Προχωρά άμεσα η μείωση του κατώτατου ορίου συναλλαγών για αγορές “tax free” από τα 120 στα 50 ευρώ, ώστε να βρίσκεται πολύ κοντά στο μέσο όρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Αυτό ανέφερε ο γενικός γραμματέας Δημοσίων Εσόδων Γ. Πιτσιλής σε ενημερωτική εκδήλωση που διοργάνωσε η γενική διεύθυνση Τελωνείων και Ε.Φ.Κ., χθες το απόγευμα, στο Μέγαρο του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς.
Στην εκδήλωση παρουσιάστηκαν οι προκλήσεις και τα οφέλη του Ενωσιακού Τελωνειακού Κώδικα στην επιχειρηματικότητα και το εμπόριο και χαιρετισμό απηύθυναν η γενική διευθύντρια Τελωνείων και Ε.Φ.Κ., Ε. Γιαλούρη, ο πρόεδρος του Ε.Β.Ε.Π., Β. Κορκίδης και ο πρόεδρος του Πανελληνίου Συνδέσμου Εφοδιαστών Πλοίων – Π.Σ.Ε.Π.Ε., Ν. Μαυρίκος.
Όπως αναφέρεται σε ανακοίνωση του επιμελητηρίου, ο Ενωσιακός Τελωνειακός Κώδικας θεσπίσθηκε με τον Κανονισμό (Ε.Ε.) 952/2013 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου.
Από 1ης Μαΐου 2016 αντικαθιστά τον προηγούμενο Κοινοτικό Τελωνειακό Κώδικα και ολοκληρώνει το νομοθετικό πλαίσιο μέσα στο οποίο λειτουργεί και θα λειτουργήσει στο μέλλον η τελωνειακή νομοθεσία για τα εισαγόμενα και εξαγόμενα εμπορεύματα σε όλα τα κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Ο κ. Γ. Πιτσιλής, υπογράμμισε: «με ορίζοντα πλήρους εφαρμογής το 2020, ο Κώδικας έρχεται να ανταποκριθεί στις ανάγκες του σύγχρονου διεθνούς εμπορίου και των οικονομικών παραγόντων που εμπλέκονται σε αυτό, οι οποίες συνίστανται στην ταχύτητα και απλούστευση των διαδικασιών, τη μείωση και καλύτερη στόχευση των ελέγχων, την ενεργότερη συμμετοχή των εξουσιοδοτημένων οικονομικών φορέων στις διαδικασίες, τη μείωση του κόστους τελωνισμού και των εγγυήσεων και σύντομα στο περιβάλλον χωρίς χαρτί, με πλήρη ανάπτυξη των εφαρμογών πληροφορικής» και συμπλήρωσε λέγοντας πως, «τα ανωτέρω είναι μέρος ενός ευρύτερου επανασχεδιασμού των στόχων και του έργου της Γ.Γ.Δ.Ε., η οποία από τις αρχές του έτους μεταβαίνει σε νέο σχήμα και θα είναι Ανεξάρτητη. Στο επιχειρησιακό Σχέδιο της Γ.Γ.Δ.Ε. που παρουσιάσαμε πριν μερικούς μήνες διατυπώνουμε αναλυτικά τους επιχειρησιακούς στόχους μας και το έργο που φιλοδοξούμε να παραχθεί.
Συνοπτικά, θα ήθελα, να αναφέρω τους εξής στόχους:
α. διευκόλυνση εμπορίου (σύσταση Επιτροπής Διευκόλυνσης του Εμπορίου, δημιουργία Ενιαίας Ηλεκτρονικής Θυρίδας, ενίσχυση εμπορίου σε τουριστικές περιοχές, καθώς προχωρά άμεσα η μείωση του κατώτατου ορίου συναλλαγών για αγορές “tax free” από τα 120 στα 50 ευρώ, ώστε να βρίσκεται πολύ κοντά στο μέσο όρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.),
β. πάταξη λαθρεμπορίου (δημιουργία Συντονιστικού Κέντρου, προμήθεια 10 x-ray scanners, καθώς την Πέμπτη θα πραγματοποιηθεί η παρουσίαση των εταιρειών, που ενδιαφέρονται για το διαγωνισμό τοποθέτησής τους, παρουσία υπηρεσιακών στελεχών από όλες τις συναρμόδιες υπηρεσίες δίωξης κ. ά),
γ. πάταξη φοροδιαφυγής. Σε αυτό το πλαίσιο, ανακοίνωσε τη νέα διαδικασία συλλογής πληροφοριών στους τελωνειακούς σταθμούς της χώρας, καθώς η αρχή έγινε στον Προμαχώνα, όπου μεικτά κλιμάκια τελωνειακών και εφοριακών υπαλλήλων ξεκίνησαν, σε δειγματοληπτική βάση τη λήψη αντιγράφου παραστατικού διακίνησης προϊόντων.
Στον βασικό στόχο του Κώδικα που είναι η διευκόλυνση του εμπορίου, με γνώμονα την απλοποίηση, την εξυπηρέτηση και την ταχύτητα διεκπεραίωσης των τελωνειακών διαδικασιών, καθώς επίσης και στις δράσεις της Τελωνειακής Υπηρεσίας αναφέρθηκε η κα Ε. Γιαλούρη, η οποία τόνισε: «στις αρχές του 2017, τα τελωνεία θα λειτουργούν σε ένα πλήρες ηλεκτρονικό περιβάλλον, τόσο για την εισαγωγή, όσο και την εξαγωγή και όλες οι συναλλαγές, είτε πρόκειται για πληρωμή, είτε για επιστροφή ποσών θα γίνονται υποχρεωτικά με ηλεκτρονικό τρόπο.
Οι απλουστευμένες διαδικασίες εισαγωγών – εξαγωγών, καθώς και τα πλεονεκτήματα του Εγκεκριμένου Οικονομικού Φορέα ενισχύονται και αποτελούν κεντρικό σημείο αναφοράς του Ενωσιακού Τελωνειακού Κώδικα».
Στον χαιρετισμό του, ο κ. Κορκίδης, επισήμανε ότι, «ο Ενωσιακός Τελωνειακός Κώδικας αποτελεί έναν σημαντικό σταθμό στην πορεία για τον εκσυγχρονισμό της τελωνειακής νομοθεσίας στην Ε.Ε. Αντικατοπτρίζει τη μετάβαση προς ένα πιο σύγχρονο τελωνειακό περιβάλλον για τις χώρες της Ε.Ε, το οποίο ενισχύει την ανταγωνιστικότητα της ευρωπαϊκής βιομηχανίας και προωθεί την ευρωπαϊκή στρατηγική για την ανάπτυξη και την απασχόληση. Γι’ αυτό και οι αλλαγές που έχουν επέλθει με την εφαρμογή του συνιστούν ένα θέμα ζωτικής σημασίας για τον επιχειρηματικό κόσμο».
Τέλος, ο κ. Μαυρίκος ανέδειξε το θέμα της έλλειψης κατάλληλου νομικού πλαισίου για τους εφοδιασμούς πλοίων, ζητώντας παράλληλα τη δέσμευση για αλλαγή εντός του έτους: «σε καθημερινή βάση, υπάρχουν επιφυλάξεις νομιμότητας των συναλλαγών, απώλεια εσόδων και άνιση μεταχείριση των Ελλήνων εφοδιαστών με εκείνους των άλλων κρατών. Είναι αδιανόητο, μία χώρα με ναυτική παράδοση και πλεονεκτική γεωγραφική θέση να βασίζεται σε μια γεμάτη μπαλώματα “old fashioned” υπουργική απόφαση, η οποία βρίσκεται υπό αναθεώρηση, εδώ και δέκα χρόνια».