Σε συνεχή πτώση βρίσκεται η ναυτιλιακή χρηματοδότηση. Η πτώση το 2016 σε σύγκριση με το 2015 έφθασε τα 42,3 δισ. δολάρια, ποσοστό μείωσης 10,6%.
Σύμφωνα με την έρευνα της Petrofin Research, αιτίες είναι οι συνεχείς ζημιές που παρουσιάζουν τα ναυτιλιακά χαρτοφυλάκια κάποιων μεγάλων τραπεζών, η έλλειψη προοπτικών στο ναυτιλιακό κλάδο για τα επόμενα χρόνια, σύμφωνα με τους τραπεζικούς αναλυτές, η πώληση ναυτιλιακών δανείων σε funds και τα υψηλά επιτόκια σε συνδυασμό τα μικρά ποσοστά κάλυψης του κόστους των επενδύσεων στη ναυτιλία, αναφέρει το newmoney.
Οι ευρωπαϊκές τράπεζες μπορεί να έχουν ακόμη τον έλεγχο της ναυτιλιακής χρηματοδότησης όμως περιορίζουν ολοένα και περισσότερα την παρουσία τους στον κλάδο αυτό, χρόνο με τον χρόνο.
Από τα 374 δισ. δολάρια το 2010, οι ευρωπαϊκές τράπεζες έπεσαν στα 221 δισ. το 2016. Την ίδια ώρα τα ασιατικά χρηματοπιστωτικά ιδρύματα κερδίζουν έδαφος και από τα 66 δισ. το 2010 έφτασαν τα 117 δισ. την περσινή χρονιά.
Σύμφωνα όμως με επιμέρους ανάλυση της Petrofin Research τόσο οι ευρωπαϊκές όσο και οι ασιατικές τράπεζες μείωσαν το χαρτοφυλάκιό τους το 2016 σε σύγκριση με το 2015 και μάλιστα κατά τα ίδιο ποσοστό.
Οι ευρωπαϊκές το 2015 είχαν στο portfolio τους 254 δισ. δολάρια έναντι 221 το 2016 ποσοστό μείωσης 12,9%.
Οι ασιατικές τράπεζες το 2016 είχαν στο χαρτοφυλάκιό τους 117 δισ. έναντι 128 δισ. το 2015 ποσοστό μείωσης 12,9%.
Το μερίδιο των ευρωπαϊκών τραπεζών στη συνολική χρηματοδότηση έφτασε το 62% από 83% το 2010, ενώ των ασιατικών είναι στο 33% από 15% το 2010.
Οι 40 μεγαλύτερες τράπεζες στον χώρο της ναυτιλίας παρουσίαζαν στα τέλη του 2016 συνολικό χαρτοφυλάκιο 355,25 δισ. δολαρίων, ενώ στο τέλος του 2007 ήταν στα 352,3 δισ. δολάρια.
Όπως εκτιμούν οι αναλυτές της Petrofin έως το 2019 θα έχει ολοκληρωθεί η αποχώρηση μεγάλων τραπεζών από τη ναυτιλιακή χρηματοδότηση και θα υπάρξει μία επανεκκίνηση.
Η διετία αυτή θα χαρακτηριστεί από την έξοδο των RBS και Commerzbank, καθώς και από τη σημαντική μείωση της έκθεσης της ΗSH Nordbank. Στον αντίποδα, τράπεζες με μεγαλύτερο ενδιαφέρον για την ναυτιλία, όπως η Credit Suisse, η ING, η BNP Paribas, η ABN Amro και η DVB, θα συμβάλλουν στη δημιουργία νέων συνθηκών στα ναυτιλιακή χρηματοδότηση.
Επιπλέον, όπως επισημαίνεται στην έρευνα της Petrofin, υπάρχουν σοβαρές ενδείξεις ότι ορισμένες τράπεζες σχεδιάζουν να εισέλθουν στη χρηματοδότηση της ναυτιλίας και θα απευθυνθούν στους μικρούς και μεσαίους πλοιοκτήτες. Πρόκειται για τις Warburg Bank και Maritime and Merchant Bank.
Όσον αφορά την ελληνόκτητη ναυτιλία, σύμφωνα με την Petrofin, τους μεγάλους πλοιοκτήτες προσεγγίζουν ιαπωνικοί και κινεζικοί τραπεζικοί ομίλους προκειμένου να χρηματοδοτήσουν νέες παραγγελίες πλοίων σε τοπικά ναυπηγεία.
Κορυφαίες οι γερμανικές τράπεζες
Την πρωτοπορία στην Ευρώπη όσο αφορά τη ναυτιλιακή χρηματοδότηση διατηρούν οι γερμανικές τράπεζες με χαρτοφυλάκιο 75 δισ. δολ. μειωμένο όμως κατά 51,2% σε σύγκριση με το 2010 όταν και ανερχόταν στα 154 δισ. δολ.
Στη δεύτερη θέση είναι οι σκανδιναβικές με 58 δισ. δολ., ενώ οι ελληνικές από τα 13 δισ. δολ. του 2010 έπεσαν μέσα σε έξι χρόνια στα 7 δισ. δολ.