Κάθε υπουργός Παιδείας θέλει να συνδέει το όνομά του με μια εκπαιδευτική μεταρρύθμιση και για αυτό προτιμά να αλλάζει το εξεταστικό σύστημα. Το πιο εύκολο για αυτόν, αλλά το πλέον δύσκολο για τους μαθητές, που κάθε λίγο και λιγάκι αισθάνονται ότι γίνονται πειραματόζωα, καθώς και για τους γονείς που πληρώνουν για φροντιστήρια και ιδιαίτερα μαθήματα.
Ετσι και ο σημερινός υπουργός Παιδείας Κώστας Γαβρόγλου έσπευσε να ανακοινώσει χθες αλλαγές από τη μεθεπόμενη σχολική χρονιά στις πανελλαδικές εξετάσεις, οι οποίες στο τέλος της Γ’ Λυκείου δεν καταργούνται, αλλά γίνονται διπλές. Και εξετάσεις σε επίπεδο περιφέρειας, νομού ή δήμου για το απολυτήριο και εξέταση σε τέσσερα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα αμέσως μετά. Ολες αυτές οι αλλαγές, και κυρίως ο τρόπος που θα γίνονται οι εξετάσεις για το εθνικό απολυτήριο που θα συνυπολογίζεται για την εισαγωγή, προκαλούν ερωτήματα ακόμα και για το αδιάβλητο των εξετάσεων, καθώς μερικοί καθηγητές θα επιλέγουν θέματα σε επίπεδο δήμου, νομού ή περιφέρειας – αυτό δεν έχει αποφασιστεί ακόμα από το υπουργείο.
Όσο για την περιβόητη ελεύθερη πρόσβαση στα Πανεπιστήμια, που υποσχόταν η κυβέρνηση, αυτή αποδείχθηκε τίποτα άλλο από πυροτέχνημα, καθώς θα περιοριστεί μόνο στις σχολές χαμηλής ζήτησης, δηλαδή ουσιαστικά σε αυτές που και φέτος εισάγονται υποψήφιοι με βαθμό κάτω από τη βάση, ακόμα και με 3!
Το νέο εξεταστικό σύστημα προκαλεί αντιδράσεις, όχι μόνο από μαθητές και γονείς που βλέπουν να ενισχύεται περαιτέρω η παραπαιδεία και φοβούνται για το αδιάβλητο, αλλά και από εκπαιδευτικούς. Αξιοσημείωτο είναι ότι οι συνολικές ώρες διδασκαλίας στη Γ’ Λυκείου μειώνονται από 32 σε 29!
Η πρώτη αντίδραση ήλθε από τους φιλολόγους που διαμαρτύρονται για την κατάργηση των Λατινικών, το οποίο, όπως σημειώνουν, δεν είναι γλωσσικό μάθημα, αλλά ουσιαστικό. Αντιθέτως, τα Θρησκευτικά, μπορεί να διδάσκονται μία ώρα εβδομαδιαίως στη Γ΄Λυκείου, ωστόσο θα προσμετρώνται στη βαθμολογία του υποψηφίου.
Το νέο σύστημα
Εξετάσεις ανά περιφέρεια, νομό ή δήμο για την απόκτηση του απολυτηρίου που θα μετράει κατά 10% στην εισαγωγή για τα Πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ, σχολές ελεύθερης πρόσβασης, τέσσερα μαθήματα εξεταζόμενα, σύστημα που προσομοιάζει με το σύστημα των δεσμών, τέσσερις, αντί για τρεις, ομάδες προσανατολισμού, κατάργηση των Λατινικών και αντικατάσταση τους με την Κοινωνιολογία, προσμέτρηση του βαθμού των Θρησκευτικών, επιλογή από τη Β΄Λυκείου των σχολών προκειμένου να καθορίζεται νωρίτερα η ζήτηση, είναι οι βασικές αλλαγές του νέου εξεταστικού συστήματος που ανακοίνωσε ο υπουργός Παιδείας Κ. Γαβρόγλου, επιβεβαιώνοντας πλήρως το σχετικό δημοσίευμα του «Πρώτου Θέματος»
Με κεντρική σκέψη την αναμόρφωση της Γ΄Λυκείου και όχι την κατάργηση των Πανελλαδικών, ο κ. Γαβρόγλου ανέλυσε το σύστημα που στην ουσία προβλέπει κατάθεση μηχανογραφικού πριν την έναρξη της Γ’ Λυκείου, ενώ καταργούνται και οι συντελεστές βαρύτητας και οι ομάδες προσανατολισμού γίνονται τέσσερις από τρεις. Οπως είπε ο κ. Γαβρόγλου, θα υπάρξει μία μεταβατική περίοδος. Το νέο σύστημα θα ισχύσει από τη χρονιά 2019-2020, δηλαδή για τους μαθητές που πηγαίνουν σήμερα στην Β Λυκείου.
Πάντως μία δυσλειτουργία του συστήματος που αναμένεται να προκύψει από την κατάθεση μηχανογραφικού νωρίτερα είναι υποψήφιοι με υψηλές βαθμολογίες που ήθελαν να μπουν στις περιζήτητες σχολές να μην εισάγονται και άλλοι με χαμηλές βαθμολογίες να εισάγονται σε σχολές χωρίς εξετάσεις. Σε ό,τι αφορά στα Θρησκευτικά και τους έχοντες απαλλαγή για την τελική βαθμολογία, η διαίρεση θα γίνεται με ένα μάθημα λιγότερο.
Σε ό,τι αφορά τους εκπαιδευτικούς που θα επιλέγουν τα θέματα ο κ. Γαβρόγλου τόνισε ότι θα συγκεντρώνονται κάθε πρωί, θα προτείνει ο καθένας το θέμα του και ύστερα από κλήρωση θα αναδεικνύεται το προς εξέταση θέμα. Ο υπουργός τόνισε οτι έχει εμπιστοσύνη στους εκπαιδευτικούς, ενώ δεν θα υπάρχει Τράπεζα Θεμάτων, αλλά μία κεντρική οδηγία, όπως στις Πανελλαδικές Εξετάσεις στην ΚΕΕ, προς την επιτροπή καθηγητών.
Αναλυτικά οι αλλαγές περιλαμβάνουν:
– Οι εγκύκλιες σπουδές θα ολοκληρώνονται στην Β Λυκείου και η Γ Λυκείου θα είναι προπαρασκευαστική τάξη στην ανωτάτη εκπαίδευση.
– Οι τρεις ομάδες προσανατολισμού γίνονται τέσσερις και σε κάθε μια αντιστοιχεί ένας επιστημονικό πεδίο.
– Τα βασικά μαθήματα κάθε ομάδας ίδια με κάθε Ομάδας Προσανατολισμού. Τα Λατινικά καταργούνται στην εξέταση των πανελλαδικών και αντικαθίστανται από την Κοινωνιολογία
– Η Ομάδα Προσανατολισμού Θετικών Επιστημών διαιρείται σε δυο Ομάδες (Θετικών Σπουδών και Σπουδών Υγείας)
– Κάθε Ομάδα Προσανατολισμού θα περιλαμβάνει μόνο τα μαθήματα στα οποία οι υποψήφιοι θα εξεταστούν τόσο για το Απολυτήριο όσο και για την εισαγωγή τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Οι συντελεστές βαρύτητας καταργούνται και όλα τα μαθήματα θα έχουν την ίδια βαρύτητα.
– Για το ημερήσιο Γενικό Λύκειο προβλέπονται τρία μαθήματα Γενικής Παιδείας, Νεοελληνική Γλώσσα και Γραμματεία (6 ώρες), Θρησκευτικά (1 ώρα) και Φυσική Αγωγή (2 ώρες), ενώ για το εσπερινό Γενικό Λύκειο προβλέπονται δυο μαθήματα Γενικής Παιδείας, Νεοελληνική Γλώσσα (6 ώρες) και Θρησκευτικά (1 ώρα).
– Επιπλέον για το ημερήσιο Γενικό Λύκειο προβλέπονται δύο διδακτικές ώρες για ένα μάθημα επιλογής. Στις επιλογές περιλαμβάνονται ειδικά μαθήματα που οι υποψήφιοι πιθανώς θα χρειαστούν για την εισαγωγή τους σε κάποια τμήματα.
– Η ύλη θα αυξηθεί σε κάποια μαθήματα αλλά δεν θα υπάρξει αναλογικά και αύξηση ωρών.
– Για ημερήσιο Γενικό Λύκειο προβλέπονται τρεις ώρες ανά εβδομάδα, μια ώρα για κάθε ένα από τα μαθήματα των Ομάδων Προσανατολισμού κατά τις οποίες κάθε εκπαιδευτικός θα είναι διαθέσιμος για συνεργασία με μαθητές του συζήτηση εργασιών κλπ
Τα βασικότερα σημεία
– Οι βαθμοί των τετραμήνων θα διαμορφώνονται για όλα τα μαθήματα εκτός Φυσικής Αγωγής από ωριαία διαγωνίσματα και εργασίες όπως σήμερα.
– Οι γραπτές ενδοσχολικές εξετάσεις θα γίνονται στα τέσσερα εξάωρα μαθήματα, τα ίδια στα οποία θα εξετάζονται στην συνέχεια όσοι επιλέξουν να συμμετάσχουν στις πανελλαδικές εξετάσεις.
– Τα σχολεία θα χωριστούν ανά Ομάδες ανά Δήμο στις μεγάλες πόλεις και ανά Νομό στην επαρχία. Τα θέμα σε κάθε εξεταζόμενο μάθημα θα προετοιμάζεται από ομάδα διδασκόντων όλων των σχολείων ανά ομάδα και το τελικό διαγώνισμα θα προκύπτει μετά από κλήρωση ομάδας θεμάτων μέσα από ένα μεγαλύτερο πλήθος.
– Ο βαθμός για κάθε γραπτώς εξεταζόμενο μάθημα θα προκύπτει με βαρύτητα 40% για την τελική ενδοσχολική εξέταση και 60% για τον βαθμό των δυο τετραμήνων. Για τα άλλα μαθήματα ο τελικός βαθμός θα προκύπτει κατά 100% από τον βαθμό των δυο τετραμήνων. Ο βαθμός του απολυτηρίου θα προκύπτει από τον μέσο όρο όλων των μαθημάτων που θα διδάσκονται στην Γ Λυκείου.
– Ο βαθμός του απολυτηρίου συμμετέχει στην διαμόρφωση του βαθμού πρόσβασης στα ΑΕΙ για όσους επιλέξουν να δώσουν πανελλαδικές εξετάσεις
– Θα υπάρχουν «τμήματα ελεύθερης πρόσβασης» στα οποία οι υποψήφιοι θα μπαίνουν μόνο με το απολυτήριο τους (χαμηλής ζήτησης)
Το νέο πρόγραμμα της Γ Λυκείου
Μείωση Θρησκευτικών κατά μία ώρα
Νεοελληνική Γλώσσα και Γραμματεία 6 ώρες
Φυσική Αγωγή 2 ωρες
Σύνολο ωρών 9 ώρες
Οι μαθητές θα επιλέγουν ένα από τα μαθήματα: Ξένη γλώσσα (Αγγλικά, Γαλλικά ή Γερμανικά), Ελεύθερο σχέδιο, Γραμμικό σχέδιο (2 ώρες)
Ομάδες Προσανατολισμού
(6 ώρες κάθε μάθημα συν 1 ώρα ανά μάθημα σε συνεργασία με εκπαιδευτικό)
– Ανθρωπιστικών Σπουδών: Αρχαία ελληνικά, Ιστορία, Κοινωνιολογία (καταργούνται τα Λατινικά)
– Θετικών σπουδών: Φυσική, Χημεία, Μαθηματικά
– Σπουδών Υγείας: Φυσική, Χημεία, Βιολογία
– Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής: Μαθηματικά, Ανάπτυξη εφαρμογών σε Προγραμματιστικό περιβάλλον και Οικονομία
«Η πρόταση που σας παρουσιάζουμε διαμορφώθηκε με βάση την πρόταση του ΙΕΠ, του Εθνικού Διαλόγου για την Παιδεία που έγινε το 2015-16, των σχετικών συζητήσεων της επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, με εκπαιδευτικούς φορείς και εκπαιδευτικούς και μετά από συστηματική μελέτη των συστημάτων που ισχύουν σε άλλες χώρες» τόνισε ο κ. Γαβρόγλου επισημαίνοντας οτι το σύστημα έχει πολλές ασφαλιστικές δικλείδες καμία αποτυχία δεν στερεί τον υποψήφιο από την είσοδό του στο Πανεπιστήμιο,επισημαίνοντας οτι βασικός στόχος είναι η πάταξη της παραπαιδείας.
Το «Ποτάμι»
Ο τομέας παιδείας του «Ποταμιού» ανακοίνωσε ότι «ο κ. Υπουργός παρουσίασε ένα σχέδιο για την αναδιάρθρωση του Λυκείου και την εισαγωγή στην Ανώτατη Εκπαίδευση το οποίο έχει αρκετά κενά όπως φάνηκε από μια μάλλον αμήχανη πρώτη παρουσίαση.
Εκτός από κάποιες μεγαλόστομες προσδοκίες, δεν απαντήθηκαν πολλά καίρια ερωτήματα που βρίσκονται υπό συζήτηση τα τελευταία χρόνια όπως για παράδειγμα:
Ποιος θα καθορίζει τον αριθμό των εισακτέων σε κάθε τμήμα; Η αυτονομία των Πανεπιστημίων θα είναι μόνο στα χαρτιά;
Πώς θα διασφαλίζεται το ενιαίο επίπεδο των θεμάτων για τις ενδοσχολικές απολυτήριες εξετάσεις από τον Έβρο ως την Κρήτη χωρίς τράπεζα θεμάτων διαβαθμισμένης δυσκολίας από την οποία θα γίνεται η επιλογή των θεμάτων; Πώς θα αποφύγουμε τα «20άρια για όλους» όταν το 60% του βαθμού απόλυσης στα ενδοσχολικά εξεταζόμενα μαθήματα και το 100% στα υπόλοιπα, θα βγαίνει από τους βαθμούς των τετραμήνων;
Εφόσον ο βαθμός του απολυτηρίου θα συμμετέχει στην εισαγωγή, πρέπει να διασφαλιστεί η αξιοπιστία, η αντιπροσωπευτικότητα και το αδιάβλητο, κάτι που δεν γίνεται με το προτεινόμενο σύστημα όπου θα συμμετέχουν στον βαθμό απολυτηρίου και μη εξεταζόμενα μαθήματα σε μεγάλο ποσοστό.
Επίσης, η Α’ και Β’ Λυκείου δεν θα συμμετέχουν καθόλου στο εθνικό απολυτήριο;»
Η ΟΙΕΛΕ
Τον προβληματισμό της για τον ακριβή τρόπο με τον οποίο θα διενεργηθούν οι εξετάσεις, εκφράζει με ανακοίνωσή της η ΟΙΕΛΕ και τονίζει: «Θα πρέπει να υπάρξει ιδιαίτερη προσοχή και διάλογος, με στόχο να διατηρηθεί το αδιάβλητο της διαδικασίας και να επιλυθεί πλήθος τεχνικών ζητημάτων που φαίνεται να προκύπτουν. Ως προς το ουσιαστικό ακαδημαϊκό και παιδαγωγικό περιεχόμενο των αλλαγών, η Ομοσπονδία επιφυλάσσεται να τοποθετηθεί, αφού μελετήσει διεξοδικά το νέο σύστημα. Σε κάθε περίπτωση, η Ομοσπονδία θεωρεί απαραίτητο τον διάλογο με την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας, για την αντιμετώπιση όλων των σχετικών θεμάτων».
Πηγή: protothema.gr