «νησί» – ή με άλλα λόγια να είναι αρκετά «αυτόνομη» – εστιάζει η Citigroup.
Σε σημείωμά τους προς τους επενδυτές οι αναλυτές της Citi επισημαίνουν ότι το τελευταίο διάστημα βλέπουμε σημαντική κάμψη της ζήτησης από το εξωτερικό, η οποία θέτει υπό πίεση τη μεταποίηση και άλλους κλάδους στηριζόμενους στις εξαγωγές. Ωστόσο διαπιστώνεται και μία ανθεκτικότητα των εσωστρεφών κλάδων, όπως οι υπηρεσίες και οι κατασκευές, αναφέρει το newmoney.gr.
Υπάρχουν παράγοντες που θα μπορούσαν να συμβάλλουν ώστε η ανθεκτικότητα αυτή να έχει διάρκεια.
Μεταξύ αυτών είναι το φθηνό πετρέλαιο, που μπορεί να λειτουργήσει ως πολύτιμο καύσιμο. Επιπλέον τα ποσοστά αποταμίευσης στον ιδιωτικό τομέα είναι σταθερά και η Ευρωζώνη εμφανίζει πλεόνασμα τρεχουσών συναλλαγών, ενώ το χρέος του ιδιωτικού τομέα ως ποσοστού του ΑΕΠ δεν έχει αυξηθεί από την κρίση και έπειτα, όπως συνέβη σε άλλες περιοχές ανά τον πλανήτη.
Το δημοσιονομικό έλλειμμα στην Ευρωζώνη (0,7% του ΑΕΠ) είναι αισθητά χαμηλότερο από ό,τι στις ΗΠΑ (5,2% του ΑΕΠ), στην Ιαπωνία (4,1% ) ή και τη Βρετανία (1,5%), ενώ το ίδιο ισχύει και για τα επίπεδα του χρέους. Όλοι αυτοί οι παράγοντες, σε συνδυασμό με την πτώση της ανεργίας και την αύξηση των μισθών, μπορούν να στηρίξουν την εσωτερική κατανάλωση, σύμφωνα με την Citi.
Από την άλλη, η οικονομία της Ευρωζώνης (ακόμη και τα πιο ισχυρά μέλη της) κατεβάζει αναμφίβολα ταχύτητα.
Οι παραγγελίες από το εξωτερικό καταγράφουν σημαντική πτώση και το κλίμα επιδεινώνεται συνεχώς, ενώ οι πολιτικές προκλήσεις αναδεικνύονται σε σοβαρό εμπόδιο, στη Γαλλία, τη Γερμανία,την Ιταλία και αλλού. Το μεγάλο μειονέκτημα της Ευρωζώνης, όπως προειδοποιεί η Citi, είναι η απουσία ισχυρών εργαλείων αντιμετώπισης κρίσεων και κυρίως η απουσία πραγματικής δημοσιονομικής ένωσης.
Παρά τις αδυναμίες αυτές, που μπορεί να αποδειχθούν άκρως επικίνδυνες για το μέλλον, η Citi δεν βλέπει προς το παρόν υψηλές πιθανότητες για ύφεση μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2019.