Aστικές συγκοινωνίες – Eνα βήμα πριν το «κραχ»

Με δύο μήνες καθυστέρηση και με τις αστικές συγκοινωνίες να είναι ένα βήμα πριν το μεγάλο κραχ σε ότι αφορά την λειτουργία τους, εγκρίθηκε ο προϋπολογισμός του 2016 των μέσων σταθερής τροχιάς και των λεωφορείων.

Φέτος το έλλειμμα για τις δύο εταιρείες αστικών συγκοινωνιών (ΣΤΑΣΥ-ΟΣΥ) όπως αυτό δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ, υπολογίζεται να φτάσει τα 77 εκ. Ευρώ και τα έσοδα να κινηθούν κοντά στα 300 εκ. ευρώ, επιβεβαιώνοντας την… λάθος στροφή που πήραν οι συγκοινωνίες τον τελευταίο χρόνο.

Πέρσι το έλλειμμα εκτιμάται ότι έκλεισε σε 100 εκ ευρώ. Οι πωλήσεις της ΣΤΑΣΥ (μετρό, τραμ, ηλεκτρικός) με βάση τα τελευταία στοιχεία που είχαν κατατεθεί στην βουλή και περιλαμβάνουν τα αναθεωρημένα στοιχεία προβλέπονταν λίγο πάνω από 103 εκ. ευρώ (από πρόβλεψη για έσοδα 133 εκ. ευρώ) και ζημία 28 εκ. Ευρώ έναντι πρόβλεψης κερδών 2,5 εκ. ευρώ.

Εισιτηριοδιαφυγή

Η ΣΤΑΣΥ είναι από τα πιο χαρακτηριστικά παραδείγματα καθώς τα έτη 2013-2014 είχε παρουσιάσει θετικά αποτελέσματα χωρίς κρατική επιδότηση. Πρόκειται για στοιχεία που έχουν υποβληθεί στο πλαίσιο
κοινοβουλευτικό ελέγχου από την εταιρεία στην βουλή αφού επίσημα τα τελικά στοιχεία για το σύνολο του έτους δεν έχουν δοθεί.

Τα μεγέθη των εταιρειών επηρεάστηκαν δυσμενώς από την εκτίναξη της εισιτηριοδιαφυγής που αντιμετωπίζεται πλέον παθητικά μέχρι την έλευση του ηλεκτρονικού εισιτηρίου, από την δωρεάν μετακίνηση του περασμένου καλοκαιριού λόγω των capital controls και αντίστοιχα των ανέργων, την ώρα που τα υπουργεία που ασκούν κοινωνική πολιτική (Παιδείας, Δημόσιας Τάξης κ.α) έχουν σταματήσει προ πολλού να καταβάλλουν τα οφειλόμενα.

Το σχέδιο αναδιάρθρωσης των συγκοινωνιών θεωρείται επιτακτική ανάγκη όμως προς ώρας ελάχιστα βήματα έχουν γίνει και προς αυτή την κατεύθυνση. Την ίδια στιγμή την ατμόσφαιρα στους κόλπους των εργαζομένων έχουν ηλεκτρίσει οι ανακοινώσεις για ένταξη των εταιρειών στο νέο υπερταμείο.

Μιλώντας σε ραδιοφωνικό σταθμό ο υπουργός Υποδομών Χρίστος Σπίρτζης επανέλαβε ότι οι συγκοινωνίες θα διατηρήσουν τον δημόσιο χαρακτήρα τους, υπογραμμίζοντας ότι ο ΟΑΣΘ στην Θεσσαλονίκη όπου λειτουργείται από ιδιώτες δεν είναι καλό παράδειγμα καθώς κοστίζει πέντε φορές πάνω.

Συνέχισε μάλιστα να πυροβολεί το στρεβλό σύστημα λέγοντας ότι «δεν γίνεται στα λεωφορεία να έχουμε 900 οδηγούς που έχουν αλλάξει ειδικότητα και να μην υπάρχουν οδηγοί. Δε γίνεται να έχουν απολυθεί κάποιοι άνθρωποι λόγω πλαστών πτυχίων, και να έχουν χαθεί 350 υπηρεσιακοί φάκελοι μέσα από τα γραφεία της ΟΣΥ» είπε ο κ. Σπίρτζης.

Λαθρεπιβάτες

Την κατρακύλα των εσόδων των ΜΜΜ ενισχύουν οι μόλις 22 ελεγκτές, της ΟΣΥ που καλούνται να καλύψουν όλο το λεκανοπέδιο και υπολειτουργούν. Εργαζόμενοι υποστηρίζουν ότι για κάθε επτά επιβάτες μόνο ένας πληρώνει και ότι ένας ελεγκτής αντιστοιχεί σε 720 δρομολόγια!

Όπως αναφέρουν, κάθε μήνα υπολογίζεται ότι βεβαιώνονται περί τις 15 κλήσεις, όταν οι λαθρεπιβάτες είναι χιλιάδες. Την κάτω βόλτα έχουν πάρει και οι πωλήσεις των καρτών αφού από 2,3 εκ. κάρτες τον Μάρτιο, τον Απρίλιο οι πωλήσεις υποχώρησαν στο 1,2 εκ. κάρτες. Κάτω από 6 εκ. Ευρώ ήταν τα έσοδα και από τις πωλήσεις εισιτηρίων τον προηγούμενο μήνα, όταν το αντίστοιχο περσινό διάστημα ήταν 9,5 εκ. Η απουσία ελεγκτικού μηχανισμού στα λεωφορεία είναι εμφανής τους τελευταίους μήνες όχι μόνο τα Σαββατοκύριακα αλλά και τις καθημερινές.

Αιτία είναι οι συχνές επιθέσεις αναρχικών ομάδων σε ελεγκτές που έχουν τρομοκρατήσει τους εργαζόμενους αλλά και η αποδυνάμωση του σώματος μετά την απόφαση της κυβέρνησης να αποβάλλει από το σώμα τους εθελοντές. Για το επόμενο διάστημα, ο ΟΑΣΑ σχεδιάζει οι λιγοστοί ελεγκτές να δώσουν βάρος στις γραμμές με μεγάλο κυκλοφοριακό φόρτο.

Ταυτόχρονα, θα ξεκινήσει μια διακριτική προσέγγιση επιβατών, που δεν θα έχει εισπρακτικό χαρακτήρα με στόχο την ενημέρωση του κόσμου ενώ οι ελεγκτές θα εφοδιαστούν με smart phones προκειμένου να είναι εύκολος ο εντοπισμός τους και η συνεργασία σε κεντρικό επίπεδο με τον Οργανισμό.