Black Friday, μεγαλύτερες εκπτώσεις και περισσότερες on line αγορές, «δείχνει» έρευνα του Πανεπιστημίου Μακεδονίας.
Μεγαλύτερη γνώση και ενημέρωση των καταναλωτών/τριων για την σε σχέση με τις προηγούμενες χρονιές, με βασική πηγή πληροφόρησης τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, πιο πολλές αγορές και μάλιστα μέσω διαδικτύου και μεγάλα ποσοστά έκπτωσης, καταγράφει η ετήσια έρευνα του Εργαστήριο Μάρκετινγκ MARLAB του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, για την πρακτική αυτή που εφαρμόστηκε στην Ελλάδα για τρίτη συνεχή χρονιά την Παρασκευή 23 Νοεμβρίου, αναφέρει το protothema.
Συγκεκριμένα, από την έρευνα προκύπτει ότι οι καταναλωτές/τριες ανταποκρίθηκαν ως ένα βαθμό στην πρόσκληση των εμπορικών επιχειρήσεων καθώς το 30% του δείγματος πραγματοποίησε αγορές κατά την ημέρα Black Friday (έναντι 24% το 2016). Από αυτούς, το 21% αγόρασε μόνο από τα εμπορικά καταστήματα, το 34% μόνο από το διαδίκτυο και το υπόλοιπο 45% αγόρασε προϊόντα από τα καταστήματα αλλά και από το διαδίκτυο. Και πλήρωσαν για τις αγορές τους κυρίως με χρεωστικές κάρτες (42%), με μετρητά (41%) αλλά και πιστωτικές κάρτες (25,4%).
Οι περισσότερες αγορές έγιναν από καταστήματα νέων τεχνολογιών, καλλυντικών, και ένδυση/υπόδησης ενώ οι καταναλωτές/τριες ξόδεψαν για αγορές στην πλειοψηφία τους (31,3%) έως 50 ευρώ, ένα 28,4% ξόδεψε 51-100 ευρώ ενώ μόνο ένα 7,5% δήλωσε ότι ξόδεψε περισσότερα από 501 ευρώ. Όσον αφορά το ποσοστό των εκπτώσεων, το 44% των καταναλωτών που έκαναν αγορές υποστήριξε ότι από τα προϊόντα που αγόρασαν κέρδισαν έκπτωση της τάξης του 30%-40% και το 33,5% δήλωσε ότι αγόρασε με έκπτωση από 50% και πάνω της αρχικής τιμής των προϊόντων. Για τους συμμετέχοντες στην έρευνα, τα προϊόντα τα οποία είχαν τη μεγαλύτερη έκπτωση ήταν τα προϊόντα τεχνολογίας (74%), τα είδη ένδυσης/υπόδησης (20%), τα καλλυντικά (16%) και ο οικιακός εξοπλισμός (16%). Τέλος, στην ερώτηση «αν αξίζει να πραγματοποιήσει κάποιος/α αγορές την ημέρα Black Friday”, το 28% πιστεύει ότι αξίζει, το 40% δεν εξέφρασε άποψη ενώ το 31,5% είναι αρνητικό και θεωρεί ότι δεν αξίζει.
Όσον αφορά τις μελλοντικές προθέσεις των καταναλωτών/τριών,, το 48% δήλωσε δεν σκοπεύει να αγοράσει προϊόντα την επόμενη χρονιά που θα πραγματοποιηθεί η Black Friday στην Ελλάδα, το 36% δεν γνωρίζει ακόμα τι θα κάνει ενώ το 16% δήλωσε ότι σκοπεύει να προβεί σε αγορές. Στην εάν θα συστήνανε τη Black Friday σε συγγενείς/γνωστούς/φίλους για πραγματοποίηση αγορών, το 36% των συμμετεχόντων στην έρευνα δήλωσε ότι ίσως/σίγουρα θα το έκανε ενώ το 24% δήλωσε ότι σίγουρα δεν θα πρότεινε κάτι τέτοιο.
Σχετικά με τον τρόπο πληροφόρησης για την εφαρμογή του Black Friday στην Ελλάδα, το 57,6% των ερωτηθέντων ενημερώθηκαν μόνο από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ενώ ως δεύτερη μοναδική πηγή ενημέρωσης ήταν οι διαφημίσεις στην τηλεόραση (26,8%). Για το 15,6% του δείγματος οι πηγές πληροφόρησης ήταν τα κοινωνικά δίκτυα σε συνδυασμό με τις διαφημίσεις στην τηλεόραση ή τις βιτρίνες των καταστημάτων ή τους γνωστούς/φίλους. Επίσης, το 4,4% του δείγματος δήλωσε ότι δεν γνώριζε απολύτως ή σχεδόν καθόλου τη συγκεκριμένη πρακτική ενώ το 55% θεωρεί ότι γνωρίζει καλά έως πολύ καλά την Black Friday.
Στην έρευνα συμμετείχαν 430 άτομα εκ των οποίων το 26,5% ήταν άντρες και το 73,5% γυναίκες. Σε ό,τι αφορά στην ηλικία, το 28,5% ήταν ηλικίας 18-24 ετών, το 38,5% ήταν μεταξύ 25-35 ετών, το 27,5% ήταν μεταξύ 36-50 ετών και το υπόλοιπο 5,5% ήταν ηλικίας 51 ετών και πάνω. Το 36,7% ήταν εργαζόμενοι στον ιδιωτικό τομέα, το 10,4% στον δημόσιο τομέα, το 12,3% ήταν ελεύθεροι επαγγελματίες και το 17,3% ήταν άνεργοι. Σχετικά με το εισόδημά όσων συμμετείχαν στην έρευνα, το 38% είχε ετήσιο εισόδημα μικρότερο των 10.000 ευρώ, το 35,2% δήλωσε εισόδημα μεταξύ 10.001-20.000 ευρώ, το 13% είχε εισόδημα μεταξύ 20.001-30.000 ευρώ ενώ για το 13,8% το εισόδημα τους ξεπερνούσε τις 30.001 ευρώ. Σε ό,τι αφορά στο επίπεδο εκπαίδευσης, η πλειοψηφία του δείγματος κατείχε πτυχίο ΑΕΙ-ΤΕΙ με ποσοστό 53%, το 22% κατείχε μεταπτυχιακό δίπλωμα και το 21% είχε απολυτήριο λυκείου. Το δείγμα ήταν πανελλαδικό, προερχόμενο από 38 διαφορετικούς νομούς της χώρας.