Σαρωτικές αλλαγές έρχονται τη νέα χρονιά για χιλιάδες δημοσίους υπαλλήλους καθώς ξεκινά η διαδικασία αξιολόγησης, καθώς και ένας νέος κύκλος κινητικότητας με αποσπάσεις και μετατάξεις.
Σύμφωνα με δημοσίευμα των «ΝΕΩΝ», οι αλλαγές που θα μπουν σε τροχιά εφαρμογής από τις αρχές κιόλας του χρόνου θα επιφέρουν αλυσιδωτές επιπτώσεις στο Δημόσιο. Ανθρωποι που γνωρίζουν καλά τον χώρο της Δημόσιας Διοίκησης δεν αποκλείουν οι δράσεις που θα υλοποιηθούν εντός των επόμενων μηνών μακροπρόθεσμα να οδηγήσουν σε συρρίκνωση δημόσιων υπηρεσιών μέχρι και απώλεια θέσεων εργασίας, αναφέρει το in.gr.
Οπως δήλωσε προ ημερών η υπουργός Ολγα Γεροβασίλη από το βήμα της Βουλής, «στα τέλη του 2018, το Δημόσιο θα έχει μία εντελώς διαφορετική εικόνα». Από τις αρχές του έτους, σύμφωνα με τη Γεροβασίλη, πρόκειται να ξεκινήσει μεταξύ άλλων η διαδικασία υλοποίησης του Ενιαίου Συστήματος Διαχείρισης Ανθρώπινου Δυναμικού που περιλαμβάνει αξιολόγηση δημοσίων υπαλλήλων, εκπαίδευση και κινητικότητα. Παράλληλα, μεγάλο στοίχημα για το υπουργείο Διοικητικής Ανασυγκρότησης είναι και η μετάβαση στο ψηφιακό Δημόσιο που ευελπιστεί πως θα γίνει αναπόσπαστο μέρος της καθημερινότητας των πολιτών.
Αξιολόγηση δημοσίων υπαλλήλων
Στις αρχές του έτους αναμένεται η δεύτερη αξιολόγηση στον δημόσιο τομέα που αφορά το 2017. Ο δεύτερος αυτός κύκλος έρχεται με μία σημαντικά αλλαγή, αφού το 2018 η αξιολόγηση θα πραγματοποιηθεί ηλεκτρονικά. Οπως όλα δείχνουν, η e-αξιολόγηση πρόκειται να κάμψει τις όποιες αντιδράσεις είχαν προκύψει κατά την πρώτη περίοδο εφαρμογής της. Υπενθυμίζεται πως στην πρώτη αξιολόγηση των δημοσίων υπαλλήλων που αφορούσε το 2016 το υπουργείο Διοικητικής Ανασυγκρότησης είχε να αντιμετωπίσει για μεγάλο μάλιστα διάστημα μαζική αποχή από τη διαδικασία καθώς οι εργαζόμενοι του Δημοσίου συμμετείχαν στην απεργία – αποχή που είχε κηρύξει η ΑΔΕΔΥ από τον Μάρτιο του 2016.
Νέοι κύκλοι κινητικότητας
Στις 15 Δεκεμβρίου ξεκίνησε ο δεύτερος κύκλος του Ενιαίου Συστήματος Κινητικότητας που αφορά μετατάξεις και αποσπάσεις σε φορείς του ευρύτερου δημόσιου τομέα και αναμένεται να ολοκληρωθεί στα μέσα Φεβρουαρίου. Αντίστοιχα, ο τρίτος κύκλος βάσει του χρονοδιαγράμματος του υπουργείου πρόκειται να ξεκινήσει στις 15 Απριλίου. Ηδη, ο πρώτος κύκλος της κινητικότητας έκλεισε με 1.117 αιτήσεις για 801 διαθέσιμες θέσεις, εκ των οποίων οι 456 είναι για μετάταξη και οι υπόλοιπες 345 για απόσπαση. Επισημαίνεται πως συνολικά 1.932 δημόσιοι υπάλληλοι έλαβαν μέρος στον πρώτο κύκλο. Πρωταθλητές κινητικότητας αναδείχθηκαν οι εργαζόμενοι στον Ενιαίο Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης, καθώς 125 από αυτούς ζήτησαν με αίτησή τους να αφήσουν τη θέση που κατείχαν και να διεκδικήσουν άλλη.
Περιγράμματα Θέσεων Εργασίας
Μπορεί στον ιδιωτικό τομέα να είναι κάτι δεδομένο, ωστόσο στον δημόσιο τα Περιγράμματα Θέσεων Εργασίας, δηλαδή η περιγραφή της θέσης (job description), είναι κάτι άγνωστο. Σύμφωνα με κύκλους του υπουργείου Διοικητικής Ανασυγκρότησης η διαδικασία αυτή θα έπρεπε να είχε γίνει τουλάχιστον εδώ και δύο δεκαετίες. Με τη νέα χρονιά θα ξεκινήσει και η κατάρτιση των Περιγραμμάτων Θέσεων Εργασίας για όλους τους φορείς του Δημοσίου. Η κατάρτιση των περιγραμμάτων αφορά όλες τις κεντρικές και περιφερειακές υπηρεσίες του Δημοσίου, τους ΟΤΑ α’ και β΄ βαθμού, τις ανεξάρτητες Αρχές καθώς και τα Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου (ΝΠΔΔ) και τα Νομικά Πρόσωπα Ιδιωτικού Δικαίου (ΝΠΙΔ) που ανήκουν στη Γενική Κυβέρνηση.
Εκπαίδευση δημοσίων υπαλλήλων
Μία από τις βασικές αλλαγές που έρχεται με το νέο έτος στο πλαίσιο της ολιστικής στρατηγικής για βελτίωση και ενίσχυση του ανθρώπινου δυναμικού και αναβάθμιση των γνώσεών του είναι η εκπαίδευση των στελεχών και των υπαλλήλων του Δημοσίου. Το 2018 θα συνεχιστεί η συνεργασία του υπουργείου Διοικητικής Ανασυγκρότησης με την Εθνική Σχολή Δημόσιας Διοίκησης της Γαλλίας (ÉcoleNationale d’ Administration – ENA). Ηδη, στο πλαίσιο της Εθνικής Στρατηγικής για τη Διοικητική Μεταρρύθμιση 2017-2019, το υπουργείο σε συνεργασία με την ΕΝΑ πραγματοποίησε τον περασμένο Οκτώβριο πρόγραμμα επιμόρφωσης περίπου 15 στελεχών στο Παρίσι, δράση που θα συνεχιστεί και το 2018. Παράλληλα, τον Φεβρουάριο πρόκειται να ξεκινήσει η υλοποίηση του προπτυχιακού προγράμματος σπουδών στη Δημόσια Διοίκηση μετά τη συμφωνία ανάμεσα στο υπουργείο Διοικητικής Ανασυγκρότησης και το Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο.
Κρίσεις στο Δημόσιο και εκλογή διοικητικών γραμματέων
Μέχρι τον ερχόμενο Αύγουστο αναμένεται να έχουν ολοκληρωθεί οι επιλογές προϊσταμένων στο Δημόσιο. Σε ό, τι αφορά τις κρίσεις διευθυντών και τμηματαρχών του Δημοσίου, όπως προκύπτει από τα νέα χρονοδιαγράμματα που διαμορφώθηκαν μετά τις συζητήσεις με τους θεσμούς, αναμένεται μέχρι τον Μάρτιο να έχουν τοποθετηθεί οι γενικοί διευθυντές ενώ μέχρι τον Ιούνιο να έχει ολοκληρωθεί η τοποθέτηση των διευθυντών στις υπηρεσίες. Οσο για τους τμηματάρχες, αυτοί, σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, πρόκειται να έχουν τοποθετηθεί έως το τέλος του καλοκαιριού. Στο μεταξύ έχουν ήδη δημοσιευθεί οι πρώτες προκηρύξεις μέσω ΑΣΕΠ για την πλήρωση θέσεων διοικητικών γραμματέων στα υπουργεία, διαδικασία που θα ολοκληρωθεί και για τις συνολικά 72 θέσεις μέσα στο 2018.
Ψηφιακό Δημόσιο
Ενα από τα μεγαλύτερα στοιχήματα για την κυβέρνηση είναι το ψηφιακό Δημόσιο. Οπως σημειώνουν κύκλοι του υπουργείου στα «ΝΕΑ», ανάμεσα στις δράσεις για το 2018 βρίσκεται και η γενίκευση της χρήσης της ψηφιακής υπογραφής σε όλο το Δημόσιο όπως και η ψηφιακή κυκλοφορία εγγράφων. Για τη δεύτερη, μάλιστα, με τροπολογία των υπουργείων Ψηφιακής Πολιτικής και Διοικητικής Ανασυγκρότησης, θα ξεκινήσει εντός του έτους και το αργότερο μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου του 2018 η ηλεκτρονική διαδικασία ηλεκτρονικής έκδοσης και διακίνησης διοικητικών πράξεων και εγγράφων. Αφορά τους φορείς του Δημοσίου, τις ανεξάρτητες Αρχές, το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους, τα Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου και τους ΟΤΑ.
Εθνική Πύλη Κωδικοποίησης και Αναμόρφωσης της ελληνικής νομοθεσίας
Aναμένεται να προχωρήσει η Εθνική Πύλη Κωδικοποίησης και Αναμόρφωσης της ελληνικής νομοθεσίας. Πρόκειται για έναν ηλεκτρονικό κόμβο που θα συγκεντρώνει το σύνολο της πληροφορίας για την κωδικοποίηση και αναμόρφωση της νομοθεσίας στην Ελλάδα. Οπως αναφέρεται στην Εθνική Στρατηγική για τη Διοικητική Μεταρρύθμιση 2017-2019, το νομοθετικό και κανονιστικό περιβάλλον της χώρας μας χαρακτηρίζεται μεταξύ άλλων «από τον πληθωρισμό των νομικών κανόνων, τη συχνή έλλειψη εσωτερικής συνοχής των νομοθετημάτων αλλά και την επί δεκαετίες συσσώρευση ανενεργών διατάξεων που δεν εφαρμόζονται χωρίς να έχουν καταργηθεί ρητά ή σιωπηρά».
Στα σκαριά τα e-ΚΕΠ
Η επέκταση των λειτουργιών των ΚΕΠ είναι μέσα στις προτεραιότητες του υπουργείου για το 2018. Σύμφωνα με τον σχεδιασμό, τα Κέντρα Εξυπηρέτησης Πολιτών θα ενσωματώσουν νέες και απλοποιημένες λειτουργίες και υπηρεσίες με κύριο στόχο να αντικαταστήσουν τις υπάρχουσες χρονοβόρες και γραφειοκρατικές διαδικασίες. Μάλιστα, μέσα στο έτος ξεκινά και η σταδιακή μετάβαση στο ψηφιακό πια ΚΕΠ (e- ΚΕΠ), που θα ολοκληρωθεί στο τέλος του 2019.