Εξωδικαστικός Μηχανισμός: «Κούρεμα» χρεών προς το Δημόσιο και e-εκκαθάριση

Πριν από λίγες εβδομάδες είχε πραγματοποιηθεί στην Αθήνα ευρεία σύσκεψη στην οποία συμμετείχαν στελέχη του ΔΝΤ, νομικοί και στελέχη ελεγκτικών εταιρειών.

Σε εκείνη τη συνάντηση η Ντέλια Βελκουλέσκου, θέλησε να μάθει για ποιον λόγο ο νόμος Δένδια δεν είχε προχωρήσει και να αντιληφθεί από στελέχη της αγοράς τι πρέπει να γίνει για να απεγκλωβιστεί η οικονομία από τους “σκελετούς” που έχουν στα ντουλάπια τους οι Τράπεζες, το Δημόσιο και τα Ασφαλιστικά Ταμεία.

Αν και εκείνη η συζήτηση δεν είχε επικεντρωθεί στον εξωδικαστικό μηχανισμό διευθέτησης των ληξιπρόθεσμων χρεών των επιχειρήσεων προς Δημόσιο, Ασφαλιστικά Ταμεία, Τράπεζες, Εργαζόμενους και πιστωτές, η Ντέλια Βελκουλέσκου επιχείρησε να διαπιστώσει αν είναι σκόπιμο η ελληνική Κυβέρνηση να κατεβάσει έναν νέο νόμο προς αντιμετώπιση αυτού του θέματος, τη στιγμή μάλιστα που αντίστοιχο νομοθέτημα, δηλαδή ο νόμος Δένδια, οδηγήθηκε στις ελληνικές καλένδες.

Λίγες εβδομάδες μετά από εκείνη τη συνάντηση, οι Θεσμοί και το οικονομικό επιτελείο της Κυβέρνησης, βρέθηκαν στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων για να συζητήσουν τον εξωδικαστικό μηχανισμό, θέμα το οποίο όλο αυτό το διάστημα βρίσκεται στην ατζέντα των τεχνικών κλιμακίων.

Από τη χθεσινή πρώτη συνάντηση, των Θεσμών με τους Σταθάκη – Τσακαλώτο, διαπιστώθηκε ότι υπάρχει κατ’ αρχήν συμφωνία επί του νομοσχεδίου.

Δηλαδή οι δύο πλευρές, αν και συμφώνησαν ότι διαφωνούν σε αρκετά ζητήματα τα οποία παραμένουν ανοικτά και μένει να αποσαφηνιστούν τις επόμενες ημέρες, διαπιστώθηκε σύγκλιση ως προς την αναγκαιότητα της ρύθμισης.

Βέβαια μένει να αποδειχθεί στην πορεία αν αυτή η κατ’ αρχήν συμφωνία θα επισφραγιστεί και από τη συναίνεση των δανειστών να προχωρήσει η ελληνική πλευρά στη νομοθέτηση του Εξωδικαστικού Μηχανισμού.

Και αν φυσικά η τελική ρύθμιση θα κινηθεί πάνω στα θέλω της ελληνικής Κυβέρνησης ή θα “κουρευτεί” από τους Θεσμούς, όπως έχει γίνει κατά το παρελθόν σε ουκ ολίγα νομοσχέδια που επιχείρησε να περάσει η ελληνική πλευρά.

Για να γίνει αυτό απομένουν αρκετά ζητήματα να αποσαφηνιστούν. Όπως ποιες εν τέλει επιχειρήσεις θα “ακουμπήσει” το συγκεκριμένο νομοθέτημα, ποια τα κριτήρια που θα μπουν, με ποιον τρόπο θα γίνει αυτό το ξεκαθάρισμα μεταξύ βιώσιμων ή μη εταιρειών και τι θα περιλαμβάνουν οι λύσεις.

Δύο θέματα τα οποία αποτελούν “αγκάθι” στις διαπραγματεύσεις των δύο πλευρών (σ.σ. οι διαπραγματεύσεις συνεχίζονται σε επίπεδο τεχνικών κλιμακίων ενώ η επόμενη συνάντηση μεταξύ Σταθάκη και Θεσμών ορίσθηκε για την Τετάρτη το απόγευμα) είναι με ποιον τρόπο θα γίνει το ξεσκαρτάρισμα (αφορά κυρίως τις μικρές εταιρείες και τους ελεύθερους επαγγελματίες) και αν τα χρέη προς το Δημόσιο θα κουρεύονται.

Σε ό,τι αφορά τις μικρές επιχειρήσεις και τους ελεύθερους επαγγελματίες, οι Θεσμοί, ζητούν η όλη διαδικασία να γίνεται ηλεκτρονικά και μόνο. Δηλαδή ένα πρόγραμμα το οποίο θα δημιουργηθεί για την περίσταση να καθορίζει ποια επιχείρηση, με βάση τον τζίρο, τα EBITDA, τα χρέη της, τον αριθμό του απασχολούμενου προσωπικού της, τον κλάδο και τα έσοδά της, μπορεί να κρίνεται βιώσιμη, άρα να εντάσσεται στη ρύθμιση και ποια μη βιώσιμη και να οδηγείται σε εκκαθάριση.

Οι Θεσμοί κατέστησαν σαφές πως δεν επιθυμούν σε όλη αυτή τη διαδικασία να υπεισέρχεται ανθρώπινο χέρι, υποστηρίζοντας πως κάτι τέτοιο θα πάει σε μάκρος την όλη διαδικασία.

Με την ελληνική πλευρά να αντιτείνει ότι χρονοβόρα είναι και η διαδικασία για τη δημιουργία ηλεκτρονικού συστήματος και να προτείνει ότι τον ρόλο του διαμεσολαβητή να μπορεί να τον αναλαμβάνουν και δικηγόροι.

Εδώ θα πρέπει να σημειώσουμε ότι παραμένει αδιευκρίνιστο για ποιες επιχειρήσεις γίνεται λόγος και αυτό γιατί ακόμη αφ ενός δεν έχουν καθοριστεί τα κριτήρια και αφ ετέρου οι μεγάλες ελληνικές επιχειρήσεις με βάση τα ευρωπαϊκά δεδομένα ανήκουν στη μεσαία κατηγορία.

Ένα ακόμη “αγκάθι” στη διαπραγμάτευση για τον εξωδικαστικό μηχανισμό είναι τα χρέη προς το Δημόσιο. Οι Θεσμοί ζητούν να υπάρχει πρόβλεψη ακόμη και για “κούρεμα” του κεφαλαίου κάτι που βρίσκεται κάθετα αντίθετη την ελληνική πλευρά η οποία αντιπροτείνει το “κούρεμα” να περιορίζεται στις προσαυξήσεις και στα πανωτόκια.

Όπως είπε χθες Κυριακή ο υπουργός Οικονομίας Γ. Σταθάκης εξερχόμενος της συνάντησης, οι φόροι υπέρ τρίτων όπως ΦΠΑ, ΦΜΥ, θα εξαιρούνται της ρύθμισης.

Επίσης αδιευκρίνιστο παραμένει ποια θα είναι η ισχύς του νόμου με την η ελληνική πλευρά να προτείνει να έχει διετή ισχύ και με τους Θεσμούς να κάνουν λόγο για ένα έτος. Υπό διαπραγμάτευση είναι επίσης και το θέμα των οφειλών και πότε αυτές γεννήθηκαν.

Δημοσιεύθηκε την
Κατηγοριοποιημένα ως Φορολογία