To “ξεπάγωμα” της δεύτερης αξιολόγησης για να αποφύγει η Ελλάδα τη χρεοκοπία τον Ιούλιο έχει επιστρέψει ως ανησυχία για τις αγορές εν όψει και των μεγάλων πληρωμών με τις οποίες είναι αντιμέτωπη η χώρα, σημειώνει η UBS σε νέα έκθεσή της. Επιπλέον, η δεύτερη αξιολόγηση σηματοδοτεί επίσης την στιγμή που το ΔΝΤ θα πρέπει να αποφασίσει αν θέλει να συμμετάσχει στο πρόγραμμα. Όλα αυτά θα απαιτήσουν δύσκολους συμβιβασμούς ανάμεσα στην Ελλάδα και στους Ευρωπαίους πιστωτές της, και, ενδεχομένως, το ΔΝΤ.
Το ΔΝΤ έχει εδώ και καιρό ανησυχίες σχετικά με το τρέχον πρόγραμμα και έχει καταστήσει σαφές ότι δεν μπορεί να συμμετάσχει αν τα ζητήματα όπως η βιωσιμότητα των δημοσιονομικών στόχων και του χρέους, δεν αντιμετωπιστούν.Την περασμένη εβδομάδα, το ΔΝΤ και η ΕΕ φάνηκε πως μείωσαν τις διαφορές τους απαιτώντας πρόσθετα δημοσιονομικά μέτρα λιτότητας από την Ελλάδα, στα οποία όμως η ελληνική κυβέρνηση είναι αντίθετη.
Τα σενάρια
Σε περίπτωση που το ΔΝΤ αποφασίσει να μην συμμετέχει στο ελληνικό πρόγραμμα οι γερμανικές και ολλανδικές κυβερνήσεις θα χρειαστούν νέα κοινοβουλευτική έγκριση για μία συμφωνία μόνο με τον ESM. Αυτό, όμως, μπορεί να είναι πολιτικά ευαίσθητο πριν από τις γερμανικές εκλογές τον Σεπτέμβριο του 2017.
Σύμφωνα με την UBS το ενδεχόμενο να υπάρξει συμφωνία ανάμεσα στην Αθήνα και τους πιστωτές στο Eurogroup της 20ης Φεβρουαρίου, είναι απίθανο. Στην καλύτερη περίπτωση, όπως σημειώνει, εάν υπάρξει επαρκής πρόοδος, θα μπορούσε να δοθεί το πράσινο φως για την επιστροφή των εκπροσώπων των Θεσμών στην Αθήνα.
Έτσι, το επόμενο Eurogroup, της 20ης Μαρτίου (μετά τις ολλανδικές εκλογές της 15ης Μαρτίου), γίνεται το νέο ορόσημο για την Ελλάδα. Για να υπάρξει λύση, η ελληνική κυβέρνηση θα πρέπει να δεχθεί τις απαιτήσεις των πιστωτών και αυτό θα είναι πολιτικά δύσκολο και θεωρητικά θα μπορούσε ακόμα και να οδηγήσει και σε πρόωρες εκλογές.
Σε κάθε περίπτωση, η UBS θεωρεί ότι ένας συμβιβασμός είναι το πιο πιθανό σενάριο, αφού κάτι τέτοιο είναι προς το συμφέρον τόσο της Ελλάδας όσο και των πιστωτών. “Μία ακόμα αναζωπύρωση του ελληνικού ζητήματος, εν μέσω σημαντικών εκλογών στην ευρωζώνη, θα μπορούσε να ενισχύσει τα ευρωσκεπτικιστικά κόμματα. Και για την ελληνική πλευρά, η κυβέρνηση έχει ένα κίνητρο να προχωρήσει στο μονοπάτι της οικονομικής κανονικότητας, τόσο για το εθνικό όσο και για το κομματικό συμφέρον”, σημειώνουν οι αναλυτές.
Ο συμβιβασμός είναι το πιο πιθανό σενάριο
Η UBS θεωρεί ότι τα πολιτικά κίνητρα γέρνουν περισσότερο προς έναν συμβιβασμό από την πλευρά της Ελλάδας αλλά και των δανειστών. Μία νέα αναζωπύρωση του ελληνικού ζητήματος εν μέσω των εκλογών-κλειδιά στην ευρωζώνη θα μπορούσε να ενισχύσει τα ευρωσκεπτικιστικά κόμματα. Και για την ελληνική πλευρά, η κυβέρνηση έχει ένα κίνητρο να προχωρήσει στο δρόμο της οικονομικής “κανονικότητας”, τόσο από εθνικό όσο και για από κομματικό συμφέρον.
Έτσι, οι πιθανές λύσεις είναι οι εξής:
1) Συμμετοχή του ΔΝΤ: Αυτό θα απαιτήσει μια ισχυρότερη δέσμευση για ελάφρυνση του ελληνικού χρέους από τους Ευρωπαίους πιστωτές ( χαμηλότερα επιτόκια και πιο μακρές διάρκειες) ή πιο σαφείς διαβεβαιώσεις από την Ευρώπη ότι το ΔΝΤ αποπληρώνεται με προτεραιότητα (preferred credit or status).
2) Νέο πρόγραμμα, μόνο με τον ESM: Εάν το ΔΝΤ αποφασίσει να αποχωρήσει, θα χρειαστεί ένα νέο πρόγραμμα του ESM. Αυτό θα πρέπει να εγκριθεί από τα κοινοβούλια της Γερμανίας, της Ολλανδίας και της Φινλανδίας, κάτι που θα είναι αποδειχθεί πολιτικά ευαίσθητο, εν όψει των γερμανικών εκλογών του Σεπτεμβρίου. Σε αυτή την περίπτωση, για να αποτραπεί μια ελληνική χρεοκοπία τον Ιούλιο, θα χρειαστεί χρηματοδότηση-γέφυρα, σαν εκείνη που χρησιμοποιήθηκε το 2015.
ΠΗΓΗ: capital.gr