Επιχειρήσεις και επαγγελματίες με «ύποπτες» αποκλίσεις και παραβατική συμπεριφορά στοχοποιεί πλέον για ελέγχους ως υπόπτους φοροδιαφυγής η εφορία.
Την ίδια ώρα, αυστηροποιείται και η εκτέλεση των πλειστηριασμών, καθώς τίθεται σε ισχύ ο ψηφισμένος από το 2015 νόμος, που μεταξύ άλλων αναφέρει ότι όλα τα υπάρχοντα του οφειλέτη βγαίνουν στο σφυρί, εκτός από τα απολύτως αναγκαία για την διαβίωσή του!
Το σχέδιο δράσης για το 2017, το οποίο θα καταθέσει τις επόμενες μέρες η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων, περιέγραψε χθες ο διοικητής της ΑΑΔΕ κύριος Γιώργος Πιτσιλής, θέτοντας ως προτεραιότητες:
– Αλλαγές στις διατάξεις για τα «λουκέτα» στις επιχειρήσεις που φοροδιαφεύγουν.
Οι έλεγχοι και οι ποινές προσωρινής αναστολής λειτουργίας των επιχειρήσεων θα συνεχιστούν και θα ενταθούν και το 2017 αλλά, επειδή το 2016 διαπιστώθηκαν «παράθυρα» καταστρατήγησης από επιχειρήσεις που πιάστηκαν να φοροδιαφεύγουν, το νομοθετικό πλαίσιο θα αλλάξει, στην κατεύθυνση της ενοποίησης και εξορθολογισμού των επιμέρους διαδικασιών επιβολής κυρώσεων και του χρόνου επιβολής τους.
– Το 60% των ελέγχων του 2017 θα αφορά νέες υποθέσεις, δηλαδή υποθέσεις περιόδου 2012-2016.
– Καλύτερη στόχευση των ελέγχων με εξειδικευμένα κριτήρια ανάλυσης κινδύνου ανά ελεγκτική υπηρεσία (ΚΕΦΟΜΕΠ, ΚΕΜΕΕΠ, ΦΑΕ, ΔΟΥ). Αν και απέφυγε να περιγράψει τα κριτήρια ανάλυσης κινδύνου και επιλογής των «στόχων» για να μην λάβουν τα μέτρα τους όσοι φοροδιαφεύγουν, θα αξιοποιηθούν εργαλεία από το ΔΝΤ και την Ε.Ε. με βάση τις σύγχρονες βέλτιστες πρακτικές άλλων φορολογικών διοικήσεων.
– Έναρξη του Αυτοματοποιημένου Ελέγχου Προσαύξησης Περιουσίας. Τα πιστωτικά ιδρύματα απέστειλαν στην ΑΑΔΕ, κωδικοποιημένα με ενιαίο κωδικολόγιο, όλα τα στοιχεία για τις καταθέσεις και θα διασταυρώνονται με τα δηλωθέντα εισοδήματα του εκάστοτε ελεγχόμενου, για την περίοδο που ελέγχεται.
Όλα αυτά θα μπουν σε μία αυτοματοποιημένη επεξεργασία των δεδομένων (τραπεζικών και φορολογικών) με τον προσδιορισμό των πρωτογενών καταθέσεων (χωρίς τις αναλήψεις και τις επανακαταθέσεις) για κάθε ελεγχόμενο ξεχωριστά, μέσω αυτοματοποιημένων ελεγκτικών εντολών (queries) ώστε να εντοπίζονται υποθέσεις με φορολογικό ενδιαφέρον.
Ήδη το σύστημα έχει «τρέξει» σε πιλοτική λειτουργία, από την οποία δεν διαπιστώθηκαν αστοχίες στις παραμέτρους του λογισμικού, οι οποίες λαμβάνουν υπόψη τις συναλλαγές των επενδυτικών προϊόντων, μέσω των κινήσεων των καταθετικών λογαριασμών. Εξαιρούνται, επίσης, δάνεια απ’ όλες αυτές τις κινήσεις.
Η διάθεση του ειδικού λογισμικού (Εφαρμογή Αυτοματοποιημένου Ελέγχου Προσαύξησης Περιουσίας) είναι πλέον θέμα ημερών να παραδοθεί στις υπηρεσίες, με επικαιροποιημένα δεδομένα. Μετά την πρώτη πιλοτική εκπαίδευση 131 ελεγκτών το φθινόπωρο του 2016, από Δευτέρα ξεκινά η πρώτη σειρά πιστοποιημένων εκπαιδεύσεων των ελεγκτών για την ορθή λειτουργία και εφαρμογή του λογισμικού αυτού. Τυχόν αποκλίσεις εισοδημάτων και προσαύξησης περιουσίας πάντως, δεν συνιστά αυτομάτως στοιχείο ενοχής του ελεγχομένου, αλλά τον κατατάσσει σε λίστα προς περαιτέρω έλεγχο.
– Το καλοκαίρι να είναι έτοιμη και η πρώτη έμμεση τεχνική ελέγχου για τις επιχειρήσεις (μικτού περιθωρίου κέρδους). Σύντομα θα ξεκινήσουν και οι προσομοιώσεις εφαρμογής της σε πραγματικά δεδομένα, για συγκεκριμένους κλάδους επιχειρήσεων.
– «Κόσκινο» για αποφυγή εικονικής μετεγκατάστασης επιχειρήσεων σε γειτονικές χώρες με προνομιακό φορολογικό καθεστώς. Ήδη έχει γίνει μια πρώτη καταγραφή και επεξεργασία στοιχείων και οι κεντρικές υπηρεσίες μας ετοιμάζουν ειδικές οδηγίες προς τις ελεγκτικές υπηρεσίες, με στόχο την αποκάλυψη καταχρηστικών πρακτικών των φορολογουμένων για φορολογικούς σκοπούς και την αποκάλυψη της πραγματικής συναλλακτικής συμπεριφοράς τους.
Με άλλα λόγια, η εφορία θα αναζητεί ίχνη των επιχειρήσεων που δηλώνουν μετεγκατάσταση σε χώρες όπως πχ η Βουλγαρία ή Κύπρο κλπ, για να διαπιστώσει αν η μεταφορά έδρας είναι εικονική ή πραγματική. Για το σκοπό αυτό θα ζητηθεί και διεθνής συνεργασία με άλλα κράτη και φορείς.
– Νέο επιχειρησιακό σχέδιο ελέγχου καυσίμων στο οποίο προβλέπεται αύξηση του αριθμού των ελέγχων με εκτεταμένο αριθμό δειγματοληψιών, σε συνεργασία των χημικών και τελωνειακών υπηρεσιών. Στις αρχές Απριλίου θα γίνει ειδική παρουσίαση από τις επιχειρήσεις που παράγουν ιχνηθέτες καυσίμων, με στόχο την επιλογή πρόσθετων δικλείδων καταπολέμησης του λαθρεμπορίου.
– Επιτόπιοι έλεγχοι στην αγορά για καταπολέμηση της καθημερινής φοροδιαφυγής. Σχεδιάζεται ένα πανελλαδικό σύστημα ελέγχων και θα υπάρξουν ανακατατάξεις στις υπηρεσίες που ασχολούνται με ελέγχους. «Στόχος μας είναι να περάσουμε το μήνυμα ότι η φορολογική διοίκηση είναι και θα είναι πανταχού παρούσα», δηλώνει χαρακτηριστικά ο κύριος Πιτσιλής.
– Διόρθωση λαθών από την εφορία, «απονομή δικαιοσύνης και αποκατάσταση συχνά στρεβλών και λανθασμένων προσεγγίσεων, σε ό,τι αφορά τη διαδικασία ελέγχων των μεγάλων υποθέσεων», όπως είπε. Στην ιστοσελίδα της ΑΑΔΕ δημοσιεύονται όλες ανεξαιρέτως οι υποθέσεις που εξετάζει η Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών -χωρίς τα ονόματα φυσικά. Τόνισε μάλιστα όπως η ΔΕΔ πήρε «διεθνή εύσημα» και για την αύξηση του ποσοστού των υποθέσεων που εξετάζει και για την έμπρακτη μέσω των αποφάσεών της, της νομολογίας που παράγουν οι δικαστικές αποφάσεις που δικαιώνουν τους ελεγχομένους.
Έτσι η ηγεσία της ΑΑΔΕ επιχειρεί να βάλει τέλος στη βιομηχανία αναδρομικών ελέγχων και άδικων προστίμων, που προέκυψαν από την εισαγωγή νέων έμμεσων τεχνικών ελέγχου από προηγμένα κράτη, στις οποίες όμως η ελληνική διοίκηση ήταν άμαθη και τις αξιοποίησε για φορομπηχτικούς σκοπούς, διαλύοντας όμως νοικοκυριά και επιχειρήσεις που έπεσαν θύματα παράλογων αυθαιρεσιών από το κράτος.
– Αξιολόγηση των ελεγκτών της εφορίας, με ένα πρόγραμμα scoring το οποίο θα βαθμολογεί με αντικειμενικά κριτήρια τους ελεγκτές, για τις υποθέσεις τις οποίες έχουν αναλάβει: Πόσες έφεραν σε πέρας, σε ποιο χρόνο και με τι αποτελέσματα.