Ξεκινώντας από το γεγονός ότι ένα ποσοστό 66% των τουριστών έρχεται στη χώρα μας αεροπορικώς, τα πλάνα των αεροπορικών για τη θερινή σεζόν δίνουν τον τόνο για το πώς θα κινηθεί η κίνηση το καλοκαίρι.
Φέτος, σε μία χρονιά έντονου ανταγωνισμού, αύξησης κόστους και γρήγορων ανακατατάξεων στο κομμάτι των αερομεταφορών σε όλη την Ευρώπη με τον «ξαφνικό θάνατο» ακόμη και γνωστών παικτών της αγοράς- όπως ήταν στις αρχές Φεβρουαρίου αυτός της Germania με αποτέλεσμα μάλιστα να βρεθούν στον “αέρα” κοντά στις 380 χιλιάδες θέσεις και για το ελληνικό καλοκαίρι- ο σχεδιασμός των αεροπορικών για τη χώρα μας κρύβει από τη μία ένα καλό νέο, για το αεροδρόμιο της Αθήνας, με μία αύξηση της προσφοράς λίγο πάνω από το 5% κι από την άλλη, ένα κακό νέο, από τα περιφερειακά αεροδρόμια, με μία μείωση των προσφερόμενων θέσεων κοντά στο 7%, αναφέρει το protothema.
Και πράγματι, στα καλά νέα από το Ελ. Βενιζέλος, οι συνδέσεις με πιο μακρινούς προορισμούς φέτος, εκτός Ευρώπης, είναι περισσότερες με περαιτέρω «άνοιγμα» της πολλά υποσχόμενης αγοράς των ΗΠΑ, η οποία αποτελεί την πρώτη αγορά εισερχόμενου τουρισμού εκτός Ευρώπης για την Ελλάδα, ξεπερνώντας το 2018 το φράγμα του 1 εκατ. των ταξιδιωτών.
Τα δρομολόγια μεγάλων αποστάσεων του Ελ. Βενιζέλος ανοίγουν ένα παράθυρο προσδοκιών για αύξηση του εισερχόμενου τουρισμού από χώρες εκτός των «παραδοσιακών», για την Ελλάδα, ευρωπαϊκών αγορών, από Αμερική, Ασία και Μέση Ανατολή κι από τουρίστες που ξοδεύουν περισσότερα, συμβάλλοντας έτσι στην αύξηση της μέσης δαπάνης, των εσόδων και στην πιο ισόρροπη κατανομή των μεριδίων των ξένων αγορών στον ελληνικό τουρισμό και άρα τη μικρότερη εξάρτηση από τις τυχόν αναταράξεις σε ευρωπαϊκό επίπεδο.
Στα κακά νέα, με βάση τα επίσημα νούμερα μέχρι στιγμής, οι προγραμματισμένες θέσεις που έχουν εντάξει στα δρομολόγιά τους για την σεζόν του 2019 στα περιφερειακά αεροδρόμια ανά την Ελλάδα είναι κατά 1,3 εκατομμύρια λιγότερες σε σύγκριση με πέρυσι και μάλιστα η μεγαλύτερη «διαρροή»- κάτι λιγότερο από 900 χιλιάδες θέσεις- προέρχεται από τη Γερμανία και το Ηνωμένο Βασίλειο, τις δύο σημαντικότερες αγορές εισερχόμενου τουρισμού για την Ελλάδα με κοντά στα 7 εκατομμύρια επισκεπτών επί του συνόλου των 33 εκατομμυρίων.
Η μείωση στο κομμάτι της προσφοράς, δικαιολογείται, όπως επισημαίνουν κορυφαίοι τουριστικοί παράγοντες, από το γεγονός ότι υπήρξε μεγάλη αύξηση των προσφερόμενων θέσεων τα προηγούμενα χρόνια- ενδεικτικά η αύξηση ως προς τον προγραμματισμό των αεροπορικών το 2018 έφθασε ακόμη και το 17% και τελικά οι θέσεις που καλύφθηκαν πέρυσι στην περιφέρεια ήταν κοντά στο 9%- 10% και κοντά στο 14% για την Αθήνα. Φέτος οι αεροπορικές επιλέγουν πιο συντηρητική πολιτική «επενδύοντας» περισσότερο στην ελληνική πρωτεύουσα και λιγότερο στα περιφερειακά αεροδρόμια και παράλληλα, προσβλέποντας, σε υψηλότερες πληρότητες και άρα σε υψηλότερο περιθώριο κέρδους σε μία χρονιά έντονου ανταγωνισμού: «Είναι πολύ πιθανό η ψαλίδα της μειωμένης προσφοράς φέτος στα περιφερειακά αεροδρόμια, να καλυφθεί τελικά από τις αυξημένες πληρότητες, που είναι και το ζητούμενο, όπως μεγάλο ζητούμενο είναι να τραβήξουμε και την τουριστική σεζόν προς τα πίσω», αναφέρουν χαρακτηριστικά οι τουριστικοί φορείς. «Επιπλέον, ανάλογα με τη ζήτηση, ο προγραμματισμός των αεροπορικών στα περιφερειακά αεροδρόμια μπορεί να αλλάξει μέχρι την έναρξη της σεζόν».