Τα “τελευταία ανοικτά δημοσιονομικά μέτωπα” αναμένεται να τεθούν επί τάπητος στο Euroworking Group της Πέμπτης, σύμφωνα με ελληνικές πηγές. Ο λόγος για τις διαφωνίες μεταξύ του ελληνικού διαπραγματευτικού επιτελείου και των δανειστών αναφορικά με την “αξία” του δημοσιονομικού χώρου, αναφέρει το capital.gr.
Οι εν λόγω διαφωνίες σύμφωνα με τις ίδιες ελληνικές πηγές θα επιχειρηθεί να “γεφυρωθούν” μέσα από 2 κινήσεις:
-με ανακατανομή των κονδυλίων όπως αυτά εγγράφονται στο προσχέδιο Προϋπολογισμού στις παροχές/αντίμετρα που σχεδιάζει η κυβέρνηση για το 2019. Δίδεται έμφαση στις παρεμβάσεις που έχουν αναπτυξιακό αποτύπωμα, στο οποίο δίδουν πολύ μεγάλη έμφαση οι δανειστές και
-με πιθανές περικοπές άλλων δαπανών, περιλαμβανομένου και του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, με την αιτιολογία ότι και πέρυσι δεν δαπανήθηκε εξολοκλήρου, με αποτέλεσμα απλά στο τέλος του έτους να τροφοδοτεί τα υπερ-πλεονάσματα.
Τα σενάρια
Μια σειρά από εναλλακτικά σενάρια έχουν κοστολογηθεί από τις υπηρεσίες της Κομισιόν και από την ελληνική πλευρά. Αυτό που επιχειρείται είναι να “πριμοδοτηθούν” τα μέτρα τα οποία θεωρούνται ότι έχουν αναπτυξιακό χαρακτήρα, δηλαδή αυτά που επιβεβαιώνουν την πρόβλεψη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ότι ο ρυθμός ανάπτυξης το 2019 και το 2020 μπορεί αντί για 2% του ΑΕΠ (στο σενάριο περικοπής συντάξεων και εφαρμογής των αντιμέτρων του 2017) να φτάσει έως το 2,3% του ΑΕΠ. Και τούτο διότι έτσι μειώνεται η ανάγκη για πρόσθετες περικοπές από άλλες πηγές για να βγει ο “λογαριασμός”.
Υπενθυμίζεται ότι το σενάριο ανάπτυξης 2% του ΑΕΠ το πρωτογενές πλεόνασμα σε όρους δανειακής σύμβασης με τον ESM υπολογίζεται για το 2019 στο 3,9% του ΑΕΠ έναντι 4,2% του ΑΕΠ που έβλεπε η ελληνική κυβέρνηση στο Προσχέδιο (βασιζόμενη σε ρυθμό ανάπτυξης 2,5% το 2019).
Αυτή λοιπόν η “ψαλίδα” της τάξης των 300 εκατομμυρίων ευρώ περίπου που χωρίζει τις 2 πλευρές θα επιχειρηθεί να κλείσει την Πέμπτη. Διαφορετικά το θέμα θα οδεύσει σε επίπεδο Eurogroup την προσεχή Δευτέρα, με τέλος χρόνου την 21η Νοεμβρίου όταν η κυβέρνηση θα πρέπει να καταθέσει τον Προϋπολογισμό στη Βουλή και η Κομισιόν να ανακοινώσει την έκθεσή της.
Οι ρήτρες
Πέρα από το δημοσιονομικό κομμάτι της συμφωνίας υπάρχει και το “θεσμικό”. Συνδέεται με το αν θα υπάρξει αναβολή ή μόνιμη νομική διευθέτηση στο θέμα των συντάξεων ( δηλαδή της κατάργησης της προσωπικής διαφοράς στις παλιές συντάξεις από 1/1/2019). Την αναβολή επανέφερε εκ νέου χθες το Bloomberg, επικαλούμενο σε δημοσίευμά του πηγές με γνώση της γερμανικής θέσης.
Πάντως, ελληνικές πηγές αναφέρουν ότι δεν τίθεται θέμα αναβολής αλλά μόνιμης διευθέτησης (ή όχι) του ζητήματος. Την ίδια στάση κρατούν εδώ και καιρό και πηγές της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, λέγοντας ότι το θέμα πρέπει να διευθετηθεί με μόνιμο τρόπο.
Παράλληλα, πηγές των Θεσμών μιλούν εδώ και καιρό και για κόφτη/ρήτρες οι οποίες θα περιέχονται στην τελική πολιτική. Αυτές οι ρήτρες ζητείται να διασφαλίζουν ότι τα επόμενα χρόνια εάν η κυβέρνηση δεν επιτυγχάνει το στόχο του 3,5% του ΑΕΠ θα οφείλει να λαμβάνει πρόσθετα μέτρα.
Πιέσεις για συμφωνία
Πάντως μετά και το χθεσινό “όχι” της Ιταλίας σε αλλαγές επί του προϋπολογισμού του 2019, εντείνεται η ανάγκη εύρεσης άμεσης λύσης για το ελληνικό ζήτημα. Και τούτο διότι το επόμενο Eurogroup θα πρέπει να συζητήσει πλέον τη διαδικασία ενεργοποίησης, για πρώτη φορά, του μηχανισμού κυρώσεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Παράλληλα εντείνεται και το μέτωπο του Brexit μετά τη συμφωνία που επιτεύχθηκε μεταξύ Βρετανίας και ΕE σε τεχνικό επίπεδο και πλέον πρέπει να “περάσει” από το εσωτερικό της βρετανικής πολιτικής σκηνής.
Η Ενισχυμένη Εποπτεία
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεν ολοκληρώνει μόνο την έκθεση για τον ελληνικό προϋπολογισμό αλλά και για την 1η έκθεση της Ενισχυμένης Εποπτείας με τις διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις οι οποίες πρέπει να υλοποιηθούν ανά τρίμηνο. Η πρώτη έκθεση αφορά στις επιδόσεις της χώρας έως και το τέλος Σεπτεμβρίου (καταγράφοντας ήδη αρκετές υστερήσεις).
Ωστόσο, η δεύτερη έκθεση που έχει προγραμματιστεί να κάνει τον απολογισμό του 2018 είναι αυτή που θεωρείται η πλέον κρίσιμη και δύσκολη. Συνδέεται (εξαρχής) με την ενεργοποίηση των παρεμβάσεων στο χρέος που συνδέονται με την υλοποίηση των προαπαιτούμενων που αποφάσισε το Eurogroup.
Σύμφωνα με τον Επικεφαλής του Γραφείου Προϋπολογισμού της Βουλής Φραγκίσκο Κουτεντάκη μία μη ενεργοποίηση των παρεμβάσεων αυτών θα έχει ιδιαίτερα αρνητική σημασία και για τις αγορές.
Kατά τη χθεσινή παρουσίαση της τριμηνιαίας έκθεσης, έδωσε ειδική σημασία και στο θέμα των νέων διεκδικήσεων δημοσίων υπαλλήλων και συνταξιούχων, εκτιμώντας ότι μπορεί να πυροδοτήσει νέες δημοσιονομικές πιέσεις το επόμενο διάστημα, μία ανησυχία την οποία συμμερίζονται και οι θεσμοί. Έκρουσε επίσης τον κώδωνα και για δημοσιονομικούς κινδύνους λόγω του εκλογικού κύκλου αλλά και προέβλεψε ότι το πρωτογενές πλεόνασμα του 2018 μπορεί – αν δεν αλλάξει η σημερινή τάση στην εκτέλεση του προϋπολογισμού – να φτάσει στο 4,5% του ΑΕΠ αφήνοντας ένα σημαντικό περιθώριο για την διανομή μερίσματος και φέτος (αποδεικνύοντας και την υπερβολική αφαίμαξη της αγοράς).