Η ετήσια έρευνα της paysafecard, εταιρείας με ηγετική θέση στην παγκόσμια αγορά των προπληρωμένων συναλλαγών στο διαδίκτυο, που διενεργήθηκε στη Γερμανία, την Αυστρία, την Ελλάδα, τη Μ. Βρετανία, την Ιταλία, τη Γαλλία, την Πολωνία και την Ισπανία φέρνει στο φως μια σειρά χρήσιμες απαντήσεις σχετικά με τις προτιμήσεις των Ευρωπαίων καταναλωτών που πραγματοποιούν online αγορές.
Όπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση, μεταξύ άλλων οι ερωτηθέντες κλήθηκαν να απαντήσουν για τη σχέση τους με τις διαδικτυακές πληρωμές, τη γνώμη τους για το μέλλον των συναλλαγών με μετρητά, καθώς επίσης και τις ανησυχίες τους αναφορικά με την ασφάλεια των προσωπικών δεδομένων σε διαδικτυακό περιβάλλον.
Στην ερώτηση όπου κλήθηκαν να επιλέξουν συναλλαγές με ή χωρίς μετρητά, οι Ευρωπαίοι καταναλωτές εμφανίστηκαν να προτιμούν, γενικά, την πληρωμή χωρίς τη χρήση μετρητών. Το 48,2% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι προτιμά να μην χρησιμοποιεί μετρητά, ενώ το 37,2% ανέφερε τα μετρητά ως πρώτη του επιλογή. Οι υπόλοιποι εκ των συμμετεχόντων παρέμειναν αναποφάσιστοι.
Από πλευράς ηλικιακής ομάδας, εντύπωση κάνει το γεγονός ότι η μικρότερη από αυτές (18-25 ετών) είναι αυτή που προτιμά περισσότερο τα μετρητά (48,4%), ενώ στις αμέσως επόμενες ηλικίες (26-35 ετών) η προτίμηση για συναλλαγές χωρίς μετρητά είναι ιδιαίτερα ισχυρή (53,4%).
Οι Αυστριακοί είναι αυτοί που προτιμούν περισσότερο τις συναλλαγές με μετρητά (56,4%), ενώ ακολουθούν οι Έλληνες (52%) και οι Γερμανοί (50%). Στον αντίποδα, τη μεγαλύτερη προτίμηση σε συναλλαγές χωρίς μετρητά δείχνουν οι Πολωνοί (74,8%), οι Γάλλοι (59%) και οι Ιταλοί (53.2%).
Βήμα προς το μέλλον η κατάργηση των μετρητών;
Σε χώρες όπως η Αυστρία, η Γερμανία και η Μ. Βρετανία, όπου οι πληρωμές με μετρητά είναι μέχρι στιγμής απεριόριστες, η πλειονότητα δείχνει την ισχυρή της αντίθεση στην επιβολή ανάλογων μέτρων. Το υψηλότερο ποσοστό αποδοχής τέτοιων μέτρων εμφανίζεται στη Μ. Βρετανία (24,1%), τη στιγμή που στην Αυστρία μόλις το 13,8% δείχνει να συμφωνεί.
Σε χώρες όπως η Ισπανία, η Γαλλία, η Ιταλία, η Πολωνία και η Ελλάδα, όπου σήμερα υπάρχουν κάποια όρια, οι ερωτήσεις προχώρησαν ένα βήμα παραπάνω, με τους συμμετέχοντες να καλούνται να αναφέρουν τη γνώμη τους για το ενδεχόμενο ολικής κατάργησης των συναλλαγών με μετρητά. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, μεγάλος σκεπτικισμός για μια τέτοια κίνηση καταγράφεται στη Γαλλία και την Ισπανία, με το 70,8% και το 69%, αντίστοιχα, των ερωτηθέντων να είναι αντίθετοι, ενώ πιο ανοικτοί σε ένα τέτοιο σενάριο εμφανίζονται οι πολίτες της Ελλάδας και της Ιταλίας, όπου σχεδόν οι μισοί (49,3%), και στις δύο χώρες, δηλώνουν ότι θα υποστήριζαν ένα τέτοιο μέτρο.
Εάν υπήρχε κάτι σαν τα μετρητά στο… ίντερνετ
Η επιλογή πληρωμής των διαδικτυακών συναλλαγών μέσω ενός τρόπου που θα έμοιαζε με τα μετρητά (“cash-like”) φαντάζει μάλλον ελκυστική στην πλειονότητα των Ευρωπαίων, καθώς μόλις το 18,1% από το σύνολο του δείγματος δηλώνει ότι “δεν θα χρησιμοποιούσε ποτέ κάτι τέτοιο”. Ειδικότερα στην Ελλάδα, μόλις το 14,5 των Ελλήνων χρηστών του διαδικτύου δηλώνει ότι θα ήταν αδιάφορο για μία τέτοια μέθοδο πληρωμών.
Το θέμα αυτό δείχνει να σχετίζεται με την απροθυμία, ή την αβεβαιότητα, πολλών χρηστών του διαδικτύου να εισάγουν προσωπικά δεδομένα σε online περιβάλλον. Το μεγαλύτερο ποσοστό των χρηστών (56,3%) δηλώνει ιδιαιτέρως συνετό με τη χρήση τέτοιων στοιχείων.
Οι σημαντικότερες διαφοροποιήσεις εμφανίζονται μεταξύ των Ιταλών, το 68,9% των οποίων ισχυρίζεται ότι αντιμετωπίζει με μεγάλη σύνεση την εισαγωγή προσωπικών δεδομένων στο διαδίκτυο, και των Γάλλων, οι οποίοι απαντούν το ίδιο σε ποσοστό μόλις 35%. Ένας μεγάλος αριθμός Ελλήνων δείχνει να ανησυχεί με την ασφάλεια των δεδομένων στο διαδίκτυο. Πιο συγκεκριμένα, το 57,9% δηλώνει ότι εξετάζει πολύ προσεκτικά το πού κοινοποιεί τέτοιες ευαίσθητες πληροφορίες, ενώ το 18,1% απαντά ότι μοιράζεται πληροφορίες σχετικά με κάρτες / τραπεζικούς λογαριασμούς και άλλα προσωπικά δεδομένα, αλλά αισθάνεται μία σχετική ανησυχία όταν κάνει κάτι τέτοιο.
Στη ερώτηση για το λόγο για τον οποίο δεν θα προχωρούσε σε μία αγορά μέσω διαδικτύου, το 47,9% όλων των συμμετεχόντων ανέφερε ως τον κυριότερο λόγο μια “γενική ανησυχία για θέματα ασφαλείας”, ενώ το 32,9% σημείωσε την αδυναμία επιλογής του τρόπου πληρωμής που θα επιθυμούσε. Οι Έλληνες, οι Πολωνοί, οι Αυστριακοί και οι Γερμανοί εμφανίζονται πιο επιρρεπείς στο να αποφύγουν μια online πληρωμή σε περίπτωση που δεν ικανοποιούνται όλα τα προσωπικά τους κριτήρια σε σχέση με την ασφάλεια, την αξιοπιστία και τον επιθυμητό τρόπο πληρωμής.
Σχολιάζοντας τα αποτελέσματα της έρευνας, ο κ. Udo Müller, CEO στην paysafecard επισημαίνει τα εξής: “Όταν ένα διαδικτυακό κατάστημα προσφέρει δυνατότητα πληρωμής μέσω paysafecard, είναι σαφές ότι δίνει ακόμη περισσότερες επιλογές στους καταναλωτές.
Από την εμπειρία που έχουμε αποκομίσει μέχρι σήμερα από όλους τους συνεργάτες μας, αυτό έχει ως αποτέλεσμα τη σημαντική αύξηση των αγορών και την αντίστοιχη μείωση των ακυρωμένων συναλλαγών. Η paysafecard αποτελεί το μέσο διαδικτυακών πληρωμών το οποίο είναι πιο κοντά στη χρήση μετρητών: δεν απαιτείται εισαγωγή προσωπικών δεδομένων, δεν υπάρχει κίνδυνος κατά την εκτέλεση της συναλλαγής και δεν υπάρχει κόστος. Το ότι τέσσερις στους πέντε ερωτηθέντες επιθυμούν ακριβώς αυτό, δείχνει απολύτως συνεπές με την εξαιρετικά επιτυχημένη πορεία της paysafecard σε 43 χώρες, σε ολόκληρο τον κόσμο”.
Η έρευνα διεξήχθη από το ινστιτούτο ερευνών „marketagent” για λογαριασμό της paysafecard.