Εάν θεωρείτε πως οι καθυστερήσεις και τα υψηλά κόστη των υπηρεσιών delivery δε βελτιώνονται παρά την άρση των περιορισμών, είναι επειδή χειροτερεύουν.
Κατά τη διάρκεια της πανδημίας, τα προβλήματα στις παγκόσμιες αλυσίδες μεταφορών αρχικά οφείλονταν στον κορωνοϊό, και ύστερα στις ελλείψεις των κοντέινερ. Μετέπειτα, στο υπερβολικό shopping των Αμερικανών, ενώ αργότερα στο “μπλοκάρισμα” της Διώρυγας του Σουέζ από ένα τεράστιο πλοίο.
Ολα αυτά προφανώς ακόμη δημιουργούν καθυστερήσεις αλλά υπάρχει ακόμη ένα νέο πρόβλημα που αναμένεται να μεγαλώσει τις καθυστερήσεις σε βαθμό που απειλεί ακόμη και τις αγορές των Χριστουγέννων. Το μεγάλο λιμάνι εξαγωγών της Γιαντιάν στην καρδιά της βιομηχανικής ζώνης της Κίνας έκλεισε μερικώς τον Ιούνιο λόγω κρουσμάτων κορωνοϊού, μειώνοντας τις ικανότητες μιας βιομηχανίας που μεταφέρει $4 τρισ αγαθών κάθε χρόνο παγκοσμίως.
Συμφόρηση στα λιμάνια
Σύμφωνα με τον Στιβ Σάξον, της McKinsey & Co, μπορεί να περάσει ακόμη ένας μήνας πριν το συνολικό άνοιγμα του λιμανιού, κάτι που μπορεί να σηματοδοτήσει περαιτέρω καθυστερήσεις και αυξημένα κόστη. Ο Σάξον αναμένει πως ο καταναλωτισμός των Αμερικανών θα παραμείνει υψηλά μέχρι το τέλος του έτους αλλά δεν γνωρίζει πότε η ναυτιλία θα μπορέσει να ανακάμψει, δεδομένου πως νέα κρούσματα μπορεί να εμφανιστούν οπουδήποτε και ανά πάσα στιγμή.
Η “κίνηση” στα λιμάνια δεν είναι φανερή μόνο στο Λος Αντζελες και το Λονγκ Μπιτς της Καλιφόρνια. Από τη Σαβάνα της Τζόρτζια μέχρι το Αμβούργο, το Λίβερπουλ και το Ρότερνταμ, τα πλοία πρέπει να περιμένουν τη σειρά τους μέσα στον κυκεώνα των καθυστερήσεων. Δεκάδες πλοία-κοντέινερ περιμένουν υπομονετικά στο λιμάνι της Γιαντιάν, ενώ περίπου 400.000 κοντέινερ περιμένουν φορτο-εκφόρτωση.
Ακόμη και τη στιγμή που η Γιαντιάν προσπαθεί να επιστρέψει στην κανονικότητα, ο Αλαν Μέρφι, CEO της Sea-intelligence αναμένει πως οι πληγές πρόκειται να παραμείνουν ανοιχτές για μεγάλο διάστημα.
Οι τιμές των κοντέινερ
Ο επόμενος πίνακας μπορεί να φαίνεται αρχικά ως η τιμή ενός κρυπτονομίσματος όπως το Bitcoin με τον τρόπο που κινείται, αλλά δεν πρόκειται για κάτι τέτοιο. Αντιθέτως, είναι οι τιμές των κοντέινερ που αυξάνονται ολοένα, με τις ευρωπαϊκές αγορές να ξανανοίγουν και τις ικανότητες των λιμανιών και της ναυτιλίας να “τεντώνονται” σε επικίνδυνο σημείο. Οι παραγγελίες εκατοντάδων χιλιάδων νέων κοντέινερ των ναυτιλιακών πρόκειται προφανώς να καθυστερήσουν σημαντικά λόγω της τεράστιας ζήτησης.
Αυξημένα κόστη
Για τον Κρεγκ Φούλερ, CEO της FreightWaves, οι εισαγωγές αποτελούν το ⅕ των αποστολών μέσω φορτηγών. Σε πολλές χώρες απλά δεν υπάρχουν αρκετοί οδηγοί φορτηγών ενώ το πρόβλημα χειροτερεύει λόγω της έλλειψης εξοπλισμού όπως τα σασί για τη μεταφορά κοντέινερ.
Μειωμένα αποθέματα
Αρκετοί οικονομολόγοι υπολογίζουν πως με το “άνοιγμα” των οικονομιών και την άρση των περιορισμών οι καταναλωτές θα περιορίσουν τις διαδικτυακές τους αγορές και θα πάνε διακοπές, χαλαρώνοντας την αυξημένη ζήτηση των αγαθών. Αλλά η πανδημία έχει αλλάξει πολλά δεδομένα. Ενα εξ αυτών είναι και η δυνατότητα των γρήγορων αποστολών αγαθών λόγω των αποθεμάτων, που αυτή τη στιγμή και σύμφωνα με τον επόμενο πίνακα βρίσκεται σε ιστορικό χαμηλό, αφού η προσφορά δεν έχει καταφέρει να ανταποκριθεί στη ζήτηση.
Κέρδη των μεταφορικών
Η βιομηχανία απολαμβάνει ένα ιστορικά κερδοφόρο έτος, με τη “χειρότερη” μετοχή να βρίσκεται αυξημένη κατά 34%. Πρόκειται για τη μετοχή της A.P Moller-Maersk A/S, του κολοσσού των κοντέινερ και της ναυτιλίας και ηγέτη της αγοράς. Εν μέσω του πιο προσοδοφόρου έτους, οι μετοχές οκτώ άλλων εισηγμένων ανταγωνιστών έχουν ακόμη μεγαλύτερα κέρδη, με την μετοχής της ταϊβανέζικης Yang Ming Marine Transport Corp να έχει επιδείξει αύξηση της τάξης του 416% μέχρι τώρα. Σύμφωνα με τον Σάξον, όλα αυτά αποτελούν τεράστια αλλαγή πλεύσης μετά από μια δεκαετία ζημιών, χρεοκοπιών και συγχωνεύσεων που μείωσε τον ανταγωνισμό σε περίπου 10 μεγάλες επιχειρήσεις που ελέγχουν το 85% της αγοράς.
Ναυπήγηση πλοίων
Οι εταιρείες επίσης αυξάνουν και τις παραγγελίες για νέα πλοία. Δεν πρόκειται για ρεκόρ παραγγελιών όπως το 2008 όταν είχαν παραγγελθεί 1200 νέα πλοία αλλά υπάρχει τρομερή αύξηση. Παρόλα αυτά, τα νέα πλοία αυτά δεν πρόκειται να είναι έτοιμα μέχρι το 2024. Ενδιαφέρον προκαλεί η πιθανότητα υπερπροσφοράς και υπερβολικής χωρητικότητας στην αγορά μετά το πέρας της πανδημίας.