Δυσανάλογα ακριβό παραμένει το λεγόμενο “καλάθι της νοικοκυράς” στην Ελλάδα, καθώς, αν και η αγοραστική δύναμη διαρκώς φθίνει, οι τιμές και μάλιστα σε βασικά είδη διατροφής, βρίσκονται σε σταθερά υψηλά επίπεδα, προκαλώντας αιμορραγία στον ούτως ή άλλως φτωχό οικογενειακό προϋπολογισμό. Σύμφωνα με την “Καθημερινή της Κυριακής”, οι διαδοχικές αυξήσεις του ΦΠΑ και κυρίως αυτή που έγινε πέρυσι το καλοκαίρι με την υπαγωγή σειράς τροφίμων από τον συντελεστή 13% στον συντελεστή 23%- και τώρα πλέον στο 24%- προκαλεί υποχώρηση της κατανάλωσης και με τη σειρά τους βιομηχανία και λιανεμπόριο, για να αντισταθμίσουν τις απώλειες στην εγχώρια αγορά, διατηρούν ή και αυξάνουν τις τιμές.
Ουσιαστικά δημιουργείται ένας φαύλος κύκλος ακρίβειας και ζημιών για τη αγορά, με την έξοδο από αυτόν να μην είναι ακόμα ορατή.
Αν και η Ελληνική οικονομία βρίσκεται σε καθεστώς αποπληθωρισμού για 41οσυνεχή μήνα (με βάση τα στοιχεία έως και τον Ιούλιο του 2016), οι τιμές στα τρόφιμα, οι οποίες έχουν σημαντική στάθμιση στη διαμόρφωση του γενικού δείκτη τιμών καταναλωτή, είναι σημαντικά αυξημένες σε σύγκριση με πέρυσι. Μάλιστα, οι μεταβολές των τιμών σε αρκετές περιπτώσεις είναι πολύ μεγαλύτερη από αυτές στη υπόλοιπη Ευρωζώνη.
Τον Ιούλιο του 2016, με βάση τα στοιχεία της Eurostat, οι τιμές των τροφίμων γενικά στην Ελλάδα ήταν αυξημένες κατά 2,3% σε σύγκριση με έναν χρόνο πριν, όταν στην αντίστοιχη Ευρωζώνη η αντίστοιχη μεταβολή ήταν 0,9%. Οι αυξήσεις σε φρούτα, λαχανικά και έλαια θυμίζουν εποχές η ελληνική οικονομία βρισκόταν υπό το βάρος υψηλών πληθωριστικών πιέσεων.
Τα έλαια- συμπεριλαμβανομένου και του ελαιόλαδου που κυρίως χρησιμοποιείται στην Ελλάδα- πωλούνται ακριβότερα κατά 9,5%, με την αύξηση στην Ευρωζώνη να είναι 2,9%.
Οι τιμές των φρούτων έχουν αυξηθεί κατά 4,2%, με την αύξηση να είναι ελαφρώς χαμηλότερη από την αντίστοιχη στην Ευρωζώνη (4,9%), ενώ οι τιμές των λαχανικών είναι αυξημένες κατά 7% στην Ελλάδα, σε σύγκριση με πέρυσι, έναντι αύξησης 5,6% στην Ευρωζώνη. Οι τιμές σε ψωμί και δημητριακά έχουν αυξηθεί κατά 2% σε ετήσια βάση, όταν στην Ευρωζώνη η αύξηση κατά το ίδιο χρονικό διάστημα ήταν μόλις 0,2%.
Όπως αναφέρει η “Καθημερινή”, σημαντικές αυξήσεις παρατηρούνται εξάλλου και σε σειρά άλλων τυποποιημένων τροφίμων και ποτών, όπως τα αλκοολούχα ποτά (4,3%), τα ζαχαρώδη-σοκολατοειδή (5,1%), τα τυποποιημένα λαχανικά (2%), σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ.
Στην ουσία και το 2016- και ενώ νοικοκυριά και επιχειρήσεις έχουν επιβαρυνθεί με νέα φορολογικά βάρη και με περικοπές σε μισθούς και συντάξεις- συνεχίζεται το σερί ακρίβειας σε είδη πρώτης ανάγκης, το οποίο έχει αποτυπωθεί με εντυπωσιακό τρόπο και το 2015.