Σε καθεστώς οικονομικής ασφυξίας, με ανυπολόγιστες συνέπειες στο ήδη αποδεκατισμένο συγκοινωνιακό τoυς έργο, οδηγεί η κυβέρνηση τις οδικές συγκοινωνίες, λίγο πριν την μαζική έλευση του ηλεκτρονικού κομίστρου που αντιμετωπίζεται ως μαγικό ραβδί για να αντιστρέψει από τον κατήφορο τα μέσα μεταφοράς.
Με την θηλιά στο λαιμό βρίσκεται εδώ και λίγες μέρες, η ΟΣΥ που διαχειρίζεται τα λεωφορεία και τα τρόλεϊ, μετά την απόρριψη αιτήματος από το δημόσιο, να καλύψει έλλειμμα ύψους 32 εκ. ευρώ. Η απόφαση του υπουργείου Οικονομικών να μην συμμετάσχει για πρώτη φορά, στην αύξηση μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας, όπως εκφράστηκε προ ημερών στην γενική συνέλευση των μετόχων, σε συνδυασμό με το έλλειμμα διοίκησης που υπάρχει από την Άνοιξη στην ΟΣΥ, καθιστούν εξαιρετικά δυσχερή τη λειτουργία της παρά τις πυροσβεστικές προσπάθειες του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών. Πρακτικά, η πρόσφατη απόφαση της γενικής συνέλευσης ενεργοποιεί ακόμη και την υπαγωγή της εταιρείας στο άρθρου 47 του ν.2190/1920, του πτωχευτικού κώδικα. Ωστόσο πληροφορίες αναφέρουν ότι το υπουργείο Υποδομών σε συνεργασία με τον ΟΑΣΑ, σκοπεύουν να αντιμετωπίσουν με λογιστικό τρόπο την τρύπα της ΟΣΥ.
Αρμόδιες πηγές υποστηρίζουν ότι θα μειωθεί ισόποσα το μετοχικό κεφάλαιο και ο αριθμός των μετοχών, πρακτική που έχει υλοποιήσει και στο παρελθόν η εταιρεία. Μόνο που με τον τρόπο αυτό απομειώνεται συνεχώς η αξία της εταιρείας, αποδεικνύοντας το βαθύ τέλμα, στο οποίο έχουν περιέλθει οι συγκοινωνίες. Άλλωστε, πέρα από τους αριθμούς και τις λογιστικές καταστάσεις, την πραγματική εικόνα του δημόσιου μεταφορικού έργου, αντιμετωπίζουν καθημερινά οι επιβάτες και οι εργαζόμενοι, στο δρόμο.
Χωρίς ανταλλακτικά
Η έλλειψη ανταλλακτικών που συνεχίζει να κρατά καθηλωμένα τα οχήματα στα αμαξοστάσια, οι πολύωρες ώρες αναμονής στις στάσεις, ο γερασμένος στόλος και οι κινητοποιήσεις των εργαζομένων απέναντι στην απαξίωση των μέσων μεταφοράς, πλήττουν την εικόνα των ΜΜΜ και ενισχύουν το αίσθημα απαξίωσης. Μόνο 800 λεωφορεία από τα 2.000 που είναι ο στόλος της ΟΣΥ, βγαίνουν καθημερινά στο δρόμο ενώ καθημερινά δημοφιλείς γραμμές με μεγάλο επιβατικό έργο, βρίσκονται αντιμέτωπες με την έλλειψη λεωφορείων.
“Υπάρχουν γραμμές με μεγάλη επιβατική κίνηση όπως το Κηφισός-Κέντρο που από 14 λεωφορεία που έπρεπε να έχουμε, στο δρόμο βγαίνουν από 1 έως 3”, αναφέρουν οι εργαζόμενοι, οι οποίοι θεωρούν ότι η κυβέρνηση έχει αφήσει στην τύχη τους, τους συγκοινωνιακούς φορείς.
Η έλλειψη οχημάτων εξηγεί και την πολύωρη αναμονή στις στάσεις που σε κάποια δρομολόγια (π.χ Αθήνα -Πέραμα, Ελευσίνα-Αθήνα κ.α) φτάνει από 1,5 έως 2 ώρες! Αυτό οδηγεί σε απόγνωση τους επιβάτες, με αποτέλεσμα τα κρούσματα διαπληκτισμών και χειροδικιών με τους οδηγούς να καταλήγουν με μεγάλη συχνότητα τους τελευταίους μήνες, στα αστυνομικά τμήματα.
Φέτος, το συνολικό έλλειμμα και για τις δύο εταιρείες του ΟΑΣΑ (ΟΣΥ, ΣΤΑΣΥ) έχει υπολογιστεί να φτάσει τα 58 εκατ. Ευρώ. Οι εκτιμήσεις μιλούν για συντηρητικές προβλέψεις καθώς θεωρείται ότι θα αναθεωρηθούν επί τα χείρω.
Τέλειωσαν τα λεφτά
Από τα τέλη Μαίου η οικονομική διευθύντρια της ΟΣΥ έχει επισημάνει με έγγραφό της, την κάλυψη του προϋπολογισμού του 2017 στον τομέα των ανταλλακτικών και αναλώσιμων.
Οι οικονομικές υπηρεσίες δήλωναν πλήρη αδυναμία να καλύψουν τις απαιτήσεις προμηθειών. Το πρόβλημα όμως, δεν είναι μόνο ότι δεν υπάρχουν λεφτά αλλά ότι οι προμηθευτές αδυνατούν να χορηγήσουν ανταλλακτικά, από την στιγμή που η ΟΣΥ δεν μπορεί να ανταποκριθεί σε παλαιότερες υποχρεώσεις της.
Σύμφωνα με πληροφορίες, αυτός είναι και ο λόγος που έχει μπλοκάρει πρόσφατη έκτακτη επιχορήγηση, ύψους 2 εκ. ευρώ από τον ΟΑΣΑ, προς την ΟΣΥ σε μια προσπάθεια του Οργανισμού να αμβλύνει τις επιπτώσεις που δημιουργεί η καθήλωση των λεωφορείων στα αμαξοστάσια. Το ποσό έσπασε σε τρεις δόσεις των 700.000 ευρώ, ωστόσο οι νέες προμήθειες δεν έγιναν ποτέ καθώς οι προμηθευτές ζητούν επιτακτικά να μπουν σε διακανονισμό οι παλιές οφειλές.
Εκτινάχθηκαν στα 341 εκ. οι οφειλές των υπουργείων
Η αδυναμία των Οδικών Συγκοινωνιών, να έχουν μια αξιοπρεπή παρουσία στο μεταφορικό τους έργο, έχει τεράστιο αντίκτυπο στην προσπάθεια εκσυγχρονισμού και βελτίωσης του συγκοινωνιακού έργου που έχει ξεκινήσει την τελευταία τριετία, ο ΟΑΣΑ. Πρώτα με το δίκτυο της τηλεματικής και εσχάτως με το ηλεκτρονικό εισιτήριο, ο Οργανισμός αποκτά όλα τα σύγχρονα εργαλεία για να αντιμετωπίσει τις βαθιές πληγές του: τα μεγάλα ποσοστά εισιτηριοδιαφυγής αλλά και το έλλειμμα εμπιστοσύνης του επιβατικού κοινού. Η λαθρεπιβίβαση κοστίζει ετησίως στις συγκοινωνίες περί τα 60 εκ. ευρώ. Εάν υπολογιστούν και οι τεράστιες απώλειες που έχουν συγκοινωνίες από την στάση πληρωμής του δημοσίου και την χορήγηση εκπτωτικών εισιτηρίων σε ανέργους, ένστολους, μαθητές και άλλες ευαίσθητες κοινωνικά ομάδες, τότε γίνεται αντιληπτό γιατί η εικόνα των μέσων μεταφοράς εμφανίζεται σταθερά ελλειμματική. Ο λογαριασμός του ΟΑΣΑ από τα υπουργεία (Οικονομικών, Εργασίας, Παιδείας κ.α) έχει σκαρφαλώσει ήδη στα 341 εκατ. ευρώ, αν υπολογιστούν και οι οφειλές από τις αρχές του έτους.
Σύμφωνα με κ. Απόστολο Ραφτόπουλο, Πρόεδρο των Τεχνικών και Εργαζομένων του ΟΑΣΑ, τα προβλήματα στο επιβατικό έργο δυσχεραίνει και η έλλειψη προσωπικού. «Οι τελευταίες προσλήψεις έγιναν πριν δέκα χρόνια και από τότε έχει φύγει το 50% των εργαζομένων από τους οποίους το 70% είναι οδηγοί. Η κυβέρνηση δεν μας βλέπει γιατί δεν ακούει το αίτημα για προσλήψεις».
Σε ότι αφορά το γερασμένο στόλο, στο υπουργείο Υποδομών και τον ΟΑΣΑ, υποστηρίζουν ότι είναι ένα θέμα που πρόκειται να αντιμετωπιστεί. Ωστόσο μέχρι στιγμής μόνο σενάρια υπάρχουν, παρά το γεγονός ότι η περιφέρεια Αττικής έχει χορηγήσει κονδύλι 30 εκ. ευρώ για την αγορά 92 λεωφορείων. Στο σχεδιασμό, όπως αναφέρουν πληροφορίες, είναι μία ενιαία προμήθεια με τον Οργανισμό Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης για 1.900 λεωφορεία. Ωστόσο λόγω του υψηλού κόστους που υπολογίζεται σε 700 εκατομμύρια ευρώ (!) θεωρείται εκ των πραγμάτων εξαιρετικά δύσκολη στην υλοποίησή της, μολονότι διερευνώνται διάφορα χρηματοδοτικά εργαλεία (πακέτο Γιούνκερ κ.α). Χωρίς αποτελέσματα φαίνεται να κινούνται και οι επαφές που είχαν το προηγούμενο διάστημα στον ΟΑΣΑ και με κατασκευαστικές εταιρείες (MAN κ.α), για την προμήθεια οχημάτων με leasing.
Στην μεγάλη οικονομική χιονοστιβάδα που έχει πέσει πάνω από την ΟΣΥ, προστίθεται η ανυπαρξία διοίκησης, η οποία σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες τελεί υπό παραίτηση από τον περασμένο Μάιο. Η επιλογή του υπουργού Υποδομών κ. Χρίστου Σπίρτζη να τοποθετήσει στο τιμόνι της ΟΣΥ, τον κ. Γιώργο Αναγνωστόπουλο κρίνεται ανεπαρκής με τους φορείς των συγκοινωνιών να υποστηρίζουν ότι είναι θέμα χρόνου η αντικατάστασή του. Δεν είναι τυχαίο ότι στην αγορά κυκλοφορούν ήδη ονόματα από την αγορά του σιδηροδρόμου. Ο ίδιος σε τηλεφωνική μας επικοινωνία, διαψεύδει ότι έχει παραιτηθεί, παρά το γεγονός ότι «παραιτημένος» από καιρό, εμφανίζεται σε εργαζόμενους και συνδικαλιστές. Από τον κ. Αναγνώστοπουλο έχει πάντως αφαιρεθεί η αρμοδιότητα για την υπογραφή της συλλογικής σύμβασης, την οποία χειρίστηκε επί 1,5 χρόνο, εκδίδοντας εννέα διαφορετικά σχέδια. Την υπογραφή της συλλογικής σύμβασης έχει αναλάβει πλέον ο Γενικός Γραμματέας του υπουργείου Υποδομών κ. Θάνος Βούρδας.