Νέες αλλαγές έρχονται στο φορολογικό νομοσχέδιο που θα κατατεθεί την ερχόμενη εβδομάδα στη Βουλή και θα οδηγούν στην περαιτέρω μείωση των φορολογικών επιβαρύνσεων.
Το φορολογικό νομοσχέδιο θα περιλαμβάνει τουλάχιστον πέντε αλλαγές. Μάλιστα, οι αλλαγές αυτές φαίνεται να έχουν τη σύμφωνη γνώμη των θεσμών και αναμένεται να οριστικοποιηθούν σε σύσκεψη που θα πραγματοποιηθεί τις επόμενες ημέρες στο Μέγαρο Μαξίμου.
Ακόμα, το νομοσχέδιο θα περιλαμβάνει και δεκάδες νέα άρθρα τα οποία θα
επιλύουν στρεβλώσεις στον κώδικα φορολογικών διαδικασιών.
Ειδικότερα, οι αλλαγές που σχεδιάζει η Κυβέρνηση:
1. Bελτίωση της διάταξης με την οποία παρέχεται έκπτωση φόρου 40% για την επισκευή ακινήτων εξετάζει η κυβέρνηση, καθώς το μέτρο όχι μόνο δεν αποτελεί κίνητρο για τους ιδιοκτήτες που μισθώνουν τα ακίνητά τους, αλλά επιπλέον τους επιβαρύνει. Το βασικό πρόβλημα της διάταξης εντοπίζεται στην παράγραφο 3 του άρθρου 16, η οποία αναφέρει τα εξής: «Σε περίπτωση εφαρμογής των διατάξεων του παρόντος άρθρου, δεν εφαρμόζεται η περίπτωση α΄ της παρ. 3 του άρθρου 39 μέχρι και την 31.12.2026». Επί της ουσίας καταργείται για όποιον επικαλεστεί τη σχετική έκπτωση του 40% η μείωση κατά 5% του φορολογητέου εισοδήματος που προβλέπει η υφιστάμενη νομοθεσία για τους έχοντες εισόδημα από ενοίκια. Μάλιστα, η συγκεκριμένη αναστολή έκπτωσης του 5% προβλέπεται να ισχύσει μέχρι και το τέλος του 2026, δηλαδή για μια ολόκληρη επταετία.
2. Να αυξηθεί ο επιτρεπόμενος χρόνος μεταφοράς ζημιών στη 10ετία, από πενταετία που ισχύει σήμερα. Σημειώνεται ότι ο ΣΕΒ έχει προτείνει στην κυβέρνηση να αυξηθεί ο επιτρεπόμενος χρόνος μεταφοράς ζημιών τουλάχιστον στη 10ετία, και ιδανικά χωρίς χρονικό περιορισμό, όπως προβλέπει η πρόταση Οδηγίας για τη Κοινή Εταιρική Βάση Φορολογίας (CCTB – Common Corporate Tax Base) αλλά και ήδη συμβαίνει στις περισσότερες χώρες της ΕΕ.
3. Αλλαγές εξετάζονται και στο άρθρο 7 του νομοσχεδίου με το οποίο καθορίζεται το ύψος των απαιτούμενων αποδείξεων που πρέπει να συλλεχθούν με ηλεκτρονικά μέσα. Σύμφωνα με πληροφορίες, απορρίφθηκε η πρόταση για μείωση του ποσοστού από το 30% σε χαμηλότερα επίπεδα (25% ή 20%). Ωστόσο, αποφασίσθηκε να μη συνυπολογίζονται στο εισόδημα οι δαπάνες για την καταβολή διατροφής από διαζευγμένους.
4. Αλλαγές αναμένονται και στο άρθρο 6 του νομοσχεδίου το οποίο αφορά τους περιστασιακά εργαζόμενους. Το άρθρο τους αντιμετωπίζει ως επιχειρηματίες και τους φορολογεί από το πρώτο ευρώ με βάση το τεκμαρτό εισόδημα. Ειδικότερα, αν διατηρηθεί η διάταξη της παραγράφου 1 του άρθρου, οι περιστασιακά εργαζόμενοι θα χάσουν το αφορολόγητο όριο. Σήμερα με βάση την ισχύουσα διάταξη το δηλωθέν εισόδημα των φορολογουμένων, εφόσον δεν υπερβαίνει το ποσό των 6.000 ευρώ και το τεκμαρτό τους εισόδημα το ποσό των 9.500 ευρώ, φορολογείται με την κλίμακα των μισθωτών στην οποία ισχύει αφορολόγητο όριο. Όπως προαναφέρθηκε, με το σχέδιο νόμου η ευνοϊκή αυτή διάταξη καταργείται.
5. Αυτοτελής φορολόγησης των stock options με συντελεστή 15%. Σήμερα τα δικαιώματα προαίρεσης αγοράς μετοχών φορολογούνται με τις γενικές διατάξεις δηλαδή με την κλίμακα φορολογίας. Tα κέρδη από τις μετοχές που διατίθενται στα πλαίσια των stock options , φορολογούνται ήδη από το 2008 ως παροχή σε είδος και ο εργαζόμενος πληρώνει τον φόρο και την εισφορά αλληλεγγύης που του αναλογεί κατά την εκκαθάριση της φορολογικής του δήλωση.