Στην άγρια ζούγκλα του διαδικτύου

Το διαδίκτυο έγινε πλέον η μεγαλύτερη τεχνολογική επανάσταση των καιρών μας, κουβαλάει όμως μαζί του, όπως όλες αυτές και τις ανάποδες πλευρές του…

Του Φάνη Ζουρόπουλου*

zouropoulos

Η πιο επικίνδυνη από αυτές είναι ότι το ίντερνετ επιτάχυνε τη διαδικασία εκφυλισμού της Δημοκρατίας δίνοντας ελεύθερο βήμα σε όλους, εξισώνοντας την αξία της γνώμης των επαϊόντων με την γνώμη των πολλών. Αν προσπαθήσεις να παρακολουθήσεις συζητήσεις που ανεβαίνουν επί παντός του επιστητού, είναι σίγουρο ότι θα χάσεις κάποια στιγμή τον έλεγχο του …μυαλού σου, με τις απίθανες βλακείες που ανεβαίνουν, οι περισσότερες με σοβαροφάνεια, αλλά και φανατισμό στην στήριξη της γνώμης του καθενός…

Θα διαπιστώσεις επίσης ότι είναι ένας ιδεώδης χώρος για βλάκες, προκειμένου να τους χρησιμοποιήσουν. Αυτοί μπορεί να είναι τα ζώα του ISIS, παιδεραστές, πορνόγεροι, πάσης φύσεως σεξουαλικά ανώμαλοι, παιδόφιλοι, ναζιστές, ακροδεξιοί, καμάκια (άνδρες και γυναίκες) και ένα σωρό ακόμα επικίνδυνα πλάσματα του ζωικού βασιλείου!… Μέσα σε όλα, αν ψάξεις, θα βρεις και σωστούς ανθρώπους που χρησιμοποιούν το ίντερνετ για να μοιραστούν απόψεις, εμπειρίες, πληροφορίες ή αναμνήσεις.

Αυτοί είναι οι καλοί χρήστες, αλλά λιγότεροι. Πολλοί από αυτούς βέβαια, ανεβάζουν βαρετές οικογενειακές φωτογραφίες, δικές τους προσωπικές στιγμές, δίνουν σήμα που κινούνται, ολόκληρο το 24ωρο, συνταγές μαγειρικής και ένα σωρό άλλες άσχετες αναρτήσεις…

Με λίγα λόγια το διαδίκτυο είναι ένα απέραντο χάος!… Μία κλωστή που ενώνει όλους τους ανθρώπους σε όλα τα πλάτη και τα μήκη του πλανήτη, σπάζοντας τα φράγματα της επικοινωνίας και της ενημέρωσης με ότι καλό και κακό συνεπάγεται αυτό, μια και σε κάποιους «σκληρούς δίσκους» υπάρχουν αποθηκευμένα προσωπικά δεδομένα, δισεκατομμυρίων ανθρώπων!…

Μία έρευνα για να βρεθεί μία άκρη μέσα σ’ αυτό το χάος μας οδήγησε στην κατάταξη 500, από τα άπειρα site που υπάρχουν στην Ελλάδα, αυτά που έχουν την μεγαλύτερη δηλαδή επισκεψιμότητα (με βάση τις μετρήσεις βασικά της Alexa):

Από τα 500 αυτά site, τα 217 είναι χρηστικά, δηλαδή χρησιμοποιούνται για mail, blog, facebook, twitter κλπ. Από τα εναπομείναντα 383, τη μερίδα του λέοντος (περίπου το ένα τρίτο ) διαπιστώσαμε ότι καταλαμβάνουν τα ενημερωτικά που αριθμούν τα 137. Αξιοσημείωτο ότι ελάχιστα απ αυτά έχουν πρωτότυπο υλικό. Τα περισσότερα αναμασούν τις ειδήσεις. Πολύ απογοητευτικό το ποσοστό αυτών που αναπαράγουν με ευκολία συνωμοσιολογικές βλακείες, ανυπόστατα δημοσιεύματα και λαϊκίστικα θέματα. Εντυπωσιακό στοιχείο θεωρούμε το νούμερο των αθλητικών 30, αλλά κι αυτών που ασχολούνται με το στοίχημα 10.
Ενδεικτικό -και συνάμα απογοητευτικό- εύρημα, αφορά την ποσότητα των life style και κουτσομπολίστικων site που αριθμούν περί τα 24.

Μια μεγάλη κατηγορία που κέρδισε -δυστυχώς- το ελληνικό κοινό φαίνεται ότι είναι τα site με φάρσες, χιουμοριστικά βίντεο, φωτογραφίες, παράξενα και light γενικά περιεχόμενο, συνήθως κακής ποιότητας χιούμορ, περασμένων ετών, που αναμασάνε τα ίδια, αντιγραφές από συγκεκριμένα ξενόγλωσσα στην συντριπτική τους πλειοψηφία. Αυτά είναι 18.

Εξίσου «αποκαλυπτικό» είναι ότι υπάρχουν στη λίστα 18 site με καθαρά σεξουαλικό περιεχόμενο και επίσης ότι υπάρχουν 3 αστρολογικά site (στα δημοφιλέστερα) ίσως και να μην το περιμέναμε…
Υπάρχουν επίσης 6 για αυτοκίνητα, 5 για παιχνίδια, 4 site μας ενημερώνουν για τον καιρό, 4 από αυτά είναι forum συζητήσεων, 4 τεχνολογίας/υπολογιστών, 4 παιδεία (κατά δήλωση), 4 εργασία, 3 ιατρικά (ισχυρίζονται), 2 εγκυκλοπαιδικά, 2 για μουσική, 1 για ΑΜΕΑ και 1 για ιατρική διατροφή.

Αν εξαιρέσουμε τα site διαφημίσεων, που συνήθως δεν επιλέγονται αλλά μας εμφανίζονται… η μεγάλη πλειοψηφία των αναγνωστών επισκέπτεται κατά σειρά αναγνωσιμότητας τις παρακάτω 10 μεγάλες κατηγορίες.
1) Site αγορών ή εμπορικών εταιριών.
2) Χρηστικά – google – facebook – mail – twitter
3) Ειδησεογραφικά portal.
4) Περιοδικά- εφημερίδες.
5) Αθλητικά.
6) Συνωμοσιολογικά/υπερ-πατριωτικά/λαϊκίστικα.
7) Sites για download-torrents ή παρακολούθηση ταινιών/σειρών.
8) Σεξουαλικού περιεχομένου.
9) Site με παράξενα – βίντεο – φωτογραφίες – αστεία.
10) Ραδιόφωνο – τηλεόραση.

Στα «site που διαβάζονται» κυριαρχούν τα νέα-ειδήσεις με 58%. Ακολουθούν τα αθλητικά με 14% και τα site με life style περιεχόμενο με 8%. Ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι τα «συνωμοσιολογικά/υπερ-πατριωτικά/λαϊκίστικα» αποτελούν το 16% των ενημερωτικών (ή το 9% του συνόλου)! Δεδομένου ότι υπάρχουν εκατοντάδες μικρότερα (εκτός της λίστας των 500), το ποσοστό πρέπει να είναι απίστευτα μεγάλο στο σύνολο του ελληνικού διαδικτύου…

Τελικά, το συμπέρασμα στο οποίο μπορούμε να καταλήξουμε είναι ότι η Ελληνική κοινωνία αντικατοπτρίζεται πλήρως και στο διαδίκτυο!… Δηλαδή:
Τα site με αμφιλεγόμενη ποιότητα έχουν πολύ μεγάλη απήχηση, κάτι που προφανώς απεικονίζει τις απόψεις και τον τρόπο σκέψης μεγάλου μέρους των πολιτών της χώρας μας. Επιβεβαιώσαμε την αίσθηση που είχαμε, το τεράστιο πρόβλημα ανεξέλεγκτης αντιγραφής κι αναδημοσιεύσεων. Ο χώρος του διαδικτύου αποτελεί μια νέα άγρια δύση…

Τη θέση των εφημερίδων της προηγούμενης πενταετίας στην ενημέρωση, την έχουν καταλάβει τώρα τα «ενημερωτικά portal» ή «πολυ-site», ή «site-supermarket», δηλαδή ιστότοποι που προσφέρουν τα πάντα. Ένα μεγάλο πολύχρωμο παζάρι, από ειδήσεις, απολίτικ-πολιτικά, αθλητικά, life style, κουτσομπολίστικα, αντιγραφές και μεταφράσεις ξένων δημοφιλών δημοσιευμάτων, μέχρι χιουμοριστικά βίντεο και συμβουλές για ταξίδια. Μια πρακτική ώστε να πιάνουν όλους τους πιθανούς, αναγνώστες χωρίς μάλιστα να τους στεναχωρούν παίρνοντας θέση και πολιτική απόχρωση.

Ήδη βλέπουμε να μεταλλάσσονται συνεχώς κι άλλα πιο παραδοσιακά site κι έτσι φτάσαμε να «απολαμβάνουμε» τέτοια ομοιομορφία, ώστε σε λίγο θα μας είναι αδιάφορο ποιο ακριβώς site θα επισκεπτόμαστε ή ακόμη αν μας κρύψουν το Url δεν θα ξέρουμε σε ποιο ακριβώς βρισκόμαστε. Αξιοπρόσεκτο, για παράδειγμα, το ίδιο πανομοιότυπο «θέμα» που χρησιμοποιούν. Μια μεγάλη κινούμενη εικόνα (που συνήθως εναλλάσσεται), μεγάλες εικόνες στη συνέχεια, και παρόμοια ταξινόμηση στα υπόλοιπα θέματά τους (η κυριαρχία της εικόνας & του τιτιβίσματος).

Συχνό, απ ότι δείχνουν τα πράγματα, το φαινόμενο αρκετοί να πληρώνουν για να πλασαριστούν στις πρώτες θέσεις, ώστε να κερδίσουν από την πίτα της διαφήμισης. Και δεν μιλάμε για πληρωμένη (και «νόμιμη») διαφήμιση. Αλλά για διάφορα κόλπα, από «ρομποτάκια» ψεύτικων χτυπημάτων και πλαστούς followers, «αβγοκέφαλους» φίλους, μέχρι πριμοδοτήσεις και δημιουργία παράλληλων site με ακριβώς το ίδιο περιεχόμενο.
Γι’ αυτό και συχνά μπορεί να δείτε «διάττοντες αστέρες», που μέσα σε μερικές ημέρες κερδίζουν εκατοντάδες θέσεις στην κατάταξη και το ίδιο εύκολα θα καταγκρεμνιστούν.

Τελικά μήπως όλοι οι δευτεροκλασάτοι (κι όχι μόνο) δημοσιογράφοι, οι τηλεαστέρες, και οι γλάστρες της τηλεόρασης, έχουν αποκτήσει ή προσπαθούν να στήσουν κι από ένα site; Αλλά επειδή από τη μία δεν έχουν τις απαιτούμενες γνώσεις κι από την άλλη υπάρχει τεράστιος ανταγωνισμός, ευθύνονται για τα έντονα φαινόμενα κιτρινισμού, πηχυαίων τίτλων με ανυπόστατο περιεχόμενο, αντιγραφών και χαμηλής στάθμης αρθρογραφία, μέσα σε αυτή την ζούγκλα, που καθημερινώς μεγαλώνει γιατί προστίθεται και η Περιφέρεια.
Και το ερώτημα είναι: Μπορεί να μπει μία τάξη σ’ αυτό το χάος, όπως επιχειρεί η κυβέρνηση των Συριζανέλ που θέλει από την πλευρά της να περάσει στα χέρια της ο έλεγχος του διαδικτύου;…

Η απάντηση είναι όχι, γιατί το διαδίκτυο δεν πρόκειται ποτέ να μπει κάτω από κανέναν έλεγχο…

* Ο Φάνης Ζουρόπουλος είναι τ. πρόεδρος της Ε.Ι.Ε.Τ. και εκτελεστικός πρόεδρος της Ένωσης Ευρωπαίων Δημοσιογράφων (Ε.Ε.Δ.)

Δημοσιεύθηκε την
Κατηγοριοποιημένα ως Opinion