Ατυπη διορία δύο μηνών έχουν πλέον οι ιδιοκτήτες οχημάτων για να τα περάσουν από τεχνικό έλεγχο (ΚΤΕΟ) προτού αρχίσουν οι μαζικές διασταυρώσεις από τα συναρμόδια υπουργεία και ξεκινήσει η ΑΑΔΕ να αποστέλλει με email τα σχετικά πρόστιμα σε όσους εντοπιστούν να μην έχουν συμμορφωθεί.
Από το φθινόπωρο -και πάντως μετά τις βουλευτικές εκλογές- θα ενεργοποιηθεί και το μέτρο της προσαύξησης των προστίμων με βάση τη φορολογική δήλωση του παραβάτη, αναφέρει το newmoney.
Οι ηλεκτρονικοί έλεγχοι για οχήματα που δεν έχουν περάσει ΚΤΕΟ θεσπίστηκαν πριν από έναν χρόνο (30 Μαρτίου 2018) με τον νόμο 4530/2018. Ενεργοποιούνται όμως με 9 μήνες καθυστέρηση, στις αρχές Ιουνίου αντί της 30ής Σεπτεμβρίου που προέβλεπε το άρθρο 55 του νόμου, λόγω τεχνικών προβλημάτων που διαπιστώθηκαν στην εφαρμογή του.
Οπως εξηγούν στο «business stories» αρμόδια κυβερνητικά στελέχη, προϋπόθεση για να ξεκινήσουν αυτές οι ηλεκτρονικές διασταυρώσεις ήταν να εκδοθεί μία Κοινή Υπουργική Απόφαση που καθορίζει τη διαδικασία, αλλά κυρίως να διασυνδεθεί το Μητρώο Οχημάτων της ΑΑΔΕ με τα αντίστοιχα του υπουργείου Μεταφορών και της Ελληνικής Αστυνομίας. Η διαδικασία σύνδεσης καθυστέρησε γιατί, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, «το μητρώο που υπήρχε στο υπουργείο Μεταφορών ήταν ακόμα σε γλώσσα προγραμματισμού COBOL και δεν μπορούσε να διασυνδεθεί με τη βάση των υπουργείων Οικονομικών και Δημόσιας Τάξης». Αυτή τη στιγμή ολοκληρώνεται η μετατροπή της βάσης δεδομένων του υπουργείου Μεταφορών και τον Μάιο θα γίνουν δοκιμαστικά τεστ προκειμένου να μπορέσει να τεθεί σε εφαρμογή η διασταύρωση από τον Ιούνιο.
Μέχρι σήμερα εκτιμάται ότι 2 εκατομμύρια παλαιά οχήματα δεν έχουν λάβει έγκριση τεχνικού ελέγχου, πολλά εκ των οποίων εμφανίζονται σε κίνηση, και άλλα που έχουν τεθεί εκτός κυκλοφορίας (π.χ. λόγω τελών) χωρίς να έχουν όμως αποσυρθεί ή διαγραφεί οριστικά.
Ο νόμος του Μαρτίου του 2018 προβλέπει την επιβολή προστίμου 150 ευρώ στους ιδιοκτήτες αν συμπληρώθηκαν 6 μήνες από την καταληκτική ημερομηνία εμπρόθεσμης διενέργειας περιοδικού τεχνικού ελέγχου – αρχικού ή επαναληπτικού. Βεβαιώνεται ταμειακά από την Εφορία και εισπράττεται κατά τις διατάξεις του Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων (μέσω Taxisnet).
Επιπλέον από το πρόστιμο και το κόστος του ελέγχου οι παραβάτες ιδιοκτήτες θα πληρώνουν και παράβολο 16 έως 65 ευρώ ανάλογα με τον χρόνο καθυστέρησης (για τον πρώτο μήνα 16 ευρώ, για 1-6 μήνες 33 ευρώ και για πάνω από 6 μήνες 65 ευρώ). Αν πάλι όμως εντοπιστούν σε επιτόπιους ελέγχους από την Τροχαία να κινούν οχήματα χωρίς να έχουν περάσει ΚΤΕΟ, το πρόστιμο φτάνει στα 400 ευρώ.
Και πρόστιμα βάσει του Ε1
Η κυβέρνηση επιμένει και για την εφαρμογή του ξεχασμένου μέτρου που προβλέπει ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας για προσαύξηση του προστίμου με βάση τα δηλωθέντα εισοδήματα. Και στην περίπτωση αυτή εφαρμοστική υπουργική απόφαση δεν έχει ακόμα υπογραφεί επειδή το ειδικό πληροφοριακό σύστημα της ΑΑΔΕ δεν αναμένεται να ολοκληρωθεί πριν τον Σεπτέμβριο ή Οκτώβριο.
Οπως λένε αρμόδιες πηγές, «το πρόβλημα δεν είναι να βγει η υπουργική απόφαση αλλά να υλοποιηθεί. Η ΑΑΔΕ ετοιμάζει την πλατφόρμα που θα βλέπει το αρχικό πρόστιμο που είναι κοινό για όλους, αλλά θα υπολογίζει και θα επιβάλλει αυτομάτως προσαύξηση ανάλογα με το ύψος του εισοδήματος». Και εξηγούν πως «αν βγάζαμε από τώρα την υπουργική απόφαση χωρίς να έχουμε διασφαλίσει την εφαρμογή, θα έρχονταν πρόστιμα στους πολίτες μετά από 5 ή και 10 χρόνια».
Από πέρυσι πάντως ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας προβλέπει διπλασιασμό του προστίμου για όσους έχουν ατομικό εισόδημα 50.000 -100.000 ευρώ ή τριπλασιασμό για πάνω από 100.000 ευρώ εισόδημα.
Σε σχέση με τον νέο ΚΟΚ, πάντως, και τις απαγορεύσεις στις «γουρούνες», ανώτατος αξιωματούχος του υπουργείου Μεταφορών έλεγε πως καμία άλλη παράταση δεν θα δοθεί στη μεταβατική διορία που είχε δοθεί ήδη από πέρυσι και εν όψει της τουριστικής σεζόν.