Την εκτίμηση ότι στην αύξηση των ελληνικών εξαγωγών αντικατοπτρίζεται η υγεία του συγκεκριμένου πεδίου, διότι “αυξάνονται σημαντικά και σε όλους τους τομείς”, διατυπώνει, σε συνέντευξή του στον ραδιοφωνικό σταθμό του Αθηναϊικού-Μακεδονικού Πρακτορείου Ειδήσεων “Πρακτορείο 104,9 FM” ο Β’ αντιπρόεδρος του Συνδέσμου Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος (ΣΕΒΕ), Κυριάκος Λουφάκης.
Επίσης, αυτή η εξέλιξη δείχνει -συμπληρώνει ο κ. Λουφάκης- και “μία ανάγκη της ελληνικής επιχειρηματικότητας να ψάξει να βρει και νέες αγορές με δεδομένο ότι η εσωτερική αγορά εξακολουθεί να υποφέρει και να βρίσκεται χαμηλά”, αναφέρει το newmoney.gr.
Σύμφωνα με τον κ. Λουφάκη, ο σημαντικότερος παράγοντας που συνέβαλε στην αύξηση των εξαγωγών είναι η ανάγκη που έχει δημιουργηθεί για αντικατάσταση των αγορών που χάνονται με αγορές έξω. Συνεπώς, σημειώνει ο κ. Λουφάκης, “οφείλεται κυρίως στους ανθρώπους και τις προσπάθειες των ίδιων των επιχειρηματιών να γίνουν πιο εξωστρεφείς και να αντιμετωπίσουν τα προβλήματα τα οποία έχουν και είναι πολλά”.
Αυτό ακριβώς όμως, υπογραμμίζει ο κ. Λουφάκης, “είναι κι ένα θετικό στοιχείο καίτοι παράδοξο, καθώς παρόλο το αρνητικό εσωτερικό περιβάλλον, παρ’ όλα τα μεγάλα προβλήματα, παρ’ όλη την πολύ μεγάλη φορολογία, ιδιαίτερα στην εργασία, που διώχνει τους ικανότερους ανθρώπους στο εξωτερικό, οι εξαγωγές αυξάνονται. Αν πάρουμε και τα μέτρα που πρέπει για να τις βοηθήσουμε λίγο παραπάνω, το μέλλον μπορεί να είναι ακόμα καλύτερο”.
Σε ό,τι αφορά στη δανειοδότηση επιχειρήσεων και τα “κόκκινα” δάνεια, ο κ. Λουφάκης εκτιμά πως “δεν υπάρχει ακόμα το θάρρος ώστε να προχωρήσουμε και να πάρουμε τα μέτρα τα οποία χρειάζονται, παρ’ όλα όσα κατά καιρούς ακούγονται και λέγονται”.
Έργα προς τη σωστή κατεύθυνση στο λιμάνι- Επιτακτική η διασύνδεση με την ενδοχώρα
Έργα προς τη σωστή κατεύθυνση γίνονται στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, σύμφωνα με τον κ. Λουφάκη, και “αυτό μας κάνει αισιόδοξους, αλλά είναι απαραίτητο και η Πολιτεία και ο ΟΣΕ να πάρουν τα αναγκαία μέτρα ώστε να μπορέσει το λιμάνι να προσφέρει αυτά τα οποία μπορεί στην ελληνική οικονομία”.
Ο κ. Λουφάκης σημειώνει ότι το λιμάνι χρειαζόταν και χρειάζεται δύο ειδών μέτρα. Τα άμεσα που πρέπει, όπως λέει, να παρθούν ώστε το λιμάνι να μπορέσει να είναι ξανά λειτουργικό αλλά και κάποια στρατηγικής σημασίας, όπως η διασύνδεση του λιμανιού με την ενδοχώρα.
Σε ό,τι αφορά τα άμεσα μέτρα, σημειώνει: “Απ’ όσο πληροφορούμαστε, τέτοιου είδους κινήσεις έχουν γίνει, έχουν αγοραστεί διάφορα μηχανήματα, που σύμφωνα με την πληροφόρηση που έχουμε θα αρχίσουν να έρχονται στο τέλος του μήνα που τρέχει και μέχρι το τέλος του έτους θα έχουν ολοκληρωθεί. Αυτά τα μηχανήματα φορτοεκφόρτωσης κοντέινερ και γερανούς μέσα στην 6η προβλήτα, κάτι που είναι πολύ θετικό”.
Αναφορικά με τη διασύνδεση του λιμανιού με την ενδοχώρα, όπως λέει, αυτό μπορεί να γίνει κατά βάση με την αναβάθμιση του σιδηροδρομικού δικτύου. “Πάλι ακούω ότι υπάρχει απόφαση να γίνουν κάποια έργα που έχουν ενταχθεί στο ΕΣΠΑ βελτίωσης της σιδηροδρομικής υποδομής του λιμανιού και διασύνδεσής του με το δίκτυο”, επισημαίνει.
Αλλά -συνεχίζει ο κ. Λουφάκης- τα μεγάλα έργα είναι αυτά που έχουν να κάνουν με τους δύο μεγάλους βασικούς σιδηροδρομικούς άξονες: “τον άξονα δηλαδή που συνδέει τη Θεσσαλονίκη, μέσω ΠΓΔΜ-Σερβίας, με την Ουγγαρία και την Κεντρική Ευρώπη και του άξονα 4 που βγαίνει από τη Θεσσαλονίκη στη Σόφια, στη Ρουμανία και από εκεί πάλι στην Κεντρική Ευρώπη. Εδώ τα πράγματα είναι λίγο πιο αργά”.
Όσον αφορά τον Άξονα 10, λέει ότι “μέσω Σερβίας και στην Κεντρική Ευρώπη έχουν ολοκληρωθεί κάποιες υποδομές και παρ’ όλο που χρειάζονται βελτιώσεις η κατάσταση είναι σαφώς καλύτερη, αλλά στον άξονα που συνδέει τη χώρα μας με τη Βουλγαρία, τα πράγματα είναι πολύ πιο πίσω”.
Αναφερόμενος στο σχέδιο της Σιδηροδρομικής Εγνατίας, επισημαίνει πως πρόκειται για ένα μεγάλο και σπουδαίο έργο, αλλά, όπως σημειώνει, μακροπρόθεσμο. “Είναι ένα έργο που απαιτεί πολλά και μεγάλα κεφάλαια για να γίνει. Σίγουρα είναι εξαιρετικά χρήσιμο, αλλά κατά τη γνώμη μου είναι πολύ πιο απλό, απαιτεί πολύ λιγότερα χρήματα η βελτιστοποίηση της γραμμής Θεσσαλονίκη- Προμαχώνας- Κούλατα- Σόφια. Αυτός ο άξονας θα έχει άμεσα και γρήγορα οικονομικά αποτελέσματα”, εξήγησε.
Σύμφωνα με τον Β’ αντιπρόεδρο του ΣΕΒΕ, η βελτιστοποίηση των βραχυμεσοπρόθεσμων μέτρων, η σωστή διασύνδεση Θεσσαλονίκης- Ειδομένης και Θεσσαλονίκης- Προμαχώνα είναι έργα που απαιτούν λίγα χρήματα και “μπορούμε να έχουμε γρήγορο και άμεσο ενδιαφέρον. Αυτά πρέπει κατά προτεραιότητα να τα εντάξουμε στα επενδυτικά μας σχέδια γιατί μπορούν άμεσα και εύκολα να φέρουν χρήματα και αυτά θα μας επιτρέψουν να πάρουμε τις υπεραποδόσεις που προσδοκούμε από την ιδιωτικοποίηση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης”.
Η επόμενη μέρα μετά την έξοδο από τα μνημόνια
Ο κ. Λουφάκης εκφράζει την πεποίθηση ότι η ελληνική οικονομία μπορεί να πάει καλά και σημειώνει ότι δεν θεωρεί την 21η Αυγούστου καμιά “τεράστια ημερομηνία-ορόσημο” επειδή, όπως εκτιμά, “δεν θα αλλάξει ουσιαστικά κάτι σημαντικό”.
“Η χώρα εξακολουθεί να έχει προβλήματα, μπορεί να βγαίνουμε τυπικά από τα μνημόνια, ουσιαστικά όμως εξακολουθούμε να έχουμε δεσμεύσεις τις οποίες δεν μπορούμε και δεν πρέπει να τις παρακάμψουμε. Παρ’ όλα αυτά είμαι αισιόδοξος, διότι υπάρχουν όλες εκείνες οι δυνατότητες για την ελληνική οικονομία που αν κάνουμε τα βήματα εκείνα που είναι αναγκαία, η ελληνική οικονομία θα πάει καλύτερα”, υποστηρίζει.
Κατά τον κ. Λουφάκη, το σημαντικότερο που πρέπει να γίνει είναι μία ελάφρυνση της φορολογικής πολιτικής, αναδιάρθρωση και ελάφρυνση της φορολόγησης κυρίως της εργασίας. “Αυτή τη στιγμή η φορολόγηση της εργασίας στερεί από το εισόδημα των ικανών ανθρώπων το 70-80% που μπορεί να φτάσει του εισοδήματός του. Ένας άνθρωπος που αμείβεται με υψηλό μισθό λόγω της εργασίας του μπορεί να βλέπει το 70% του μισθού του να καταλήγει σε φόρους και ασφαλιστικές εισφορές. Αυτό είναι το απόλυτο αντικίνητρο για να παραμείνει αυτός ο ικανός άνθρωπος στην Ελλάδα και να μην φύγει στο εξωτερικό, όπου η φορολόγηση είναι σαφέστατα μικρότερη”.
Να γίνει το brain drain – brain gain
Ο Β’ αντιπρόεδρος του ΣΕΒΕ καθιστά επιτακτική την ανάγκη το “brain drain” να αντιστραφεί και να γίνει “brain gain”. Κι αυτό διότι, όπως υπογραμμίζει, το αποτέλεσμα της αύξησης των εξαγωγών, της αύξησης της παραγωγικότητας της χώρας οφείλεται στους ικανούς ανθρώπους.
“Οι ικανοί άνθρωποι είναι που τραβάνε το κάρο μπροστά. Όταν δημιουργείς τέτοια τεράστια αντικίνητρα είναι σαν να τους διώχνεις. Το brain drain δεν οφείλεται στο ότι οι νέοι μας δεν μπορούν να βρουν δουλειά. Οφείλεται στο ότι δεν μπορούν να βρουν καλοπληρωμένη δουλειά και καλοπληρωμένη δουλειά δεν μπορεί να υπάρχει διότι όταν μια επιχείρηση σε κάποιο άτομο με ταλέντο θέλει να δώσει 2000 στην τσέπη του καθαρά θα πρέπει να δώσει άλλα 3000 σε φόρους και ασφαλιστικές εισφορές”.
Ο κ. Λουφάκης “δανείζεται” και το παράδειγμα ενός κορυφαίου ποδοσφαιριστή, όπως ο Μέσι, για να αναλύσει περαιτέρω τη θέση του και αναφέρει χαρακτηριστικά: “Όπως πανηγυρίζει ο κάθε οπαδός, όταν ο πρόεδρος φέρνει στην ομάδα του τον Μέσι, αυτός ο Μέσι για να έρθει στην ομάδα πρέπει να πάρει πολύ παραπάνω χρήματα. Και καταλαβαίνουμε όλοι ότι ο Μέσι θα κάνει τη διαφορά και θα ανεβάσει την ομάδα ένα επίπεδο παραπάνω. Αλλά ο Μέσι δεν πρόκειται να έρθει στην ομάδα αν δεν πληρωθεί καλύτερα. Στην Ελλάδα, με τη φορολογική πολιτική που υπάρχει αυτή τη στιγμή, τους Μέσι μας -τους μηχανικούς μας, τους επιστήμονες, τους γιατρούς μας, τους οικονομολόγους μας, αυτούς που έχουν τις μεγαλύτερες ικανότητες- τους διώχνουμε στο εξωτερικό. Και καμία χώρα δεν πήγε μπροστά όταν το ταλέντο της το αφήνει να φύγει. Θεωρώ ότι τώρα που βγαίνουμε από τα μνημόνια, αν βγαίνουμε από τα μνημόνια, είναι να φροντίσουμε να ελαφρύνουμε τη φορολόγηση της εργασίας έτσι ώστε να επιτρέψουμε στους καλούς, ικανούς ανθρώπους να μείνουν στην Ελλάδα και αυτούς που έχουν φύγει να επιστρέψουν πίσω. Να γίνει δηλαδή το brain drain – brain gain”.