Σε περιόδους κρίσεων, αβεβαιότητας αλλά και μετασχηματισμών, οι επιχειρήσεις έχουν περισσότερη ανάγκη από καινοτόμους μάνατζερ…
Όταν ο Bill Gates καθιέρωνε στη Microsoft το τμήμα παραγωγής ιδεών και το επάνδρωνε με καλοπληρωμένους νέους ανθρώπους, στην ουσία τι έκανε;
Πολύ απλά επένδυε σ’ αυτή την έννοια που ο μεγάλος Joseph Alois Schumpeter είχε αποκαλέσει «δημιουργική καταστροφή» και η οποία είναι ο θεμέλιος λίθος της καινοτομίας.
Του Αθαν. Χ. Παπανδρόπουλου
Στην Microsoft, κάθε χρόνο, παρελαύνουν από τη διοίκησή της πάνω από 50.000 νέες ιδέες επί παντός του επιστητού. Ε, λοιπόν, κάποιες από αυτές μεταφράζονται σε υλικό ή άυλο προϊόν ή ακόμα και σε διαδικασία και αποφέρουν χρήμα «Επαναστατικό χρήμα», αναφέρει ο Alvin Toffler σε τελευταίο βιβλίο του με τον ίδιο τίτλο.
Γιατί τα γράφω όλα αυτά; Πολύ απλά για να καταδείξω ότι στις επιχειρήσεις, τις κοινωνίες, τους οργανισμούς, τις οικογένειες, , υπάρχουν οι «οραματιστές», οι άνθρωποι της δημιουργικής καταστροφής, αλλά και οι «λάτρεις της λεπτομέρειας», οι «υπηρέτες των κανόνων», όπως και οι θεματοφύλακες της ακινησίας. Αυτοί που κλείνουν μάτια και αυτιά μπροστά σε οποιαδήποτε αλλαγή.
Προκειμένου δε για μίαν επιχείρηση, είναι πλέον επαρκώς παραδεκτό ότι ο «λάτρης της λεπτομέρειας» απορρίπτει τον «οραματιστή», ο «ιδεολόγος» απεχθάνεται την ατέρμονα ανάλυση και ο ατομιστής θεωρεί τα αιτήματα μιας ομάδας ως την έσχατη σπατάλη χρόνου. Τα άτομα αυτά με πολύ απλά λόγια δεν μπορούν να συνεργασθούν χωρίς βοήθεια.
Έτσι, ο ανήσυχος μάνατζερ, που υποστηρίζει με επιτυχία τις καινοτομίες, σκέφτεται με ποιόν τρόπο μπορεί να φέρει τις διαφορετικές απόψεις σε αντιπαράθεση, στο πλαίσιο μιας παραγωγικής διαδικασίας, που ονομάζουμε δημιουργική τριβή.
Ένας τέτοιος μάνατζερ καταλαβαίνει ότι κάθε άνθρωπος σκέφτεται με διαφορετικό τρόπο: αναλυτικό ή ενστικτώδη, εννοιολογικό ή εμπειρικό, κοινωνικό ή ανεξάρτητο, καθοδηγούμενο από τη λογική ή τις αξίες.
Καταστρώνει σκόπιμα μια πλήρη σειρά μεθόδων και προοπτικών στον οργανισμό του – ανεξάρτητα αν ο οργανισμός αυτός είναι μια ομάδα, μια ομάδα έργου ή μια ολόκληρη εταιρία – και καταλαβαίνει ότι οι άνθρωποι με διαφορετικό επίπεδο γνώσεων πρέπει να σέβονται τον τρόπο σκέψης των άλλων.
Ο μάνατζερ αυτός καθορίζει τους βασικούς κανόνες της συνεργασίας, για να υπάρχει πειθαρχία στη δημιουργική διαδικασία. Μόνον έτσι προκύπτουν και αποτελέσματα.
Πάνω από όλα ο μάνατζερ που θέλει να ενθαρρύνει τις καινοτομίες στον οργανισμό του, πρέπει να εξετάζει τι κάνει ο ίδιος για να προωθήσει ή να ανακόψει τη δημιουργική τριβή. Πρέπει απαραιτήτως όμως να πιστεύει και στην καινοτομία, είτε αυτή είναι τεχνική, είτε διοικητική, είτε τέλος λειτουργική.
Στη διάρκεια πολλών χρόνων επιχειρηματικού ρεπορτάζ, έχω γνωρίσει και παρατηρήσει πολλούς μάνατζερ που γνωρίζουν πώς να αξιοποιούν τη δημιουργική τριβή.
Για να δημιουργήσουν νέες ιδέες και προϊόντα, οι μάνατζερ αυτού του είδους φροντίζουν να φέρνουν κοντά ένα πλήθος προσώπων, με διαφορετικές ιδέες και αντιλήψεις, πλην όμως με κοινούς στόχους.
Κατά κανόνα δε, μέσα από αντιπαραθέσεις, γόνιμες ανταλλαγές απόψεων και εκτιμήσεων και αποφασιστικές αναλήψεις ευθυνών, εκτελεστικών και άλλων, προκύπτουν καινοτόμες πρωτοβουλίες, που οι συνηθισμένοι στην ακινησία μάνατζερ μόνον μέσω συνωμοτικών θεωρήσεων προσπαθούν να ερμηνεύσουν.
Χωρίς επιτυχία βέβαια, γιατί πάντα η πραγματικότητα είναι αυτή που είναι και εκδικείται όσους την αγνοούν ή ακόμα χειρότερα την προσβάλλουν.
Κάθε νέο εγχείρημα είναι εύθραυστο. Ακόμη και αν τα έσοδα αυξάνονται (και θα πρέπει να αυξάνονται), το πιθανότερο είναι ότι η εταιρεία σου δε θα έχει ακόμη ισοσκελίσει την απόδοσή της. Για να τα καταφέρεις σε αυτή την ασταθή περίοδο, βεβαιώσου ότι γνωρίζεις καλά αυτά τα τρία πράγματα:
• Πόσο χρονικό περιθώριο έχεις για τo εγχείρημά σου; Οι επιχειρήσεις αποτυγχάνουν γιατί ξεμένουν από ρευστό. Αν γνωρίζεις επακριβώς πόσους μήνες ή μέρες έχεις για το εγχείρημα, θα διαχειριστείς καλύτερα τα κόστη και τη χρηματοδοτική στρατηγική.
• Γιατί το κάνεις; Η επιτυχία απαιτεί σκληρή δουλειά και διαρκή επαγρύπνηση. Εάν εσύ δε γνωρίζεις ακριβώς γιατί αξίζει αυτή η προσπάθεια, το ίδιο θα συμβεί και με τους χρηματοδότες σου.
Ποια είναι τα δύο πιο κρίσιμα θέματα; Προσδιόρισε με ακρίβεια ποια είναι τα δύο θέματα στα οποία πρέπει να δώσεις βαρύτητα. Μπορεί να μην είναι τα πιο επείγοντα, αλλά είναι εκείνα από τα οποία θα εξαρτηθεί η επιτυχία του εγχειρήματός σου.