Πτώση της τάξεως του 15% αναμένεται να καταγράψει η δραστηριότητα της κρουαζίερας φέτος στην Ελλάδα ως συνέπεια της πολιτικής αστάθειας που επικρατεί στην Ανατολική Μεσόγειο, εκτιμά η Ένωση Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Ναυτιλίας. Η Ελλάδα, παρ’ ό,τι προσφέρει σταθερότητα, πλήττεται επειδή έχασε τον εταίρο της στην κρουαζιέρα: την Κωνσταντινούπολη. Η συντριπτική πλειονότητα των διαδρομών που αφορούσαν ελληνικά λιμάνια συμπεριλάμβαναν και την Κωνσταντινούπολη. Μετά το αποτυχημένο πραξικόπημα του περασμένου Ιουλίου, σχεδόν όλες οι διεθνείς εταιρίες όχι μόνο μόνο ακύρωσαν αυτόν τον προορισμό αλλά και μείωσαν τις προσεγγίσεις τους σε ελληνικά λιμάνια, αναφέρει το ependisinews.
Αναβάθμιση της Ελλάδας από την ΤUI
Μια τελείως διαφορετική γραμμή ακολούθησε η TUI. Όπως δήλωσε στη Deutsche Welle στο Βερολίνο ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου, Φριτς Γιούσεν, “τον περασμένο χρόνο είχαμε ήδη αυξήσει τα ταξίδια με κρουαζιερόπλοια προς την Ελλάδα. Φέτος τα αυξήσαμε ακόμη περισσότερο. Είμαστε πεπεισμένοι πως στην Ευρώπη ο τομέας κρουαζιέρα θα αναπτύσσεται όλο και περισσότερο. Σε σχέση με άλλες περιοχές του κόσμου, οι Ευρωπαίοι είναι ευκατάστατοι και διαθέτουν περισσότερο χρόνο για διακοπές. Αυτοί είναι οι δύο βασικοί λόγοι για τους οποίους αυτός ο τομέας του τουρισμού επιδέχεται περαιτέρω ανάπτυξη – και στην Ελλάδα.”
Μιλώντας στην Deutsche Welle, με συγκεκριμένους αριθμούς, η επικεφαλής της θυγατρικής TUI Cruises, Βίπκε Μάιερ, υπογράμμισε πως “φέτος η παρουσία της TUI είναι δυνατή. Έχουμε 98 προορισμούς σε ελληνικά λιμάνια. Πρόκειται για μια αύξηση της τάξεως του 20% σε σχέση με πέρυσι. Ως το τέλος της φετινής σαιζόν θα έχουν επισκεφτεί την Ελλάδα με την TUI Cruises περίπου 220.000 επιβάτες.” Τα δύο κρουαζιερόπλοια της TUI που ταξιδεύουν από το Μάρτιο ως τον Οκτώβριο στα ελληνικά ύδατα, φιλοξενούν σχεδόν 2000 άτομα στο ένα πλοίο και 2500 στο άλλο. Η πληρότητα τους αγγίζει σύμφωνα με την κ. Μάιερ το 100%. Σε αντίθεση με τους αμερικανούς τουρίστες σε κρουαζιέρες στην Καραϊβική που σπανίως κατεβαίνουν από τα πλοία, ο γερμανός τουρίστας δείχνει μεγάλο ενδιαφέρον για τον προορισμό: “80% των πελατών μας κλείνουν εκδρομές”, επισημαίνει η κ. Μάιερ. “Είτε αυτή είναι μια εκδρομή με το ποδήλατο στη Μύκονο, είτε επισκέψεις σε μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους. Κατά μέσω όρο οι πελάτες μας ξοδεύουν για τις εκδρομές που κάνουν στην Ελλάδα κατά κεφαλή και λιμάνι 80 ευρώ.” Στην πορεία ενός ταξιδιού δύο εβδομάδων τα πλοία κάνουν ως και δέκα στάσεις.
Επένδυση στις υποδομές
Ένας από τους προορισμούς στην Ελλάδα που αναβαθμίστηκε από την TUI είναι η Κρήτη. Την απώλεια της Κωνσταντινούπολης τον περασμένο χρόνο, η εταιρεία την αντιστάθμισε με τα Χανιά και τον Άγιο Νικόλαο. Η TUI θα ήθελε να αυξήσει μελλοντικά ακόμη περισσότερο τον αριθμό των προσεγγίσεων στο νησί. Προϋπόθεση για αυτό είναι όμως επενδύσεις στις υποδομές που θα επιτρέπουν τον ελλιμενισμό. Όπως εξηγεί η κ. Μάιερ, ο μέσος όρος παραμονής στα λιμάνια είναι 12-16 ώρες. Όταν το καράβι σταθμεύει σε προβλήτα, οι τουρίστες έχουν τη δυνατότητα ανά πάσα στιγμή να κατεβούν από το καράβι, να πάνε για ψώνια, για φαγητό.
Το πρόβλημα του ελλιμενισμού έχει όμως και μια άλλη διάσταση και δεν αφορά μόνο την Κρήτη, τονίζει η διευθύνουσα σύμβουλος της TUI Cruises: “Ο τρόπος διανομής των θέσεων ελλιμενισμού στην Ελλάδα δεν είναι ο βέλτιστος. Επικρατεί η λογική ότι όποιος έρχεται πρώτος στο λιμάνι παίρνει την άνετη θέση στην προβλήτα, ενώ οι υπόλοιποι θα πρέπει να αγκυροβολήσουν στα ανοιχτά. Η διανομή θα πρέπει όμως όπως και αλλού να γίνεται πολύ νωρίτερα, δηλαδή από τη στιγμή που ενημερωθεί το λιμεναρχείο για τα δρομολόγια των πλοίων. Οι λιμενάρχες θα πρέπει να δίνουν προσοχή να μην ελλιμενίζονται συγχρόνως πολλά πλοία. Αυτό δεν είναι ούτε προς τον συμφέρον του τουρίστα που θα επισκεφτεί έναν γεμάτο από κόσμο προορισμό και ούτε προς το συμφέρον του προορισμού επειδή πιθανώς να μην έρθει ξανά ο τουρίστας.”