Μέσα από 17 ερωτήσεις και απαντήσεις…
Τα 17 συνηθέστερα ερωτήματα απαντάει το Ευρωπαϊκό Κέντρο Καταναλωτή Ελλάδας προκειμένου να ενημερώσει τους Έλληνες καταναλωτές για το πώς μπορούν να επωφεληθούν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, ως πολίτες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, από την κατάργηση των χρεώσεων περιαγωγής που τίθεται σε ισχύ στις 15 Ιουνίου 2017, αναφέρει το protothema.
Πώς λειτουργεί η περιαγωγή στην Ε.Ε.
Όταν ταξιδεύετε σε κράτος μέλος της Ε.Ε. εκτός του τόπου διαμονής σας, η εταιρεία κινητής τηλεφωνίας σας και μια αντίστοιχη στη χώρα προορισμού, συνεργάζονται, ώστε να μπορείτε να πραγματοποιείτε και να λαμβάνετε κλήσεις μέσω κινητού τηλεφώνου, να γράφετε μηνύματα κειμένου, να πλοηγείστε στο διαδίκτυο και να λαμβάνετε ψηφιακό περιεχόμενο. Η εταιρεία στην οποία είστε συνδρομητής πληρώνει την εταιρεία που καλύπτει τη χώρα προορισμού σας για τη χρήση των δικτύων και η τιμή που καταβάλλεται μεταξύ τους ονομάζεται χονδρική τιμή περιαγωγής. Αυτές οι χονδρικές τιμές αντιπροσωπεύουν σημαντικό κόστος και “φουσκώνοντας” τους τελικούς λογαριασμούς των καταναλωτών. Στόχος της Ευρωπαϊκής Ένωσης, τον οποίο κατάφερε να επιτύχει, ήταν να μειωθούν οι τιμές περιαγωγής χονδρικής στην Ε.Ε., με την καθιέρωση χαμηλών ανώτατων ορίων στις μεταξύ των παρόχων χρεώσεις, προκειμένου να μειωθούν τα σχετικά κόστη που έως τώρα μετακυλίονταν στον καταναλωτή και να μην υπάρξουν αυξήσεις στις τιμές των εγχώριων υπηρεσιών για να καλυφθούν τα κόστη αυτά.
Τον Οκτώβριο του 2015, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο συμφώνησαν ότι ο τερματισμός των τελών περιαγωγής εντός της Ε.Ε. θα ισχύσει από τις 15 Ιουνίου 2017, μετά από προσπάθειες που διήρκεσαν 10 περίπου χρόνια. Η συμφωνία προέβλεπε μεταβατική περίοδο και μια νέα σημαντική μείωση των τιμών στα τέλη Απριλίου 2016. Ήδη από τότε, όσοι ταξιδεύουν στην Ε.Ε., επιβαρύνονται λιγότερο για τέλη περιαγωγής και, ειδικότερα, χρεώνονται μέχρι 0,05 ευρώ ανά λεπτό κλήσης, 0,02 ευρώ ανά αποστολή SMS και 0,05 ευρώ ανά MB δεδομένων (χωρίς ΦΠΑ).
Από τις 15 Ιουνίου 2017, οι καταναλωτές μπορούν να χρησιμοποιούν την κινητή συσκευή τους όταν ταξιδεύουν στην Ε.Ε. Και να παραμένουν συνδεδεμένοι με τη χώρα τους, πληρώνοντας τέλη εσωτερικού. Για παράδειγμα, εάν πληρώνετε για ένα μηνιαίο πακέτο δωρεάν ομιλίας, SMS ή δεδομένων στη χώρα σας, οποιαδήποτε χρήση τους γίνεται όταν ταξιδεύετε στην Ε.Ε., θα αφαιρείται από το πακέτο, ακριβώς όπως γίνεται και στη χώρα σας, χωρίς πρόσθετες χρεώσεις. Αυτό σημαίνει ότι τερματίζονται τα τέλη περιαγωγής.
Απαντήσεις στα ερωτήματα των καταναλωτών
Σε αυτό το πλαίσιο, το Ευρωπαϊκό Κέντρο Καταναλωτή Ελλάδας παρουσιάζει τις απαντήσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στα 17 συνηθέστερα ερωτήματα των καταναλωτών σχετικά με την κατάργηση των τελών περιαγωγής:
1. Δεν θα πληρώσω τίποτα επιπλέον όταν ταξιδεύω και χρησιμοποιώ το smartphone μου στην ΕΕ;
Ναι. Οι επικοινωνίες σας (τηλεφωνήματα, SMS, δεδομένα), τα οποία προέρχονται από άλλο κράτος μέλος της Ε.Ε. καλύπτονται από το εθνικό σας πακέτο-σύμβαση: Τα τέλη, τα SMS και τα gigabyte δεδομένων που καταναλώνετε στο εξωτερικό και εντός Ε.Ε. χρεώνονται ή αφαιρούνται από τον όγκο των εθνικών σας τελών, υπό τον όρο της “εύλογης χρήσης” (βλ. παρακάτω υπό ερώτηση 3).
2. Υπάρχουν κάποιες εξαιρέσεις ή κρυφές ρυθμίσεις;
Εάν μετακομίσετε και εγκατασταθείτε μόνιμα σε άλλο κράτος μέλος της Ε.Ε., θα πρέπει να προχωρήσετε σε νέα σύμβαση με τοπικό τηλεπικοινωνιακό πάροχο και, στη συνέχεια, θα απολαμβάνετε τα ίδια δικαιώματα, όταν ταξιδεύετε στο εξωτερικό εντός Ε.Ε.
3. Πόσο καιρό μπορώ να ταξιδεύω και να απολαμβάνω τα ίδια προνόμια;
Ο γενικός κανόνας είναι ότι οι νέοι κανόνες περιαγωγής σας καλύπτουν όσο περισσότερο χρονικό διάστημα βρίσκεστε στη χώρα μόνιμης κατοικίας σας (σε σχέση με αυτό που περνάτε στο κράτος μέλος επίσκεψης): Εάν περνάτε το μεγαλύτερο μέρος του χρόνου σας στο κράτος μέλος επίσκεψης και, άρα, καταναλώνετε περισσότερο στο εξωτερικό απ’ ό,τι στη χώρα σας για τέσσερις μήνες, ο πάροχος μπορεί να ξεκινήσει να εφαρμόζει μια μικρή χρέωση στην κατανάλωση περιαγωγής σας. Ειδικότερα, εάν ένας καταναλωτής βρίσκεται σε αλλοδαπή χώρα της Ε.Ε. για περισσότερο από 2 μήνες σε ένα χρονικό διάστημα 4 μηνών και σε αυτό το χρονικό διάστημα κάνει μεγαλύτερη κατανάλωση από αυτήν που κάνει στη χώρα που κατοικεί μόνιμα, ο πάροχος μπορεί να εφαρμόσει κάποιες μικρές επιβαρύνσεις στη χρέωση της κατανάλωσης με περιαγωγή. Συγκεκριμένα η χρέωση θα είναι 3,50 cents ανά λεπτό ομιλίας και 1 cent ανά SMS.
Για τα δεδομένα, η μέγιστη προσαύξηση θα είναι 7.7 ευρώ ανά GB (από τις 15 Ιουνίου 2017), 6 ευρώ ανά GB (από την 1η Ιανουαρίου 2018), 4,5Euro ανά GB (από την 1η Ιανουαρίου 2019), 3,5 ευρώ ανά GB (από την 1η Ιανουαρίου 2020), 3Euro ανά GB (από την 1η Ιανουαρίου 2021) και τέλος 2,5Euro ανά GB (από την 1η Ιανουαρίου 2022). Σημαντικές παράμετροι για την επιβάρυνση με τις παραπάνω χρεώσεις είναι α) η καταγραφή σε χρονικό διάστημα τεσσάρων (4) μηνών μεγαλύτερης κατανάλωσης με περιαγωγή σε σύγκριση με την αντίστοιχη κατανάλωση στη χώρα μόνιμης κατοικίας και η μεγαλύτερης διάρκειας παρουσία (βάσει της εισόδου (log-on) στο δίκτυο του παρόχου περιαγωγής) σε άλλα κράτη-μέλη της Ε.Ε. σε σχέση με τη διάρκεια παραμονής στη χώρα μόνιμης κατοικίας. β) Η απενεργοποίηση της επίμαχης για την κρινόμενη διαφορά κάρτας SIM επί μακρό χρονικό διάστημα και η σύνδεσή της με χρήση κυρίως – αν όχι αποκλειστικά – με κατανάλωση μέσω περιαγωγής. Και γ) η διαδοχική χρήση πολλαπλών καρτών SIM από τον/την ίδιο/-α συνδρομητή/-τρια για κατανάλωση μέσω περιαγωγής, ώστε να αποφευχθεί το ενδεχόμενο της μόνιμης περιαγωγής (η περίπτωση, δηλαδή, που ένας καταναλωτής γίνεται συνδρομητής σε κράτος μέλος με τις φθηνότερες τιμές και χρησιμοποιεί τη συνδρομή του για περιαγωγή σε μόνιμη βάση στη χώρα διαμονής του ή για εμπορική εκμετάλλευση).
4. Υπάρχουν όρια όγκου για τις τηλεφωνικές κλήσεις, την αποστολή μηνυμάτων SMS και τη χρήση δεδομένων κινητής τηλεφωνίας, ενώ ταξιδεύω;
Εάν στη χώρα σας έχετε απεριόριστες κλήσεις και SMS, θα έχετε απεριόριστες κλήσεις και SMS, όταν ταξιδεύετε στην ΕΕ.
5. Η μη χρέωση εφαρμόζεται αυτόματα ή πρέπει να κάνω κάτι για να την ενεργοποιήσω;
Δεν χρειάζεται να ρυθμίσετε τίποτα. Ο πάροχός σας θα παύσει αυτόματα να εφαρμόζει τη χρέωση περιαγωγής, όταν ταξιδεύετε στο εξωτερικό στην ΕΕ μετά τις 15 Ιουνίου 2017.
6. Δεν ταξιδεύω ποτέ στο εξωτερικό στην ΕΕ. Οι νέοι κανόνες περιαγωγής θα έχουν αντίκτυπο σε μένα;
Όχι. Εάν δεν ταξιδεύετε στο εξωτερικό στην ΕΕ, τίποτα δεν θα αλλάξει για σας. Μπορεί να λάβετε ειδοποίηση σχετικά με τις αλλαγές στη σύμβαση, αλλά εάν δεν ταξιδεύετε στο εξωτερικό, δεν χρειάζεται να κάνετε τίποτα. Εάν, με την ευκαιρία αυτή, ο πάροχος σας ειδοποιήσει για αλλαγές σε άλλους όρους της σύμβασής σας, έχετε το δικαίωμα, εάν δεν αποδέχεστε αυτές τις αλλαγές να αποδεσμευθείτε από τη σύμβασή σας χωρίς ποινή, εντός τριάντα ημερών από την ημερομηνία έκδοσης του λογαριασμού στον οποίο υπάρχει η ειδοποίηση για την τροποποίηση. Προσοχή: Οι προαναφερθείσες αλλαγές στην τιμολόγηση της περιαγωγής δεν συνιστούν λόγο πρόωρης καταγγελίας της σύμβασης από πλευράς σας χωρίς ποινή.
7. Θα λάβω ειδοποίηση στις 15 Ιουνίου; Αν ναι, πώς;
Ναι. Ο πάροχός σας θα πρέπει να σας ενημερώσει σχετικά με το τέλος των τελών περιαγωγής και τον τρόπο με τον οποίο θα επηρεαστεί η τιμολόγηση σας και η σύμβασή σας θα προσαρμοσθεί αναλόγως. Επίσης, όταν διασχίζετε σύνορα της Ε.Ε. μετά τις 15 Ιουνίου 2017, θα λαμβάνετε ένα μήνυμα SMS που σας ενημερώνει ότι ξεκίνησε η περιαγωγή.
8. Πώς προστατεύομαι από “φουσκωμένους λογαριασμούς”;
Για να αποφύγετε τους “φουσκωμένους” λογαριασμούς, έχει τεθεί ανώτατο όριο όσον αφορά τον όγκο των δεδομένων που μπορείτε να “κατεβάσετε” από το κινητό σας ανά τον κόσμο: 50 ευρώ (ή το αντίστοιχο ποσό σε άλλο νόμισμα), εκτός αν έχετε συμφωνήσει διαφορετικό όριο με τον πάροχό σας. Θα λαμβάνετε, επίσης, προειδοποίηση, όταν φθάνετε στο 80% του ορίου που έχετε συμφωνήσει.
9. Τι μπορώ να κάνω, αν πηγαίνω στο εξωτερικό και δεν μπορώ να χρησιμοποιήσω την περιαγωγή;
Θα πρέπει πρώτα να ενημερώσετε τον πάροχο και να αμφισβητήσετε τις πρόσθετες χρεώσεις. Εάν το πρόβλημα δεν λυθεί, μπορείτε να απευθυνθείτε στο Ευρωπαϊκό Κέντρο Καταναλωτή Ελλάδας για διασυνοριακές διαφορές ή στην Ανεξάρτητη Αρχή “Συνήγορος του Καταναλωτή”, οι οποίοι θα αναλάβουν να επιλύσουν την υπόθεση, χωρίς οικονομική επιβάρυνσή σας.
10. Πόσο θα πληρώνω όταν λαμβάνω μια κλήση;
Εάν ταξιδεύετε στην Ε.Ε. εκτός της χώρας διαμονής σας μετά τις 15 Ιουνίου 2017, δεν χρεώνεστε, ισχύουν, δηλαδή, οι ίδιες ακριβώς που έχετε και στη χώρα σας.
11. Σε ποιες χώρες εφαρμόζονται οι νέοι κανόνες περιαγωγής από τις 15 Ιουνίου;
Στα 28 κράτη μέλη της ΕΕ: Αυστρία, Βέλγιο, Βουλγαρία, Κροατία, Κύπρος, Τσεχία, Δανία, Εσθονία, Φινλανδία, Γαλλία, Γερμανία, Ελλάδα, Ουγγαρία, Ιρλανδία, Ιταλία, Λετονία, Λιθουανία, Λουξεμβούργο, Μάλτα, Κάτω Χώρες, Πολωνία, Πορτογαλία, Ρουμανία, Σλοβενία, Σλοβακία, Ισπανία, Σουηδία, Ηνωμένο Βασίλειο. Στις χώρες του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου, δηλαδή στην Ισλανδία, το Λιχτενστάιν και τη Νορβηγία οι νέοι κανόνες θα εφαρμοστούν σύντομα, μετά τις 15 Ιουνίου 2017.
12. Μπορώ να χρησιμοποιήσω τη περιαγωγή και σε πλοία ή αεροπλάνα εντός της ΕΕ;
Εφόσον είστε συνδεδεμένοι με επίγειο δίκτυο κινητής τηλεφωνίας (π.χ. σε θάλασσα), μπορείτε. Διαφορετικά όχι. Οι κανόνες περί “εύλογης χρήσης” περιαγωγής της Ε.Ε. ισχύουν μόνο για επίγεια δίκτυα κινητής τηλεφωνίας. Από τη στιγμή που οι υπηρεσίες παρέχονται μέσω άλλων τύπων ραδιοφωνικών δικτύων, μέσω δορυφορικών συστημάτων επί των πλοίων ή αεροπλάνων για παράδειγμα, δεν υπόκεινται στα δεσμευτικά ανώτατα όρια τιμών της Ε.Ε.
13. Είναι καλή ιδέα να αγοράσω μια τοπική SIM όταν ταξιδεύω στο εξωτερικό για μεγάλο χρονικό διάστημα (περισσότερο από 2 εβδομάδες);
Για μερικές εβδομάδες, πιθανόν όχι. Οι κανόνες περί «εύλογης χρήσης» περιαγωγής σχεδιάζονται για άτομα που «ταξιδεύουν περιοδικά» στην ΕΕ. Ως εκ τούτου, αν σκοπεύετε να μείνετε αρκετούς μήνες στο εξωτερικό χωρίς διακοπή, είναι καλή ιδέα να ελέγξετε τους κανόνες που εφαρμόζει ο πάροχός σας για να αποφύγετε επιπλέον κόστη.
14. Έχω απεριόριστο χρόνο για κλήσεις και SMS στη χώρα μου. Μπορώ να κάνω απεριόριστες κλήσεις και SMS με την περιαγωγή όταν ταξιδεύω στην ΕΕ;
Ναι. Οποιοσδήποτε περιορισμός για κλήσεις και SMS κατά την περιαγωγή δεν επιτρέπεται πλέον από τις 15 Ιουνίου 2017.
15. Έχω απεριόριστα δεδομένα στη χώρα μου. Το ίδιο ισχύει και εκτός Ελλάδος και εντός Ε.Ε.;
Εάν η σύμβασή σας περιλαμβάνει απεριόριστα δεδομένα, ο πάροχος πρέπει να σας παρέχει μεγάλο όγκο δεδομένων προς χρήση ανάλογα με το μηνιαίο ύψος της σύμβασης σας. Ο όγκος δεδομένων περιαγωγής πρέπει να είναι τουλάχιστον διπλάσιος από τον όγκο που λαμβάνετε διαιρώντας την τιμή του μηνιαίου κόστους της σύμβασης (χωρίς ΦΠΑ) κατά 7,7 ευρώ.
Παράδειγμα: Στη χώρα σας, έχετε μια σύμβαση που περιλαμβάνει απεριόριστες κλήσεις, SMS και δεδομένα για 35 ευρώ/μήνα (χωρίς ΦΠΑ). Όταν ταξιδεύετε στην ΕΕ, λαμβάνετε περιαγωγή για απεριόριστες κλήσεις και SMS και τουλάχιστον 9.1 GB δεδομένων (2 * (35 / 7.7) = 9.1).
16. Εάν υπερβαίνω τα όρια χρήσης που προβλέπονται από τη σύμβασή μου, ποιο είναι το επιπλέον κόστος που μπορεί να με χρεώσει ο πάροχος;
Ο πάροχος μπορεί να εφαρμόσει μια μικρή χρέωση σε αυτές τις περιπτώσεις:
3,50 cents ανά λεπτό φωνητικής κλήσης (+ ΦΠΑ)
1 cent ανά SMS (+ ΦΠΑ)
7,7 ευρώ ανά GB δεδομένων (+ ΦΠΑ) (λιγότερο από 1 cent ανά MB)
17. Τι ισχύει για τον όγκο δεδομένων αν έχω προπληρωμένη κάρτα;
Αν πληρώνετε ανά μονάδα και η εγχώρια τιμή μονάδας δεδομένων σας είναι μικρότερη από 7,7 ευρώ ανά GB, ο πάροχος μπορεί να εφαρμόσει ένα όριο το οποίο θα πρέπει να είναι τουλάχιστον ο όγκος που προκύπτει από τη διαίρεση της υπόλοιπης πίστωσης στην προπληρωμένη σας κάρτα, όταν αρχίζετε να χρησιμοποιείτε υπηρεσίες περιαγωγής δεδομένων (χωρίς ΦΠΑ) κατά 7,7 ευρώ. Για παράδειγμα, αν έχετε υπόλοιπο στην κάρτα SIM κατά την εκκίνηση δεδομένων περιαγωγής το ποσό των 10,8 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ), θα έχετε τουλάχιστον 10,8 / 7,7 = 1,4 GB δεδομένων περιαγωγής. Το ποσό των 7,7 είναι είναι η μέγιστη τιμή που ο πάροχος πρέπει να καταβάλει στον ξένο πάροχο για 1 GB δεδομένων, όταν βρίσκεστε σε άλλο κράτος μέλος της Ε.Ε.