Μία ακόμη επέτειος του Πολυτεχνείου πέρασε και το συμπέρασμα που βγαίνει είναι ότι γίνεται περισσότερη συζήτηση για το πώς βιώνουν το γεγονός οι ενήλικες, ως ιστορικό γεγονός, παρά ανάλυση για το πώς εκλαμβάνει η νεολαία μας, το Πολυτεχνείο ως δίδαγμα.
Όσοι επιδίδονται με αφορμή την επέτειο σε μάχες χαρακωμάτων, σε κατασκευή ιδεολογικών αντιπάλων και όσοι επιδιώκουν τεχνητή ένταση ξεχνάνε ότι οι νέοι απορρίπτουν τις διχαστικές λογικές του παρελθόντος και έχουν ανάγκη να κατανοήσουν με τον δικό τους τρόπο, με τους δικούς τους κώδικες, τις έννοιες «Ψωμί, Παιδεία Ελευθερία», κεντρικό σύνθημα της εξέγερσης του Πολυτεχνείου και να τις ερμηνεύσουν με βάση την εποχή που οι ίδιοι ζουν σήμερα.
Του Λάζαρου Τσαβδαρίδη*
46 χρόνια μετά, το Πολυτεχνείο εμπνέει για μία παιδεία ανοικτή σε νέες ιδέες, καινοτόμα, πρωτοπόρα. Μία παιδεία που να απορρίπτει την στείρα αποστήθιση, μία παιδεία ίσων ευκαιριών, αξιοκρατίας, σεβασμού της διαφορετικότητας.
Εμπνέει για σύνθεση και διάλογο εντός των πανεπιστημίων, για σεβασμό στη διαφορετική γνώμη, για κατανόηση της διαφορετικής γνώμης, για ενσυναίσθηση, για ενεργητική ακρόαση. Οι παράλληλοι μονόλογοι δεν εμπνέουν. Οι παρωπίδες δεν συγκινούν κανέναν πια.
Εμπνέει για σύνδεση της γνώσης με την αγορά εργασίας, καθώς και για ενίσχυση της διάδρασης των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων με επιχειρήσεις για τον πολλαπλασιασμό της αλληλεπίδρασης με τον αναπτυξιακό τομέα της οικονομίας. Στόχος; Η δημιουργία επιστημόνων ικανών να δώσουν προστιθέμενη αξία με την ποιότητα της σκέψης και της πρακτικής τους στο εργασιακό τους πεδίο. Ικανούς να κάνουν τη διαφορά, να πάνε ένα βήμα πιο πέρα. Αλλά και η καλλιέργεια μίας επιχειρηματικής λογικής που θα προσβλέπει και θα ενθαρρύνει την ενίσχυση του πανεπιστημιακού χώρου, ως πεδίου διεύρυνσης των επιχειρηματικών οριζόντων της και μεγέθυνσης της ανταγωνιστικότητάς της.
Κυρίως όμως και σε γενικότερο επίπεδο, το Πολυτεχνείο εμπνέει για προστασία των θεμελιωδών αξιών της Δημοκρατίας μας. Το χρέος, για την προστασία του κράτους δικαίου, η ενεργοποίηση του πολίτη και η συμμετοχή στα κοινά, η ευθύνη όλων μας να είμαστε ενημερωμένοι, να διεκδικούμε στοιχειοθετώντας σαφές επιχείρημα και δομημένη πρόταση και όχι τορπιλίζοντας τον διάλογο με μονότονα συνθήματα και απειλές.
Ευθύνη βέβαια που παράλληλα συμπεριλαμβάνει και την υποχρέωσή μας να μην καταπατούμε τα δικαιώματα των άλλων, να σεβόμαστε την κοινωνική ασφάλεια, να μη συγχέουμε την ελευθερία με την ασυδοσία, την κριτική με τη λοιδορία.
Στη ΝΔ πιστεύουμε ότι το μήνυμα του Πολυτεχνείου δεν έχει ανάγκη από αναγέννηση σκελετών από τη ντουλάπα. Η ιστορική μνήμη είναι αναγκαία αλλά όχι επαρκής συνθήκη για το μέλλον. Και στο μέλλον χρειάζεται να αξιοποιηθεί ως πολύτιμος οδηγός το μήνυμα του Πολυτεχνείου για να χτιστεί η Παιδεία και η Κοινωνία της νέας εποχής, και όχι για να παλινδρομούμε, ομφαλοσκοπώντας με το παρελθόν.
Στη ΝΔ είμαστε αποφασισμένοι να αντιπαρατεθούμε με το μπάχαλο στα Πανεπιστήμια. Είμαστε απέναντι σε όσους διερωτώνται τι κακό έχουν οι μολότοφ και τι αδίκημα πράττει όποιος τις κουβαλάει. Είμαστε απέναντι σε όσους υποκριτικά μιλάνε για ελευθερία έκφρασης την ώρα που επαινούν όσους σπάνε κλειδαριές ιδρυμάτων, αντίθετοι σε όσους προπηλακίζουν καθηγητές, σε όσους χτίζουν με τούβλα πόρτες γραφείων καθηγητών, σε όσους, την θεωρούν την έκφραση ιδεών και νέας γνώσης, μέσα στα πανεπιστήμια ως προνόμιο μόνο της δικής τους κομματικής απόχρωσης.
Και με τη στήριξη της ίδιας της κοινωνίας, στην οποία εξάλλου και αναφερόμαστε, θα τα καταφέρουμε!
*Βουλευτής Ημαθίας της Νέας Δημοκρατίας, Αναπληρωτής Γραμματέας Κοινοβουλευτικής Ομάδας της Νέας Δημοκρατίας