«Ο κορωνοϊός έπεφερε τις μεγαλύτερες αλλαγές στα ταξίδια μετά την εφεύρεση του αεροπλάνου», αναφέρει ο Μπράιαν Τσέσκι, CEO και συνιδρυτής της Airbnb. H αλλαγή έγκειται στο γεγονός πως «οι διαχωριστικές γραμμές μεταξύ των ταξιδίων, της εργασίας και της προσωπικής ζωής έχουν αρχίσει να εξαφανίζονται», όπως υποστηρίζει αρκετούς μήνες τώρα ο ίδιος και όπως γίνεται ολοένα και πιο ξεκάθαρο όσο πλησιάζουμε στο τέλος της πανδημίας.
Η τηλεργασία έχει επιφέρει νέα δεδομένα στο πώς και πού ζουν και εργάζονται οι άνθρωποι. «Οταν μένεις κάπου για πάνω από έναν μήνα, τότε δεν μπορείς να πεις πως ταξιδεύεις», αναφέρει και προσθέτει ότι «στο σημείο αυτό, το 24% των πελατών μας είναι η μόνιμη διαμονή και όχι απλά τα ταξίδια».
Η τάση αυτή αλλάζει το επιχειρηματικό μοντέλο της Airbnb. Είναι πια κάτι πολύ διαφορετικό σε σχέση με αυτό που ήταν όταν πρωτοιδρύθηκε, και αποτελεί την κόψη του ξυραφιού της νέας “ψηφιακής νομαδικής ζωής”, με χειμώνες στο ηλιόλουστο Μαϊάμι ή το χιονισμένο Ασπεν και καλοκαίρια μεταξύ του Σαν Φρανσίσκο, της Νέας Υόρκης ή των Χάμπτονς. Αν και αυτή η μορφή διαβίωσης προϋπήρχε της πανδημίας, ήταν μόνο για τους πλούσιους και τους τζετ-σέτερς.
Το ότι ο Τσέσκι διαβλέπει μια ευκαιρία για την Airbnb μετά την πανδημία δεν αποτελεί κάτι το περίεργο. Η εταιρεία η οποία επέδειξε αντανακλαστικά το καλοκαίρι του 2020 μετά από την απόσβεση του 80% των bookings της όταν ξέσπασε η πανδημία, έχει πια βγει από την κρίση σε καλύτερη κατάσταση από πολλές άλλες. Η εκτίμηση της αξίας της ξεπέρασε τα 100 δισ., μετά την ΙΡΟ της τον Δεκέμβριο, με την αξία της μετοχής της να βρίσκεται αυτή τη στιγμή στα $134.
Το πλεονέκτημα της Airbnb, όμως, φαίνεται πως δεν θα διαρκέσει πολύ, αφού ο υπόλοιπος κόσμος ξαναβρίσκει τα “πατήματά του” μετά την πανδημία. Πρόσφατη έρευνα της Deloitte αναδεικνύει πως το 85% των Αμερικανών ταξιδιωτών επιλέγουν τα ξενοδοχεία. Με την επιστροφή των μαθητών στα σχολεία το φθινόπωρο, αναμένει να δούμε εάν οι προβλέψεις του Τσέσκι για μια μόνιμη αλλαγή στις συνήθειες θα αποδειχθούν σωστές.
Συνεργασία με πόλεις
Το πρώτο τρίμηνο του 2021, η Airbnb ανακοίνωσε πως ο μέσος όρος τιμών διανυκτερεύσεων αυξήθηκε κατά 35% σε ετήσια βάση, λόγω της αυξημένης ζήτησης ακινήτων στα προάστια για την επανένωση οικογενειών. Αυτές οι τιμές μπορεί να επιδείξουν διόρθωση όσο ο κόσμος ανοίγει και πάλι τις πόρτες του μετά την πανδημία και οι εμβολιασμένοι ταξιδιώτες επιστρέψουν στις πόλεις. Μπορεί, όμως και να σηματοδοτήσει νέες συγκρούσεις μεταξύ της Airbnb και των τοπικών κοινωνιών οι οποίες πολλάκις έχουν απηυδήσει από τα αυξημένα κόστη.
«Οι κυβερνήσεις μας προσεγγίζουν γιατί χρειάζονται βοήθεια», ανέφερε χαρακτηριστικά ενώ πρόσθεσε πως «παρατηρούν τεράστιες μειώσεις στον τουρισμό, κάτι που μας βοηθά».
Η άλλη όψη του νομίσματος, όμως είναι η αναδιάρθρωση των τουριστικών πλάνων χωρών ανά τον πλανήτη, οι οποίες προσπαθούν να επιδιορθώσουν κακές πρακτικές που ίσχυαν πριν την πανδημία. Μεταξύ των χωρών και των πόλεων που προτείνουν μέτρα περιορισμού των Αirbnb είναι η Ιρλανδία, η Νέα Υόρκη και το Παρίσι, το οποίο έβαλε πλαφόν στον αριθμό των διαδικτυακών ενοικιάσεων διαμερισμάτων στην πόλη.
Ενας τρίτος είναι και η αναδιανομή του τουρισμού εκτός των πόλεων, κάτι που ξεκίνησε κατά τη διάρκεια της πανδημίας, με την προώθηση λιγότερων δημοφιλών προορισμών.
Τηλεργασία
Μεγάλο μέρος της επιτυχίας της Airbnb οφείλεται και στην συνέχιση της τηλεργασίας μετά την πανδημία. Νέα συστήματα, τα Flexible Dates, διευκολύνουν τους χρήστες στο να βρουν διαμονή σε εναλλασσόμενες ημερομηνίες ή ακόμη και να “δοκιμάσουν” μια νέα πόλη πριν αποφασίσουν να μετακομίσουν μόνιμα.
Ο Τσέσκι υποστηρίζει πως οι νέοι εργαζόμενοι δεν μπορούν να “κλείνονται” στα κλασικά γραφεία και προτιμούν -αφού ξέρουν από την τηλεργασία- να εργάζονται από όπου τους βολεύει καλύτερα. Ακόμη και οι εργοδότες, οι οποίοι μπορεί να θέλουν να έχουν μια εβδομάδα «επί προσωπικού» συνάντησης στα γραφεία θα μπορούν να απευθύνονται στην Airbnb για την ενοικίαση ακινήτων για μικρό χρονικό διάστημα.
Ο Τσέσκι δεν είναι ο μόνος που πιστεύει πως αυτή η αλλαγή βρίσκεται στον ορίζοντα, με τον Εβαν Κονβίσερ, αντιπρόεδρο του American Express Global Business Travel να μοιράζεται τις ίδιες πεποιθήσεις.