40 χρόνια, μείζον και ατιμώρητο το οικονομικό έγκλημα στις κρατικές συγκοινωνίες

Θυσιάσθηκαν και θυσιάζονται, σαν να είναι πλατανόφυλλα, στο βωμό κομματικών σκοπιμοτήτων και αντιοικονομικών ιδεοληψιών αμύθητα ποσά εθνικών πόρων και δανείων με επιχορηγήσεις και «κοινωνικές» πολιτικές, με τα οποία θα κατασκευάζονταν τέσσερα επιπλέον μετρό!

Παρά τις συνεχείς, επί σαράντα χρόνια, επιχορηγήσεις από τον κρατικό προϋπολογισμό, δηλαδή από τους Έλληνες φορολογουμένους, και τις συνεχείς αναλήψεις και διαγραφές χρεών τους, επί σαράντα χρόνια, το διαχρονικό οικονομικό έγκλημα στη λειτουργία των κρατικών αστικών συγκοινωνιών της Αθήνας συνεχίζεται.

Του Δημήτρη Στεργίου

Δηλαδή, συνεχίζεται ένα μείζον –και ατιμώρητο επί σαράντα χρόνια- οικονομικό έγκλημα με τη θυσία εκατομμυρίων εθνικών πόρων και δανείων στο βωμό κομματικών σκοπιμοτήτων και εφιαλτικών ιδεοληψιών, που θεωρούν ότι υπάρχει δωρεάν πιάτο στην οικονομία και για το λόγο αυτό πρέπει να διασπαθίζονται  τα εθνικά έσοδα σαν να είναι … πλατανόφυλλα.

Για μιαν ακόμη φορά  τα τελευταία χρόνια, δηλαδή και σε μια περίοδο εφαρμογής εξοντωτικών για την ελληνική οικονομία, τα ελληνικά νοικοκυριά και τις ελληνικές επιχειρήσεις Μνημονίων ακούγονται εκκωφαντικά οι κώδωνες για τη χρεοκοπία των αστικών συγκοινωνιών , όπως  καταδεικνύεται διαχρονικά από τις ζημιές που καταλείπουν οι εκάστοτε  διαχειριστές  τους.

Προχθές, διαβάσαμε ότι  για μιαν ακόμη φορά είναι στα πρόθυρα χρεοκοπίας η κρατική εταιρεία που  διαχειρίζεται τα λεωφορεία και τρόλεϊ μετά μάλιστα την απόρριψη, για πρώτη φορά (προφανώς για να εμφανίσει υψηλό πρωτογενές … πλεόνασμα!!!), αιτήματος από την κυβέρνηση, δηλαδή το υπουργείο Οικονομικών  να καλύψει έλλειμμα ύψους 32 εκατ. ευρώ, αφού το Δημόσιο, ως κύριος μέτοχος, πρέπει, βάσει του άρθρου 47 του Νόμου  2190/1920, να συμμετάσχει αναγκαστικά  στην αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου  της εταιρείας για να μη συνεχίσει να λειτουργεί παρανόμως, όπως επί σειρά ετών μετά την ίδρυσή της το 1977!

Υπενθυμίζεται ότι ο κώδων  για τη βιωσιμότητα των αστικών συγκοινωνιών ήχησε εκκωφαντικά  τον περασμένο Ιούλιο, όταν εγκρίθηκε κονδύλι από το υπουργείο Οικονομικών «για την κάλυψη των ληξιπρόθεσμων οφειλών των ΟΣΥ (Οδικές Συγκοινωνίες).

Τότε, τοποθετήθηκε στην ημερήσια διάταξη της γενικής συνέλευσης του ΟΑΣΑ (Οργανισμός Αστικών Συγκοινωνιών Αθηνών) του ενδεχόμενου ενεργοποίησης του άρθρου 47 του  2190/1920, που προβλέπει είτε τη λύση της εταιρείας είτε τη λήψη άλλου μέτρου εξυγίανσης του οργανισμού, δεδομένου ότι το σύνολο των ιδίων κεφαλαίων των εταιριών ΟΑΣΑ και ΟΣΥ (Οδικές Συγκοινωνίες) είναι μικρότερο από το μισό του μετοχικού τους κεφαλαίου.

Έτσι,  έπρεπε το Διοικητικό Συμβούλιο του κρατικού οργανισμού στη γενική συνέλευση στις 5 Σεπτεμβρίου του 2017  να εφαρμόσει  το άρθρο αυτό του Νόμου 2190, αποφασίζοντας  είτε τη λύση της εταιρείας είτε την υιοθέτηση άλλου μέτρου εξυγίανσης, που θα εξασφαλίσει τη βιωσιμότητα των φορέων.

Μετά την άρνηση του υπουργείου Οικονομικών να συμμετάσχει στην ισόποση με τις ζημιές αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου, ο κρατικός οργανισμών των αστικών συγκοινωνιών της Αθήνας λειτουργεί παρανόμως  και, φυσικά, σύμφωνα με τους «απάνθρωπους» δανειστές μας δεν πρέπει πια να επιχορηγείται από τον κρατικό προϋπολογισμό, όπως γινόταν επί σαράντα χρόνια, όταν δεν μας ήλεγχε η «ανάλγητη»  τρόικα!

Πάντως, σημειώνεται ότι  τον περασμένο Ιούλιο  εγκρίθηκε κονδύλι  41,7 εκατ. ευρώ από το υπουργείο Οικονομικών «για την κάλυψη των ληξιπρόθεσμων οφειλών των ΟΣΥ» (Οδικές Συγκοινωνίες) προς τους προμηθευτές τους, για να παρακαμφθεί  η … κρατική επιχορήγηση! Την ίδια στιγμή που δινόταν αυτή η κρατική επιδότηση, ο ΟΑΣΑ (Οργανισμός Αστικών Συγκοινωνιών)  ματαίως περίμενε  να εισπράξει τις οφειλές 110 εκατ. ευρώ των υπουργείων Εργασίας, Παιδείας, Προστασίας του Πολίτη, Εθνικής Άμυνας και Ναυτιλίας που αφορούν τη χορήγηση δωρεάν ή μειωμένων εισιτηρίων σε ειδικές κατηγορίες πληθυσμού.

Δηλαδή, το ελληνικό κράτος «τζαμπατζής» εμφανίζεται γενναιόδωρο  με ξένα κόλλυβα, δηλαδή με τα χρήματα των φορολογουμένων, τα οποία ούτε αυτά δίνει στην ώρα τους στις καθημαγμένες από πολλά πράματα και θαύματα αστικές συγκοινωνίες.

Η …εκούσια μυωπία των πολιτικών αρχηγών σε βάρος των εργαζομένων και συνταξιούχων!

Όλα αυτά συνέβαιναν επί σαράντα χρόνια, αλλά  συμβαίνουν και κατά την περίοδο  των εξοντωτικών Μνημονίων. Απλώς αναφέρω ότι τον Φεβρουάριο του 2012 οι εργαζόμενοι στα μέσα μαζικής μεταφοράς, πλην του ΗΣΑΠ, αποφάσισαν να συμμετάσχουν στην 48ωρη απεργία της ΓΣΕΕ και της ΑΔΕΔΥ, αντιδρώντας στα νέα μέτρα που εξαγγέλθηκαν τότε στο πλαίσιο του Μνημονίου. Δηλαδή,  δεν φτάνει που οι Έλληνες φορολογούμενοι πληρώνουν αλμυρά τα ελλείμματα των οργανισμών αυτών, αλλά … ταλαιπωρούνται  κιόλας!

Τότε, λοιπόν, όπως προκύπτει από τα στοιχεία του κρατικού προϋπολογισμού  του 2011 και του τότε αναπληρωτή υπουργού Οικονομικών Φίλιππου Σαχινίδη στη Βουλή στις 19 Ιανουαρίου 2012,  ο Οργανισμός Αστικών Συγκοινωνιών Αθήνας (αστικές συγκοινωνίες Αθήνας) και το Τράμ (που απεργούσαν και … ταλαιπωρούσαν)  είχαν το 2010 ανεξόφλητο εγγυημένο υπόλοιπο από το Δημόσιο (που πάει άμεσα στο δημόσιο χρέος πια!) 2,3 περίπου δισ. ευρώ, τα οποία αναλήφθηκαν το 2011 από το Δημόσιο σε αντίστοιχη αύξηση του δημόσιου χρέους.

Επίσης, το ανεξόφλητο εγγυημένο υπόλοιπο του ΟΣΕ το 2011 ανερχόταν στα  8 δισ. ευρώ. Δηλαδή, επρόκειτο για πολλαπλάσια ποσά που ζητούσε τότε  η τρόικα για να ενισχυθεί ο κρατικός προϋπολογισμό.

Είναι μελαγχολική η διαπίστωση ότι τότε, όταν απεργούσαν οι εργαζόμενοι σε όλο το δημόσιο τομέα και παρέχοντας αθρόως επιχορηγήσεις στον οργανισμό αστικών συγκοινωνιών, στη σύσκεψη των πολιτικών αρχηγών  έψαχναν να βρουν  πρόσθετα 300 εκατ. ευρώ από μείωση του κατώτατου μισθού και περικοπές συντάξεων…

Κι ενώ συνεχίζονται ολοένα και πιο ηχηρά τα ραπίσματα που δέχεται η χώρα μας από τους «σκληρούς» δανειστές, με το δημόσιο χρέος να εκτινάσσεται σε ιλιγγιώδη επίπεδα έως  και το … 2060, με την ανεργία να είναι στην πρώτη θέση του κοινοτικού πίνακα, όπως και η ύφεση και η απώλεια εισοδήματος των ελληνικών νοικοκυριών, ωστόσο καλά κρατούν προμνημονιακές  τακτικές, συμπεριφορές και αντιδράσεις με την επίκληση ξανά του συμφέροντος του κοινωνικού συνόλου, της εκποίησης της δημόσιας περιουσίας, του χαμηλού εισιτηρίου στις συγκοινωνίες και άλλων ηχηρών γνωστών επί δεκαετίες  παρομοίων.

Στα μέσα Μαρτίου του 2017, οι συνδικαλιστές ανακοίνωσαν την κήρυξη νέας απεργίας στο μετρό, το ηλεκτρικό, το τραμ και τις σταθερές συγκοινωνίες, με αίτημα  να μην προχωρήσει η νομοθετική ρύθμιση που προωθούσε  το υπουργείο Μεταφορών με την οποία μειώνονταν,  -όπως υποστήριζε το Σωματείο τους- τα έσοδα της εταιρείας και απαξιώνεται, ανοίγοντας το δρόμο για … ιδιωτικοποίηση!  

«Είναι προφανές ότι αυτή η ρύθμιση αποτελεί το ‘δούρειο ίππο’ για να διευκολύνει τα σχέδια των δανειστών ώστε να ιδιωτικοποιηθεί, ευκολότερα, η ΣΤΑ.ΣΥ.», τόνιζε σε ανακοίνωση το σωματείο, προσθέτοντας  το γνωστό ότι «οι αστικές συγκοινωνίες θα παραμείνουν δημόσιες, παρέχοντας κοινωνικό έργο με όσο το δυνατόν δικαιότερη και φθηνότερη τιμολογιακή πολιτική».

Όταν διάβασα τότε  την ανακοίνωση αυτή νόμιζα ότι άκουγα την «κασέτα» με τα αιτήματα και συνθήματα πριν από την επεισοδιακή ιδιωτικοποίηση της  ζημιογόνας Επιχείρησης Αστικών Συγκοινωνιών (ΕΑΣ) το 1992. Τότε, το 1992, δηλαδή πριν από 25 χρόνια,  διαβάζαμε σε πανό στους δρόμους της Αθήνας «Εισιτήρια φθηνά, λεωφορεία κρατικά».

Σε σχόλιό μου που δημοσιεύθηκε στη στήλη «Η άλλη όψη» στην εφημερίδα «Τα Νέα» (3 Ιανουαρίου 1992) επεσήμαινα ότι κάθε άλλο παρά φτηνό ήταν στην πραγματικότητα το εισιτήριο στις αστικές συγκοινωνίες, αφού για να μην είχαν ούτε κέρδη ούτε ζημιές έπρεπε να ήταν στις 360 δραχμές, ενώ ήταν γύρω στις 100 δραχμές, καταλείποντας έτσι τεράστια ελλείμματα, τα οποία καλύπτονταν και καλύπτονται κάθε χρόνο από τον κρατικό προϋπολογισμό, δηλαδή από φορολογούμενους που δεν έχουν καμιά σχέση με τη διακίνηση στην Αττική, αφού μένουν μόνιμα σε άλλους νομούς της χώρας!

Δηλαδή, για να μην είχαν και να μην έχουν ζημιές οι αστικές συγκοινωνίες έπρεπε το εισιτήριο να ήταν πολύ υψηλότερο ακόμα και από το σημερινό σε ευρώ!

Συνεπώς, και οι κρατικές συγκοινωνίες δεν εξασφαλίζουν φτηνό εισιτήριο, αφού, καθώς δεν υπάρχει πιάτο δωρεάν στην οικονομία, το επιδοτούν φορολογούμενοι που δεν χρησιμοποιούν τις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας.

Υπενθυμίζεται ότι τότε, όταν ήταν αναρτημένα τα πανό αυτά,  στον κρατικό προϋπολογισμό του 1992 υπήρχε πρόβλεψη για επιχορήγηση των συγκοινωνιακών φορέων (ΕΑΣ, ΗΛΠΑΠ κλπ) πάλι κατά 29 δισ. δραχμές, δηλαδή πάνω από 85 εκατ. ευρώ. Κι όταν, η τότε κυβέρνηση Μητσοτάκη τόλμησε να προχωρήσει σε ιδιωτικοποίηση της τότε Επιχείρησης Αστικών Συγκοινωνιών (ΕΑΣ),  με την παραχώρηση των λεωφορείων σε ιδιώτες – οδηγούς έγινε χαλασμός και  «ξεβράκωμα» των οδηγών – ιδιοκτητών τότε των αστικών συγκοινωνιών στην Ομόνοια από μαινόμενους συνδικαλιστές!

Στη συνέχεια, το ΠΑΣΟΚ κέρδισε τις εκλογές του 1993 και, όπως είχε υποσχεθεί προεκλογικά και κατά την περίοδο των σκληρών κινητοποιήσεων των συνδικαλιστών  της ΕΑΣ, … επανακρατικοποίησε τα αστικά λεωφορεία…

Αλλά, πέρα από το «παραμύθι»  ότι οι κρατικές συγκοινωνίες εξασφαλίζουν «φτηνό» εισιτήριο, η πραγματικότητα συντρίβει και το σύνθημα ότι διασφαλίζεται το κοινωνικό συμφέρον, για δύο λόγους.

Πρώτον, διότι δεν χρησιμοποιεί όλη η ελληνική κοινωνία τις αστικές συγκοινωνίες, αλλά και όταν τις χρησιμοποιεί ταλαιπωρείται από απεργίες κάθε τόσο και λιγάκι.

Δεύτερον, με τα φορολογικά έσοδα που διατίθενται από τον κρατικό προϋπολογισμό για  την κάλυψη των ελλειμμάτων των αστικών συγκοινωνιών θα προωθούνταν έργα για τη βελτίωση των δημόσιων υποδομών που θα συνέβαλλαν στη βελτίωση του βιοτικού επιπέδου όλων των Ελλήνων πολιτών. Αρκεί να αναφερθεί μόνο τούτο:

Στην εφημερίδα «Τα Νέα» πριν από 20 χρόνια και συγκεκριμένα στις 20 Ιουνίου του 1997, δηλαδή πριν από 20 χρόνια,   δημοσιεύθηκε ότι  τα ελλείμματα των αστικών συγκοινωνιών διαμορφώθηκαν στα 738 δισ. δραχμές. Από μιαν  αναγωγή διαπιστώθηκε ότι  με το ποσό αυτό θα κατασκευαζόταν ένα … Μετρό».

Αν ληφθεί μάλιστα υπόψη ότι από το ίδρυσή τους το 1977 έως  τον Ιούνιο του 1997 (σε είκοσι χρόνια) επιχορηγήθηκαν οι  αστικές συγκοινωνίες από τον κρατικό προϋπολογισμό με 1,5 τρισ. δραχμές, θα κατασκευάζονταν άλλα τρία  με τέσσερα μετρό!

Το μείζον έγκλημα σε αριθμούς

Από το ογκώδες αρχείο μου παραθέτω, ενδεικτικά, μερικά στοιχεία που καταδεικνύουν το μείζον έγκλημα που έχει διαπραχθεί και στον τομέα των αστικών συγκοινωνιών εις βάρος της χώρας μας, της ελληνικής οικονομίας και των ελληνικών νοικοκυριών.

-Στα μέσα Μαϊου του 1997, ο τότε υπουργός Εθνικής Οικονομίας Γιάννος Παπαντωνίου δήλωσε ότι τα εισιτήρια των αστικών συγκοινωνιών θα αυξηθούν από 75 δραχμές σε 100 δραχμές και θα παραμένουν τα φθηνότερα στην Ευρωπαϊκή Ένωση! Τότε,  από στοιχεία προέκυπτε ότι παρέμεναν τα ακριβότερα στην Ευρωπαϊκή Ένωση! Διότι την ίδια στιγμή ο μεταφερόμενος επιβάτης  κόστιζε στις κρατικές συγκοινωνίες  250 δραχμές (τόσο έπρεπε να είναι το εισιτήριο με βάση το κόστος λειτουργίας τους!). Διαπιστώθηκε λοιπόν από τη διαφορά του «φθηνού» τάχα αυτού εισιτηρίου (είχε μείνει στα ίδια επίπεδα των 75 δραχμών από το 1992!) και του πραγματικού κόστους οι αστικές συγκοινωνίες  παρουσίαζαν ζημιές 714 δισ. δραχμών ή 2 δισ. ευρώ τις οποίες κάλυπταν οι (άσχετοι) με τις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας φορολογούμενοι άλλων περιοχών της χώρας μας. Πότε, άραγε,  θα το καταλάβουμε ότι στην οικονομία δεν υπάρχει πιάτο δωρεάν ή φθηνό. Κάποιος άλλος το πληρώνει…

-Στα μέσα Ιουνίου του 1997, ανακοινώθηκε η απόφαση για αύξηση των εισιτηρίων των αστικών συγκοινωνιών, όπως είχε προαναγγείλει ο τότε υπουργός Εθνικής Οικονομίας, από 75 δραχμές σε 100 δραχμές. Τότε, η απόφαση αυτή προκάλεσε έντονες αντιδράσεις από πολλούς «πονόψυχους»  για τους επιβάτες, αλλά όχι και για τους φορολογούμενους. Διότι, όπως έχουμε επισημάνει για να μην έχουν ζημιές οι αστικές συγκοινωνίες έπρεπε το εισιτήριο να είχε καθοριστεί τότε  στις 270 δραχμές!!! Υπενθυμίζεται ότι  το 1987  το κόστος λειτουργίας των αστικών συγκοινωνιών επέβαλλε η τιμή του εισιτηρίου να διαμορφωθεί στις 144 δραχμές, αλλά ήταν μόνο … 5 δραχμών. Και τα ελλείμματα πήγαιναν (και πηγαίνουν ακόμα) σύννεφο…

-Tον Απρίλιο του 1998, διαπιστώθηκε γιατί δεν έσωζαν τη χώρα οι υποτιμήσεις, τα προγράμματα λιτότητας και η σκληρή φορολογία κυρίως των μισθωτών και συνταξιούχων. Τότε, ανακοινώθηκε ότι προωθούνταν το «σχέδιο εξυγίανσης» (ονομαζόταν κατ΄ευφημισμόν «Πράσινη Βίβλος», ενώ στην πραγματικότητα ήταν … «Κατάμαυρη Βίβλος»!) και στις αστικές συγκοινωνίες με … διαγραφή ζημιών – χρεών 850 δισ. δραχμών ή 2,5 δισ. ευρώ και με συνοδευτικά μέτρα, με τα οποία χλευάζονταν, για μιαν ακόμη φορά, οι οικονομικοί νόμοι (σταθερή τιμή εισιτηρίων στις 100 δραχμές, όταν το κόστος ήταν  300 δραχμών, επιβάρυνση μη χρήστων συγκοινωνιακών υπηρεσιών, «κοινωνική» τάχα πολιτική με επιδότηση εισιτηρίου κλπ. Κι όλος αυτός ο «Αναχρονιστικός … εκσυγχρονισμός» γινόταν από μια τάχα … «εκσυγχρονιστική» κυβέρνηση». Τρομάρα μας…

-Στις 9 Σεπτεμβρίου του 1998, όταν στα τρόλεϊ, τον ηλεκτρικό και στα πράσινα λεωφορεία πραγματοποιούνταν εξάωρη στάση εργασίας ως αντίδραση στα μέτρα εξυγίανσης που προωθούσε η τότε κυβέρνηση, σε ευρεία σύσκεψη στο υπουργείο Εθνικής Οικονομίας. Δηλαδή, διαβάσαμε ότι αποφασίσθηκε να περιληφθεί στο νομοσχέδιο «εξυγίανσης» των αστικών συγκοινωνιών μία ρύθμιση  με την οποία οριζόταν ότι το κράτος στις αρχές κάθε χρόνου θα κάλυπτε με επιδότηση των αστικών συγκοινωνιών τη διαφορά μεταξύ κόστους και τιμής εισιτηρίου.

Βέβαια, η απόφαση αυτή δεν είχε καμιάν ευνοϊκή συνέπεια στους φορολογουμένους, αφού ουσιαστικά θα συνέχιζαν να πληρώνουν το εισιτήριο των επιβατών κατά το μέρος που αφορούσε τη διαφορά αυτή.

Η διαπίστωση αυτή επιβεβαιώθηκε από την ανακοίνωση την ίδια ημέρα ότι τα χρέη των επιχειρήσεων αστικών συγκοινωνιών της Αθήνας προς το κράτος ανέρχονταν σε 915 δισ. δραχμές ή 2,7 δις. ευρώ στο οποίο προσετίθεντο και άλλα 135 δισ. δραχμές που αφορούσαν την κάλυψη από το κράτος  του συνόλου των προγραμματικών συμφωνιών για την αγορά νέων λεωφορείων, τρόλεϊ και βαγονιών στο διάστημα 1992 – 2002. Δηλαδή,  αποφασίσθηκε η … διαγραφή (εν όψει, προφανώς, της νέας «εξυγίανσης»!) των ποσών αυτών εις βάρος  των φορολογουμένων…

-Το 2015 και το 2016, δηλαδή επί τρίτου  Μνημονίου συνεχίσθηκε η «κοινωνική» τάχα πολιτική με ξένα κόλλυβα με την ελεύθερη μετακίνηση ευπαθών ομάδων του πληθυσμού, όπως για παράδειγμα αυτή των ανέργων, που για το 2015 ίσχυσε μόνο από το δεύτερο εξάμηνο. Ιδού, λοιπόν, πόσο «δωρεάν» ήταν αυτό το «πιάτο» της λεγόμενης «κοινωνικής» πολιτικής: Η δωρεάν μετακίνηση των πολιτών κατά τις δύο πρώτες εβδομάδες των capital controls κόστισαν στον ΟΑΣΑ συνολικά 9,5 εκατ. ευρώ.

Την ίδια περίοδο διογκώθηκε ακόμα περισσότερο το, διαχρονικό, πρόβλημα της μη καταβολής των οφειλών των υπουργείων προς τον Οργανισμό, που ήταν μειωμένες κατά 20,5 εκατ. ευρώ σε σχέση με το 2014. Το υπουργείο Εργασίας διατηρούσε οφειλές από το 2011, ενώ το 2015 δεν είχαν υπογραφεί ακόμη οι σχετικές συμβάσεις (παροχή δωρεάν ή με μειωμένο κόμιστρο μετακίνηση πληθυσμιακών ομάδων) με τα υπουργεία Εργασίας, Παιδείας, Προστασίας του Πολίτη, Ναυτιλίας και Αμυνας (όπως και σήμερα!).

Οι συσσωρευμένες απλήρωτες υποχρεώσεις προς τρίτους (ΔΕΠΑ, ασφαλιστικά ταμεία, ΔΕΗ) της ΟΣΥ και ΣΤΑΣΥ στο τέλος του 2015 ανέρχονταν σε  190 εκατ. ευρώ! Υπενθυμίζεται ότι σε μια μία μαραθώνια συζήτησή μου με τον  αείμνηστο Αιτωλοακαρνάνα πολιτικό και τότε υπουργό Μεταφορών Γιώργο Παπαδημητρίου στον «Οικονομικό Ταχυδρόμο» στις 30 Οκτωβρίου 1986  αναφέρθηκαν και τα (τότε)  ελλείμματα των αστικών συγκοινωνιών εξαιτίας κυρίως της «κοινωνικής» πολιτικής που εφαρμοζόταν και τότε (ελευθέρας, μειωμένα εισιτήρια, από την οποία σημειώθηκε απώλεια εσόδων δέκα περίπου δισ. δραχμών ή 30 εκατ. ευρώ!

-Οι επιδοτήσεις που έλαβαν οι συγκοινωνιακοί φορείς και βάρυναν τον κρατικό προϋπολογισμό τα τελευταία χρόνια έχουν ως εξής: Το 2013: 182 εκατ. ευρώ. Το 2014: 100 εκατ. ευρώ. Το 2015: 108 εκατ. ευρώ. Το 2016: 86 εκατ. ευρώ (πρόβλεψη).

Συμφορά  στη διαμόρφωση του χρέους σε ιλιγγιώδη επίπεδα

Και με αυτά και με εκείνα, με τα «δωρεάν πιάτα», την «κοινωνική πολιτική, τις αθρόες κομματικές προσλήψεις φθάσαμε στο μοιραίο 2009, όταν ξέσπασαν όλα αυτά μαζεμένα, όταν αναδείχθηκαν εντονότερα από τη διεθνή οικονομική κρίση. Μεγάλη είναι συμβολή στην εφιαλτική διαμόρφωση των ελλειμμάτων και του δημόσιου χρέους το 2009, αλλά και επί των  «δανειστών» έως και σήμερα, των ζημιογόνων δημόσιων επιχειρήσεων και οργανισμών μετά κυρίως την αναταξινόμησή τους.

Η Τράπεζα της Ελλάδος στην έκθεσή της για το 2010 (σελίδα 131) αναφέρει τα εξής:«Μεταξύ των κύριων παραγόντων που έχουν συμβάλει στην αύξηση του δημόσιου χρέους από 99,1% του ΑΕΠ το 2008 στο 115,1% του ΑΕΠ αρχικά και εν συνεχεία στο 126,8% του ΑΕΠ (σ.σ. και τελικά στο 126,9%% του ΑΕΠ)  για το 2009 περιλαμβάνονται η αναταξινόμηση των δημόσιων επιχειρήσεων του ευρύτερου δημόσιου τομέα και η ένταξή τους στη γενική κυβέρνηση (7,7% του ΑΕΠ), ο συνυπολογισμός των συμφωνιών ανταλλαγής (swaps) στο δημόσιο χρέος (2,3% του ΑΕΠ), η προς τα κάτω αναθεώρηση του ΑΕΠ του 2009 σε τρέχουσες τιμές (1,3% του ΑΕΠ) κλπ. . Λοιπόν, υπογραμμίζουμε: 7,7% εκατοστιαίες μονάδες ήταν η συμβολή της αναταξινόμησης των δημόσιων επιχειρήσεων στην αύξηση του δημόσιου χρέους το 2009!!!

Κι ας μην ξεχνάμε ακόμα αυτό που επισημαίνει η Τράπεζα της Ελλάδος στην Έκθεσή της για  το έτος 2010 (σελίδα 122) ότι δηλαδή «ο κυριότερος λόγος για την τελευταία αναθεώρηση του ελλείμματος της γενικής κυβέρνησης το 2009 ήταν η αναταξινόμηση των δημόσιων επιχειρήσεων και η ένταξή τους στον τομέα της γενικής κυβέρνησης».

Επισημαίνεται ότι  μέχρι και το 2009 ο προϋπολογισμός περιελάμβανε στοιχεία προϋπολογισμών μόνο έξι οργανισμών κοινωνικής ασφάλισης και ότι με το νόμο 3899/2010 (ΠΑΣΟΚ) εντάχθηκαν όλες οι δημόσιες επιχειρήσεις στη γενική κυβέρνηση. Με βάση το νόμο αυτό εντάχθηκαν 52 δημόσιες επιχειρήσεις και οργανισμοί στη γενική κυβέρνηση και  έγινε η αναθεώρηση των στοιχείων για το έλλειμμα  από την Ελληνική Στατιστική Αρχή και την Eurostat πολύ αργότερα, δηλαδή το Νοέμβριο του 2010!

Δηλαδή, πηγαίναμε γυρεύοντας για το … «δημοσιονομικό εκτροχιασμό» και τις εφιαλτικές επιπτώσεις τους επί σειρά ετών πια!  Αξίζει να αναφερθεί ότι το 2009 το έλλειμμα του ομίλου ΟΣΕ, της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και του ομίλου των αστικών συγκοινωνιών αντιστοιχούσε  (αθροιστικά) στο 79% του συνολικού ελλείμματος των 52 δημόσιων επιχειρήσεων και οργανισμών. Συμφορά, δηλαδή!

Όσον αφορά στις εγγυήσεις που καταπίπτουν και τα αντίστοιχα χρέη αναλαμβάνονται από τον κρατικό προϋπολογισμό,  ο διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος στην Έκθεσή του για τη Νομισματική Πολιτική 2011-2011 (Φεβρουάριος 2011) και στη σελίδες 77 και 78 αναφέρει ότι  «λόγω της αναταξινόμησης διάφορων δημόσιων επιχειρήσεων και της καταχώρησής τους στον τομέα της γενικής κυβέρνησης (ενώ μέχρι τώρα δεν ήταν ενταγμένες σ΄ αυτόν), τα εγγυημένα από το Δημόσιο δάνεια συνυπολογίστηκαν αυτομάτως στο δημόσιο χρέος, με αντίστοιχη μείωση του ύψους των εγγυημένων από το Δημόσιο δανείων».

Από την έρευνα που πραγματοποιήσαμε στον κρατικό προϋπολογισμό του 2012 προκύπτει ότι το 2011 το ανεξόφλητο εγγυημένο υπόλοιπο ανέρχεται στα 22,3 δις. ευρώ (όσο περίπου και το 2010) και οι καταπτώσεις αυξάνονται ιλιγγιωδώς!

Για τις εφιαλτικές επιπτώσεις των χρεών των δημόσιων επιχειρήσεων και οργανισμών (και, φυσικά, των αστικών συγκοινωνιών) στη διαμόρφωση του ελληνικού δημόσιου χρέους παραθέτω στη συνέχεια ένα απόσπασμα από την Έκθεση του Λουκά Παπαδήμου ως διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδος  για το έτος 2001 (σελίδες 39 και 225):

«Η μείωση του λόγου του χρέους προς το ΑΕΠ κατά 3,1 εκατοστιαίες μονάδες  είναι σημαντική, αλλά μικρότερη από αυτή που αντιστοιχεί στο συνολικό πλεόνασμα και το υψηλό πρωτογενές πλεόνασμα που παρατηρήθηκαν το 2001.

Με ισοσκελισμένο προϋπολογισμό, ο λόγος του χρέους θα έπρεπε να είχε μειωθεί το 2001 κατά 7,6% του ΑΕΠ (κατά 6,3% του ΑΕΠ λόγω του πρωτογενούς  πλεονάσματος και κατά 1,3% του ΑΕΠ λόγω του ευνοϊκού συνδυασμού του υψηλού ρυθμού οικονομικής ανάπτυξης και της μείωσης των επιτοκίων).

Η μείωση του λόγου του χρέους κατά 3,1% του ΑΕΠ υποδηλώνει την ανάληψη άλλων υποχρεώσεων, οι οποίες, ενώ δεν επηρεάζουν το δημοσιονομικό έλλειμμα, επιβαρύνουν το χρέος («προσαρμογή ελλείμματος – χρέους») και δυσχεραίνουν τη μείωσή του με ταχύτερους ρυθμούς «. (Σημειώνεται ότι η «προσαρμογή ελλείμματος – χρέους» είναι το αλγεβρικό άθροισμα των υποχρεώσεων που προαναφέρθηκαν μείον έσοδα από αποκρατικοποιήσεις, καθώς και έσοδα από προμέτοχα κλπ, το  προϊόν από την έκδοση των οποίων διατίθεται για τη μείωση του χρέους)»

Δημοσιεύθηκε την
Κατηγοριοποιημένα ως Opinion Με ετικέτα:

Από τον panos12

Gacor Slot Daftar Slot Rtp Slot Gacor Hari Ini Link Gacor Thailand Slot Maxwin Hari Ini ID Slot Login Maxwin Info Slot Gacor Hari Ini Rtp Slot Gacor Situs Slot Situs Slot Gacor Slot Online Slot Gacor Maxwin Slot Gacor Hari Ini Situs Slot Gacor Terpercaya Situs Slot Gacor Hari Ini MILAN 69 Slot Daftar Slot Online Daftar Situs Judi Slot Online Terpercaya Situs Slot Online Situs Slot Terbaik 10 Situs Slot Terbaik Selot Gacor Slot Gacor Terpercaya Slot Terpercaya Situs Slot Terpercaya Slot Online Gacor Judi Slot Situs Judi Slot Gacor Situs Selot Situs Judi Slot Terbaik Dan Terpercaya NO 1 Daftar Situs Slot Gacor Daftar Situs Slot Daftar Situs Slot Daftar Judi Online Situs Slot Gacor Maxwin 2023 Situs Slot Gacor Maxwin 2024 Situs Gacor Terpercaya Situs Slot Online Terpercaya Gambar Slot Gacor Daftar Slot Langsung Dapat Saldo Gratis 2023 Slot Online Gacor Terpercaya Situs Judi Terpercaya Agen Toto Play Gambling Slot Situs Judi Slot Online Daftar Situs Slot Gacor Terpercaya Bandar Slot Terpercaya Daftar Slot Langsung Dapat Saldo Gratis Tanpa Deposit Slot Terbaik Dan Terpercaya Dewa Judi Slot Slot Gacor Terbaik Cari Situs Slot Gacor Slot Server Thailand NO 1 Agent Slot Online Agent Slot Online Situs Resmi Slot Gacor Situs Selot Gacor Slot Terpercaya DI Indonesia Judi Slot Gacor Link Slot Resmi Slot Online Terbaik Slot Terpercaya 2023 Situs Online Gacor Game Slot Terbaik Akun Resmi Slot Selot Gacorku Situs Slot Online Gacor Situs Slot Tergacor Daftar Slot Gacor Situs Slot Resmi Terpercaya Nama Situs Slot Gacor Nama Situs Slot Situs Judi Slot Online Terpercaya Cari Situs Slot Yang Gacor Nama2 Situs Slot Situs Slot Tergacor Saat Ini Situs Game Slot Terpercaya Judi Online Terpercaya Agen Slot Online Situs Togel Dan Slot Gacor Togel Dan Slot Judi Slot Online Terpercaya Daftar Judi Slot Online Permainan Slot Online Slot Yang Gaco Trik Main Slot Daftar Game Slot Agen Slot Gacor Terpercaya Nama Situs Slot Terpercaya Situs Judi Slot Terpercaya Judi Slot Terpercaya Situs Judi Terbesar Dan Terpercaya Gacor Daftar Situs Judi Slot Online Terpercaya Game Slot Terpercaya SitusSlotGacor Situs Togel Slot Bo Slot Terpercaya Gambar Slot Online Situs Online Slot Slot Resmi Gacor GameS Slot Daftar Situs Judi Online Casino Slot Situs Slot Online Gacor Terpercaya Casino Slot Online Situs Slot Terpercaya Dan Gacor Dewa Maxwin Slot MYAMAR Minimal Deposit 1000 Mesin Slot Login Daftar Situs Slot Terbaik Link Slot Terpercaya 2023 Kumpulan Situs Slot Gacor Slot Nomor 1 DI Indonesia Demo Slot Microgaming Situs Slot Gacor Terbaik Situs Slot Tergacor Dan Terpercaya Daftar Agen Slot Terpercaya Situs Slot Paling Gacor Maxwin Agen Slot Online Terpercaya Jadwal Slot Gacor Hari Ini Slot Gacor Online Daftar Slot Gacor Terpercaya Result Thailand POOLS Hari Ini Mesin KOIN Slot Demo Slot NO LIMIT Daftar Game Slot Online Slot Judi Gacor Situs Game Slot Situs Slot Terbaik Dan Terpercaya Trik Menang Slot Nama Situs Slot Paling Gacor Daftar Slot Online Terpercaya Maxwin Togel Situs Judi Online Situs Game Slot Online Slot Terpercaya Dan Terbaik Slot Terpercaya NO 1 Agen Betting Situs Slot Gacor Resmi Slot Situs Terbaik Situs Judi Slot Gacor Terbaik Dan Terpercaya NO 1 Situs Slot Indonesia Terpercaya Permainan Slot Gacor Situs Slot Resmi Indonesia Slot88JP Link Alternatif Nama Link Slot Gacor Trik Bermain Slot Nama Situs Slot Online Situs Slot Resmi 2023 Akun Slot Terpercaya Slot OFFICIAL Slot Togel Terpercaya LAPAK Judi Live CHAT Rekomendasi Situs Slot Terpercaya Akun Slot Singapore Sering Maxwin Situs Game Slot Gacor Slot Rating Tertinggi Slot Terpercaya Dan Tergacor Situs Slot Casino Slot Gacor Maxwin Situs Bagus Slot Daftar Situs Online Slot Situs Gacor Dewa Judi Slot Online Situs Slot Online Indonesia Situs Paling Gacor Terpercaya Slot Terbaik Terpercaya Situs Judi Resmi DI Indonesia Casino Togel Daftar Link Slot Terpercaya Situs Judi Online Gacor Slot Terbaik 10 Situs Poker Online Terpercaya Gambar Situs Slot Situs Togel Tergacor Slot Online Gacor Hari Ini Slot Pasti Gacor Slot Online Casino Situs Slot Daftar Dapat Saldo Nama Slot Gacor Situs Slot Yang Bagus Nama Nama Situs Slot Gacor Situs Judi Slot Terbaik Dan Terpercaya NO 1 DI Dunia Slot Online Terpercaya Daftar Situs Slot Online Terpercaya Daftar Situs Judi Slot Online Slot Online Tergacor Slot Minimal Deposit 1000 Daftar Slot Dapat Bonus Saldo Slot Pakai Dana Situs Slot NO 1 DI Dunia Situs Slot Terpercaya DI Indonesia Gambar Maxwin Togel Mobile Link Slot Terpercaya Dan Gacor Daftar Gacor Slot Slot Gacor Daftar Pasar Slot Slot Tanpa Deposit Bisa Withdraw 2023 Situs Terpercaya Gacor Daftar Nama Slot Gacor Slot Ampuh Gacor Situs YG Gacor Situs Terbaik Gacor Slot Gacor Malam Jumat Cara Jadi Bandar Slot Situs Game Online Slot Situs Slot Bagus MesinSlot Login Slot Game Gacor Website Slot Terpercaya Kakek JP Slot Link Alternatif Website Slot Terbaik Situs Slot Gacor Dan Terpercaya Situs Tergacor Dan Terpercaya Judi Slot Online 303 Trik Slot Nama Slot Online Slot Paling Bagus Slot Gacor Maxwin Pragmatic Play Slot Agen Situs Slot Resmi Dan Terpercaya Cara Main Slot itus Resmi Slot Situs Judi onlen Terpercaya Situs Yang Gacor Akun Slot Resmi Daftar Slot Tergacor Daftar Judi Slot Gacor Situs YG Paling Gacor Slot Dan Togel Terpercaya Situs Slot Terbaik Dan Terpercaya NO 1 Pragmatic Dewa Maxwin Slot Link Pragmatic Slot Thailand 777 Slot Kemenangan Tertinggi Mencari Situs Slot Daftar Game Online Slot Gambar Scatter Mahjong Kumpulan Situs Slot Terpercaya Slot Gacor Maxwin Member Baru Gacor Slot Online Info Slot Gacor Malam Ini Bandar Slot Online Terbaik Gambar JP Slot Slot Gacor Dan Togel Daftar Game Slot Online Terpercaya Pragmatic Play Login Daftar Situs Judi Slot Online Terpercaya 2020 Judi Slot Online Resmi Situs Slot Resmi Gacor Slot Gacor Situs Daftar Slot Online Gacor Situs Slot Gacor Terbaik Dan Terpercaya AkunJP Slot Daftar Situs Terpercaya Situs Slot Paling Gacor Terpercaya Rekomendasi Situs Slot Situs Gacor Online KLIK Slot Link Alternatif Cara Bermain Slot Agar Menang Slot Gacor TENGAH Malam Slot 2023 Terbaik GameS Slot Gacor Agen Casino Indonesia Daftar Nama Situs Slot Situs Slot Terbesar Situs Judi Slot Resmi Dan Terpercaya Situs Slot Gacor Sore Ini Slot RATE Tertinggi Situs Slot Gacor Maxwin Slot Paling Terpercaya Slot Cepat Maxwin Situs Slot Nomor 1 DI Indonesia Link Judi Terpercaya Slot Terpercaya Gacor Kumpulan Situs Gacor SlotTerpercaya Nama Nama Link Slot Tips Menang Slot Jenis Slot Online Situs Online Terbaik Slot Tergacor Gampang Maxwin Slot Gratis Saldo Tanpa Deposit 2023 Cara Buat Akun Slot Gacor Slot Bagus Malam Ini Cara HACK Saldo Slot Online Slot Situs Terpercaya Slot Paling Gacor DI Indonesia Situs Slot Terbaik DI Dunia Semua Situs Slot Online Situs Slot YG Paling Gacor Web Gacor Terpercaya Situs Paling Gacor Sedunia Slot Indonesia Terbaik Nama Judi Slot Nama Slot Gacor Hari Ini Pragmatic 888 Daftar Situs Slot Gacor Hari Ini Situs Judi Online Terpercaya Daftar Situs Judi Slot Situs Slot AMERIKA Terpercaya Casino Online Terpercaya Situs Judi Slot Resmi Situs Slot Ternama Situs Terpercaya Slot Selot Gacor Hari Ini Gambar Slot ZEUS Maxwin Situs Agen Slot Terpercaya Slot Gacor Lapak Pusat Cara Daftar Slot Link Judi Slot Terbaik Slot Hongkong Resmi Agen Casino Online Slot Online Indonesia Terpercaya Agen Resmi Slot Agen Gacor Slot Login Slot Gacor Resmi Terpercaya Situs Tergacor Saat Ini Daftar Situs Online Judi Terbaik Game Slot Populer Situs Togel Slot Gacor Game Slot Populer Agen Situs Slot Online Daftar Situs Slot Online Terbaik Situs Judi Slot Online Gacor Slot Resmi Terpercaya Judi Slot Gacor Terpercaya Situs Slot Deposit 1000 Slot Online Terpercaya DI Indonesia Link Alternatif Toto Slot Slot Cuan Daftar Permainan Slot Slot Judi Terbaik Slot Terbaik Hari Ini Bandar Judi indo Slot Situs Slot Populer Link Slot Yang Gacor Game Slot Tanpa Deposit Dapat Uang Asli Cara Daftar Situs Slot Situs Main Slot Situs Slot Asli Gacor Judi Slot Online Gacor Situs Slot Resmi Dan Gacor Judi Slot Terbaik Game Slot Online Slot Tergacor DI Indonesia Situs Slot Paling BANYAK Peminat Situs Slot AMAN Terpercaya Link Slot Terbaik Dan Terpercaya Situs Slot Paling Gacor Sedunia Slot Dana Situs Slot Judi Daftar Situs Slot Resmi Gambar Pragmatic Play Trik Slot Pragmatic Slot Online Terlengk Slot Gacor Deposit Pulsa Daftar Akun Judi Slot Online Slot Resmi Dan Terpercaya Situs Judi Slot Online Terbaik Kumpulan Situs Slot Bonus Slot Tanpa Deposit Situs Slot dengan Rtp Tertinggi Master Judi Slot Agen Situs Slot Terpercaya Game Slot Tanpa Deposit BISA Withdraw Bandar Casino Terpercaya Slot Gacor Saat Ini Live Rtp Slot Pragmatic Slot TerBaru Terpercaya Semua Slot Gacor Link Slot Yang Bagus Situs Slot Gacor Jam SEKARANG Slot TerBaru Gacor 2023 Agen Slot TerBaru Slot Gacor Malam Hari Ini Bandar Slot Terbaik Website Slot Online Slot Populer Situs Slot Hoki Akun JP Thailand Situs Deposit Pulsa Game Slot Online Terpercaya Poker Slot88 Trik Slot Gacor Hari Ini Akun Slot Resmi Gacor Slot Game Online Terpercaya Thailand Toto 4D Slot Gacor Microgaming Link Slot Gacor Malam Ini Agen Slot Online Terbaik Mesin Slot Login Link Alternatif Slot Gacor Slot Online Situs Judi Terpercaya DI Indonesia Daftar Judi Slot TerBaru Situs Game Slot Terbaik Jam Gacor Slot Pragmatic Hari Ini Game Slot Online Resmi Agen Slot Mania Daftar Slot Terbaik Slot Terpercaya Indonesia Link Terpercaya Slot Agen Poker Online Dewa Judi Trik Slot Olympus Terbaru Olympus Pragmatic Play Gacor.Com Situs Judi Togel Terbaik Cara Betting Bola Daftar Online Togel Login Game Slot Game Judi Slot Online Uang Asli Situs Slot Legal Togel Resmi Indonesia Main Judi Slot Online Link Togel TerBaru Cara jitu Menang Slot Slot Yang Sering Maxwin Judi Slot Uang Asli Poker Indo Pragmatic Slot Demo Rupiah Link Poker Terpercaya Slot88 Link Slot88 Daftar Situs Slot88 Slot88 Situs Gacor Cara Daftar Slot88 Slot88 Link Jam Gacor Main Slot Olympus Toto Macau Daftar Situs Slot Starlight Princes Akun Slot Demo Pragmatic Play Demo Slot Pragmatic Indonesia Agen Togel Online Terpercaya Maxwin Slot Receh Kumpulan Game Slot Game Baru Pragmatic Download Apk Judi Slot Online Judi Slot Akun Demo Cara Main Slot Gacor Olympus Bo Togel Terbesar DI Indonesia Akun Demo Pragmatic Slot Login Togel Terpercaya Daftar Akun Pragmatic Play Game Demo Slot Olympus Cara Maxwin Slot Olympus Mahjong Slot Gratis Cara Daftar Akun Togel Resmi Daftar Agen Togel Trik Pola Olympus Gacor Pragmatic Play Slot Online Hari Ini Akun Jackpot Slot Pragmatic Play Demo Maxwin Apk Togel Lengkap SlotGacor Login Slot Online Demo Pragmatic Game Slot Yang Mudah Menang Main Slot Olympus Gratis Pola Slot Gacor Hari Ini Princes Permainan Slot Gacor Hari Ini Trik Main Sweet Bonanza Judi Online Casino Idn Judi Slot IdDaftar Bo Togel Terpercaya IdSitus Judi Online Poker IdBandar Judi Casino IdBandar Toto Macau IdSlot Princess Starlight IdSlot TerBaru Gacor Hari Ini IdLink Resmi Togel IdSlot TerBaru Hari Ini IdCara Menang Taruhan Bola Link Situs Gacor Hari Ini Slot Gacor 303 Rtp Tergacor Hari Ini Bandar Togel Dan Agen Casino Online Pasang Togel Hari Ini Cara Daftar Akun Demo Slot Link Slot Olympus Betting Online Indonesia Situs Taruhan Bola Terpercaya Bo Togel Terbaru Game Slot Online Pakai Dana Slot PragmaticPlay Toto Online Login Game Slot Online Gacor Hari Ini Situs Togel Toto Macau Agen Poker Online Slot Terpercaya Situs Slot Viral Situs Baru Slot Gacor Situs Taruhan Bola Resmi Daftar Nama Situs Togel Terpercaya Slot Maxwin 5000 Slot Server Thailand Gacor Pragmatic Play Bandar Togel Terbaik Situs Bo Terpercaya Slot Deposit Tanpa Minimal Game Pragmatic Paling Gacor Daftar Situs Poker Terpercaya Link Slot TerBaru Gacor Link Slot TerBaru Gacor Rtp Tertinggi Slot Hari Ini Situs Slot TerBaru Hari Ini Login Judi Slot Game Slot Mudah Jackpot Game Slot Pragmatic Play Daftar Akun Slot Online Slot88 Alternatif Slot Rtp Tertinggi Malam Ini Link Situs Slot Gacor Hari Ini Judi Slot Terbesar DI Dunia Link Maxwin Olympus Slot Gacor Deposit 5 Ribu Daftar Slot Maxwin Akun Bo Terpercaya Situs Slot Gacor 2023 Terpercaya Situs Slot Gacor Deposit 5000 Situs Slot Thailand Paling Gacor Situs Slot Online Rtp Live Situs Slot Gacor Deposit Pulsa Pulsa Potongan itus Slot Paling Gacor Dan Terpercaya Situs Slot Gacor Member Baru Pasti Wd Slot88 Resmi Link Alternatif Slot88 Link Alternatif Play Slot88 Link Alternatif Link Alternatif Slot88 Slot88 Login Link Alternatif Slot Gacor Deposit Pulsa Pulsa Potongan Link Slot Gacor Hari Ini TerBaru Slot88 Resmi Login Slot88 Resmi Login Link Alternatif Download Apk Judi Slot Online Terpercaya Situs Judi Togel Link Judi Togel Togel Terbesar Situs Togel Online Togel Resmi Terpercaya Bandar Togel Online Situs Bandar Togel Toto Terpercaya Bandar Toto Togel Permainan Togel Togel Online Resmi Pasaran Togel Terlengkap Online Toto Idn Poker Online Poker Online Idn Situs Poker Online Idn Daftar Situs Poker Idn Online Terbaik Idn Poker Online Terpercaya Poker Online Idn Terpercaya Situs Idn Poker Online Agen Judi Idn Poker Online Link Poker Online Idn Idn Poker Online Indonesia Poker Online Idn Play itus Judi Online Idn Poker Daftar Poker Idn Online Idn Poker Sbobet Online Situs Poker Idn Online Deposit Pulsa Tanpa Potongan Poker Online Terpercaya Idn Play Login Idn Poker Online Idn Poker Slot Online Situs Idn Poker Online Terbaik Bandar Poker Online Idn Agen Poker Idn Poker Online Idn Club Poker Online Idn Poker Online Pulsa Idn Online Poker Poker Idn Online Idn Poker SERI Online Situs Idn Poker Online TerBaru Link Alternatif Judi Slot Online Situs Judi Idn Cara Curang Main Slot Deposit Pulsa Tri Tanpa Potongan Download Idn Poker Sbobet Sbobet Login Link Alternatif Sbobet Link Sbobet Sbobet Wap Wap Sbobet Sbobet Wap Login Sbobet Mobile TOTOMANIAC Login Sbobet Daftar Sbobet Sbobet Alternatif Sbobet Link Alternatif Sbobet Slot Agen Sbobet Sbobet Live Link Sbobet Terbaru Sbobet Indonesia Sbobet Play Sbobet Online Sbobet Wap Link Sbobet ASIA Sbobet Daftar Sbobet Sport Sbobet Parlay Sbobet WEB Sbobet APP Sbobet Link WAB Sbobet Situs Sbobet Alternatif Sbobet Sbobet Login Alternatif Cara Daftar Sbobet Sbobet Bola Mobile Sbobet Sbobet PlaySport Sbobet ASIA Login Sbobet Login Indonesia Agen Sbobet Terpercaya Link Wap Sbobet Sbobet ASIAN Handicap Sbobet Casino ASIAN Sbobet Sbobet Website Agen Bola Sbobet Play Sbobet Login PSlot Sbobet PSbobet Live Casino PSbobet EURO PAgen Resmi Sbobet PSbobet Link Alternatif 2024 PDaftar Agen Sbobet PLive Casino Sbobet PLive Sbobet PLink Login Sbobet PSbobet Mix Parlay PSbobet Casino Live PTaruhan Bola Sbobet PJudi Bola Online Sbobet PSitus Alternatif Sbobet PDeposit Sbobet PBandar Bola Sbobet Link Alternatif Sbobet Wap Situs Agen Sbobet Agen Sbobet Online Daftar Sbobet Terpercaya Sbobet Sports Sbobet Mobile Indonesia Sbobet Login Mobile Masuk Link Alternatif Sbobet Mobile Bandar Sbobet Login Sbobet Wap Sbobet Mobile Alternatif Agen Judi Sbobet Bandar Judi Sbobet Taruhan Sbobet Link Alternatif Sbobet 2024 Daftar Judi Bola Online Sbobet Game Sbobet Slot Server Thailand Server Thailand Slot Link Slot Thailand Slot Thailand Asli Slot Thailand 4D Slot Demo Thailand Slot Thailand Login Slot Thailand Terpercaya Sot Resmi Thailand Slot Online Thailand Link Slot Server Thailand Situs Slot Thailand Deposit 5000 Slot Tergacor Thailand Slot Terbaru Slot Gacor Malam Ini Link Slot Gacor hari Ini Slot Gacor Malam Ini Situs Gacor Malam Ini Link Gacor hari Ini Slot Gacor Gampang Menang Slot Gacor Minimal Deposit 5rb Slot Gacor Hari Ini