Η Γερμανίδα καγκελάριος Angela Merkel που είχε διακόψει τη δουλειά της μέχρι τη συμφωνία για σχηματισμό νέας κυβέρνησης, τώρα είναι σε καλό δρόμο για να ξεκινήσει την τέταρτη θητεία της.
Η απειλή του Προέδρου Donald Trump για τα ευρωπαϊκά αυτοκίνητα, η παγκόσμια ώθηση των επενδύσεων της Κίνας και οι εκκλήσεις του Emanuel Macron για μια πιο κλειστή ευρωζώνη απαιτούν μια γερμανική απάντηση, μετά από περισσότερο από πέντε μήνες πολιτικού αδιεξόδου. Η Merkel, 63 ετών, αναμένεται να μιλήσει δημόσια τη Δευτέρα για την ψήφο του Σοσιαλδημοκρατικού Κόμματος να συμμετάσχει σε μια νέα κυβέρνηση υπό την ίδια.
“Η Ευρώπη δεν μπορεί να προχωρήσει χωρίς τη Γερμανία”, δήλωσε ο Holger Schmieding, επικεφαλής οικονομολόγος της τράπεζας Berenberg.
Ενώ ένας ανανεωμένος τετραετής συνασπισμός των δύο μεγαλύτερων κομμάτων της Γερμανίας προτείνει τη συνέχεια, οι παγκόσμιες προκλήσεις επιταχύνουν τις εξελίξεις και η επόμενη κυβέρνηση – ίσως η τελευταία της Μέρκελ – μπορεί να είναι πιο αποδιοργανωμένη από την προηγούμενη, σε μια σειρά θεμάτων:
Εμπορικός πόλεμος
Οι δασμοί του Trump για τις εισαγωγές χάλυβα και αλουμινίου απειλούν να πλήξουν σκληρά τη Γερμανία, τον μεγαλύτερο εξαγωγέα της Ευρώπης και που επικρίνεται συχνά για το εμπορικό της πλεόνασμα. Με την τοποθέτηση της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας στο στόχαστρο του, ο πρόεδρος των ΗΠΑ διευρύνει την επίθεσή του στο γερμανικό κατασκευαστικό τομέα. Η Μέρκελ έχει στραφεί στην Κίνα και την Ιαπωνία αναζητώντας συμμάχους για ελεύθερο εμπόριο, μια εξέλιξη που μπορεί να εντατικοποιηθεί. Η καγκελαρία του Βερολίνου λέει ότι η Merkel έχει επανειλημμένα κάνει την εμπορική της στάση σαφή στον Trump και δεν θα αποφύγει να υποστηρίξει τα αντίποινα της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Κινεζικές επενδύσεις
Η Μέρκελ θεωρεί την αναπτυσσόμενη οικονομική δύναμη της Κίνας ως μία από τις προκλήσεις του αιώνα και την κύρια ανησυχία της στην παγκόσμια σκηνή, σύμφωνα με ένα πρόσωπο εξοικειωμένο με την σκέψη της, που ζήτησε να μην ταυτοποιηθεί. Στο πλαίσιο του συμφώνου συνασπισμού, η Μέρκελ σχεδιάζει να μετατρέψει το υπουργείο Οικονομικών της Γερμανίας σε πλατφόρμα για την επιτήρηση των κινεζικών επενδύσεων, όπως φαίνεται από το μερίδιο 9 εκατομμυρίων δολαρίων του Li Shufu στην εταιρεία Daimler AG της Mercedes-Benz.